به گزارش پارس به نقل از تسنیم، رئیس‌جمهور در نشست توسعه سرمایه‌گذاری استان فارس گفت: درحال حاضر در چارچوب‌ها و راه‌حل‌های اساسی با ۱+۵ به توافق رسیدیم و در نیویورک نیز کار تدوین توافق‌نامه آغاز شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی دقایقی پیش در نشست توسعه سرمایه‌گذاری استان فارس به ایراد سخنرانی پرداخت.

رئیس‌جمهور در بخش ابتدایی سخنانش اظهار داشت: به یک معنا دل و جان همه ایرانی‌ها به استان فارس متصل است، به‌دلیل تمدن بسیار دیرین و آثار تمدنی بسیاری که در این سرزمین وجود دارد و به دلیل اینکه استان فارس مرکز و مهد زبان فارسی است؛ زبانی که زبان فرهنگ و ادب و عرفان و زبان شیرین و زنده امروز دیروز و فردا خواهد بود.

وی افزود: ‌در این دیار ‌بزرگانی چون حافظ و سعدی ‌آن می‌زیستند و تجربه زندگی خود را در این دیار به زبان آوردند، استان فارس مورد توجه همه ایرانی‌ها بوده است. به تعبیر سعدی اشعار آن‌ها قندی است که روی کاغذ است نه قندی که در دهان مزه می‌شود؛ قند دائمی که شیرینی و تازگی آن برای همیشه تاریخ می‌ماند.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: استعدادهای فراوان فیزیکی و طبیعی در این سرزمین وجود دارد، تنوع آب و هوا، معادن گران‌قیمت و ارزشمند که بخش بزرگی از آن‌ها به دلیل مسائل محیط‌زیستی حبس شده بود. در این راستا تصمیم بر این شد که این معادن آزاد شود، با حفظ مسائل محیط‌زیستی این معادن برای بهره‌مندی استان و کشور آزاد می‌شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: استعدادهای فراوان کشاورزی در این استان وجود دارد البته مشکل آب در سراسر کشور و در این استان مشاهده می‌شود. ما با مشکلات فراوانی از لحاظ تأمین آب روبه‌رو هستیم بنابراین باید برای صرفه‌جویی در مصرف آب برنامه‌ریزی شود که این مهم نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. همچنین باید منابع جدید آب تأمین شود که آن هم نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه استان فارس با وجود خشکسالی‌های پیاپی ۱۰ درصد تولیدات کشاورزی کشور را تأمین می‌کند، اظهار داشت: بیش از ۹ میلیون تن محصولات غذایی در استان فارس تولید می‌شود؛ این میزان تولید نشان از استعداد خوب استان فارس در بخش کشاورزی است که باید در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های خوبی در استان انجام شود.

حجت‌الاسلام روحانی ضمن اشاره به صنعت استان فارس، با بیان اینکه استان فارس دومین استان به لحاظ انرژی گازی است و می‌تواند تحولات خوبی را در بخش انرژی به‌وجود آورد، افزود: کارخانه آلومنیوم جنوب کشور که اعتبارش تأمین شده با سرعت پیگیری می‌شود و انجام این پروژه می‌تواند تحول زیادی در صنعت استان ایجاد کند. همچنین در بخش پزشکی طرح‌های مهمی وجود دارد که اعتبار یکی از آن‌ها ۹۰۰ میلیون دلار است و دیگر پروژه‌ها نیز با تأمین اعتبار راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت گردشگری استان فارس خاطرنشان کرد: در طول یک سال و نیم اخیر تعداد گردشگران بیش از ۲ برابر شده و این نشان می‌دهد اگر از تسهیلات لازم برای گردشگران فراهم شود این صنعت می‌تواند رونق خوبی به استان دهد. در استان فارس برای ساخت هتل نیاز به سرمایه‌گذاری است و بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها انجام شده و بخشی نیز در حال انجام است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه استان فارس یکی از امن‌ترین استان‌ها برای سرمایه‌گذاری است بیان کرد: مسئولان خود را برای جذب سرمایه‌گذار در این استان آماده کنند. استان فارس و شهر شیراز یک مرکز مهم و سلامت دانشگاهی است، دانشگاه شیراز در علم و دانش از دانشگاه‌های بزرگ است که با تلاش و برنامه‌ریزی می‌توان آن را به دانشگاه بین‌المللی تبدیل کرد.

وی با تاکید براینکه امروز استعداد بین‌المللی شدن در دانشگاه شیراز وجود دارد، افزود: استان فارس از لحاظ نیروی انسانی و استعداد سرزمینی استانی قابل ملاحظه است و کاملا آماده است که یک تحول اقتصاد در آن محقق شود.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه دولت در زمینه اقتصادی و تسهیلات لازم قدم‌های خوبی برداشته و آن‌ها را ادامه می‌دهد، به سیاست‌ خارجی دولت تدبیر و امید اشاره کرد و اظهار داشت: در سیاست خارجی سیاست ما تعامل سازنده با دنیاست و در دنیای امروز شرایط به گونه‌ای است که اگر کشوری دروازه‌هایش را ببندد قادر به تعامل نخواهد بود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در دنیای امروز تعامل سازنده به نفع ایران، منطقه و جهان خواهد بود و اثر این تعامل سازنده در مسئله انرژی هسته‌ای و مذاکرات با ۱+۵ دیده می‌شود، ادامه داد: دولت یازدهم نشان داده که توان و قدرت مذاکره با دنیا و منطق و دیپلمات‌های لازم را در اختیار دارد؛ قدم نخست این تعامل توافق موقت در ژنو بود که در حال اجراست.

وی با اشاره به قدم دوم مذاکرات ایران و ۱+۵ خاطرنشان کرد: قدم دوم مذاکرات در لوزان برداشته شد، درحال حاضر در چارچوب‌ها و راه‌حل‌های اساسی با ۱+۵ به توافق رسیدیم و در نیویورک نیز کار تدوین توافق‌نامه آغاز شده است، البته مشکلات و مسائلی در این مسیر پیش‌رو خواهد بود.

حجت‌الاسلام روحانی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از لحاظ حل مشکلات جلوتر از ۱+۵ است، گفت: امروز انسجام خوبی در کشور ما وجود دارد، مردم ما کاملاً با مسائل هسته‌ای آشنا هستند و آن را تعقیب می‌کنند و علاقه خود را نشان می‌دهند. تنها در یک مرحله که تفاهم کلی انجام شده بود مردم با حضور در خیابان‌ها رضایت خود را از توفیق دولت نشان دادند. ما این راه را ادامه می‌دهیم و اگر طرف مذاکره کننده همانطور که به زبان می‌گوید در عمل نشان دهد و بر مشکلات داخلی خود فائق آید می‌توان به توافق رسید.

وی تاکید کرد: البته ما هم در داخل مسائل و مشکلاتی داریم اینگونه نیست که بی‌مشکل باشیم اما دولت این توانمندی را داشته و این هماهنگی در سطح کشور وجود دارد که بتوانیم با تفاهم مسائل داخلی خود را حل و فصل کنیم. این طرف مقابل است که مشکلات خود را باید حل کنند، ما نمی‌توانیم غصه نقطه ضعف‌های آن‌ها را بخوریم. قطعاً با توافق نهایی شرایط جدیدی برای تحرک منطقه‌ای و بین‌المللی به‌وجود خواهد آمد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه با برخی مشکلات داخلی در بخش اقتصادی مواجه هستیم که باید آن‌ها را حل و فصل کنیم، خاطرنشان کرد: در داخل کشور هنوز گرفتار بروکراسی‌هایی هستیم که باید با آن‌ها مقابله کنیم، برای حل این مشکل بخشی از کارها شروع شده اما نیاز به سرعت بیشتری است. همچنین بخشی از مقررات‌زدایی را شروع کردیمما بخشی از مقررات‌زدایی را شروع کرده‌ایم، به طوری که در گمرکات ما امروز کالا به جای ۲۰ روز ۲ تا ۳روز معطل می‌ماند اما برای جذب سرمایه‌گذاری نیازمند حذف قوانین دست و پاگیر هستیم.

وی با اشاره به مشکلات بانکی کشور گفت:‌ ‌بانک‌های دولتی و خصوصی باید برای رفع مشکلات مالی و بانکی وارد عمل شوند. متأسفانه برخی از بانک‌های ما هنوز بنگاه‌داری می‌کنند و دغدغه‌شان به جای رشد و توسعه کشور بنگاه خودشان است، مؤسسات و بانک‌های غیردولتی داریم که نیازمند نظارت دقیق‌تر هستند.

حجت‌‌الاسلام روحانی ادامه داد: بانک مرکزی باید در این رابطه فعال‌تر شود، ما اختیارات لازم را به بانک مرکزی داده و خواهیم داد و از طریق مصوبه شورای عالی امنیت ملی نیز حمایت قوی‌ از این بانک انجام داده‌ایم.

رئیس‌جمهور با اشاره به کاهش تورم به ۱۵ درصد اظهار داشت: تورم نسبت به گذشته حدود ۱۵ درصد کاهش یافته و در چنین شرایطی، سود تسهیلات نمی‌توانست ۲۸ درصد باشد. البته دیروز گام اول برداشته شد و سود تسهیلات به ۲۴ درصد رسید که خبر خوبی برای کارآفرینان و تولیدکنندگان است، اما این گام باید ادامه یابد و این امر نظارت قوی بانک مرکزی را می‌طلبد.

وی تاکید کرد: روند رشد اقتصادی ما مثبت است، تورم گام به گام به سمت کاهش است و تصمیم دولت ادامه این روند تا رسیدن به تورم یک رقمی است که امری ضروری است و باید تحقق یابد.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه امروز ما از دوره رکود که معضل بزرگی در کشور بود، عبور کرده‌ایم و در بخش‌های مختلف رشد را تجربه کرده‌ایم، گفت: امسال هم این روند ادامه خواهد یافت، این علائم نشان می‌دهد، دولت تلاش می‌کند شرایط لازم را برای جذب سرمایه‌گذاری و حمایت از کارآفرینان مهیا کند.

وی با بیان اینکه در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و مسکن شاهد رشد هستیم، بیان کرد: این رشد امسال ادامه می‌یابد و باید به سمت رونق اقتصادی برویم؛ دولت همواره برای جذب سرمایه‌گذاران و کارآفرینان تلاش می‌کند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه روابط ما با دیگر همسایگان خوب و رو به رشد است و می‌تواند به توسعه کشور در منطقه کمک کند، نسبت به عملکرد یکی دو کشور در منطقه ابراز تعجب کرد و گفت: من دچار حیرت هستم که چرا این کشورها، روز به روز بر مشکلاتشان اضافه می‌کنند و نمی‌دانم به‌دنبال چه هدفی هستند.

وی افزود: بمباران یک کشور فقیر با کمک مستشاران خارجی، چه دستاوردی برای کشوری که از نظر نظامی بی‌تجربه است، خواهد داشت؟ اما هر هدفی که مدنظر داشته باشند اعم از گسترش نفوذ منطقه‌ای یا استیلا بر یک کشور دیگر و یا کنترل مرزها، اشتباه است.

حجت‌الاسلام روحانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه روابط خوب با همسایه‌ها مسیر ورود به توسعه است، اظهار داشت: در زمینه اتصال راه‌ها مسیرهای ترانزیتی و مسیرهای فیبر نوری این روابط می‌تواند کمک‌کننده باشد. در زمینه دولت الکترونیک نیز فضای خوبی مهیا شده است؛ باید توجه داشت که امروز بدون آی‌تی و آی‌سی‌تی تحول اقتصادی امکان پذیر نیست.

رئیس‌جمهور با تاکید براینکه تصمیم قاطع دولت فضادادن به بخش غیر دولتی است، خاطرنشان کرد: دولت کارآفرین یا صنعتگر نمی‌تواند باشد اما در بخش‌های زیربنایی که سود زیادی برای سرمایه‌گذار ندارد، دولت وارد شده و اقداماتی را برای ورود به بخش خصوصی فراهم می‌کند.

وی در خاتمه با اشاره به اعلام آمادگی بسیاری از کشورها و شرکت‌های خارجی برای حضور در بخش‌های مختلف اقتصادی، خاطرنشان کرد: شرایط کشور در مجموع امیدوارکننده است و من به آینده توسعه ایران امیدوارم.