به گزارش پارس به نقل از تسنیم، رئیس جمهور روسیه امروز یکشنبه آمریکا را به داشتن ارتباط مستقیم و حمایت لجستیکی از شبه نظامیان جدایی طلب شمال قفقاز متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در برنامه مستندی که از شبکه تلویزیونی روسیه 1 پخش شد، به نقل از سرویس های اطلاعاتی روسیه و با اشاره به اتفاقاتی که در اوایل دهه 2000 میلادی روی داده است، آمریکا را به داشتن ارتباط مستقیم با شبه نظامیان جدایی طلب شمال قفقاز و حمایت لجستیکی از آنها متهم کرده است.

پوتین در این باره تاکید کرد که سرویس های اطلاعاتی ما، تماس های مستقیم بین شبه نظامیان شمال قفقاز و نیروهای ویژه آمریکا در آذربایجان را ثبت کرده اند. طرف آمریکایی حتی از طریق حمل و نقل به شبه نظامیان شمال قفقاز کمک کرده است.

پوتین تصریح کرد که من با رئیس جمهور وقت آمریکا در خصوص این مساله صحبت کردم ولی 10 روز بعد، رئیس سرویس اطلاعاتی روسیه نامه ای را از همکاران آمریکایی خود دریافت کرد که در آن اعلام شده بود: ما با همه نیروهای مخالف روسیه ارتباط داشته ایم و فکر می کنیم این حق را داریم تا این کار را انجام دهیم و به این ارتباطات در آینده نیز ادامه خواهیم داد.

پوتین به عنوان نخست وزیر روسیه از سال 1999 میلادی، جنگ دوم چچن را آغاز کرد و این جنگ رسما تا سال 2009 میلادی پایان پیدا نکرد. جنگ نخست چچن که در سال 1994 میلادی آغاز شده بود با خروج نیروهای نظامی روسیه در سال 1996 میلادی پایان یافت و این منطقه استقلال پیدا کرد.

پوتین افزود: سرویس های ویژه غربی ظاهرا به این دلیل از شبه نظامیان حمایت می کنند که معتقدند با هر مخالف دولت روسیه باید مانند یک متحد رفتار کرد.

رئیس جمهور روسیه گفت: دولت ها هرگز نباید با تروریست ها همکاری کنند. چرا که اگر شما در یک نقطه از آنها حمایت کنید، آنها در نقطه دیگری دست های خود را به نشانه تسلیم بالا خواهند گرفت و در نهایت به کسانی که شما دیروز از آنها حمایت کرده اید، حمله خواهند کرد.

پوتین در ادامه در خصوص تحولات کریمه نیز گفت که از الحاق کریمه به خاک روسیه در سال 2014 میلادی به هیچ وجه متاسف نیست.

وی در این باره تاکید کرد: من فکر می کنم که کار درستی را انجام دادیم و اصلا متاسف نیستم. زمانی که از منافع مان دفاع می کنیم باید تا آخر به پیش برویم.

پوتین گفت: اگر مردم بخواهند تا به روسیه بازگردند و نخواهند تحت حکومت نئو نازی ها و ملی گرایان افراطی و پیروان آنها باشند، ما این حق را نداریم تا مانع آنها شویم.

وی در ادامه در خصوص انگیزه اصلی روسیه از الحاق کریمه به خاک خود گفت: این اشتباه تاریخی رخ داده است پس از آنکه نیکیتا خروشچف رهبر شوروی سابق در سال 1954 میلادی شبه جزیره کریمه را از روسیه به اوکراین منتقل کرد. این تنها یک اقدام نمادین بود چرا که هم روسیه و هم اوکراین بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند.

رئیس جمهور روسیه اظهار داشت: این اقدام با هدف آسیب رساندن به کسی نبوده است. این اقدام حتی به خاطر این نبوده است که کریمه اهمیت راهبردی در منطقه اطراف دریای سیاه دارد. این اقدام به دلیل آن بوده است که بخشی از عدالت تاریخی بوده است.

پوتین در خصوص تحولات اوکراین نیز گفت: روسیه به هیچ وجه قوانین بین المللی را نقض نکرده است. این مساله مربوط به روابط ما با اوکراین و شرایط کریمه است. اقدامات ما در چارچوب قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل بوده است.