پايگاه خبري تحليلي «پارس»- تجاوز حاكمان سعودي به مردم یمن 27-28 روز  به طول انجاميد و متجاوزان از پايان عمليات خود خبر دادند اما همچنان براي آنكه ارتش سعودي نشان دهد به حداقل دستاوري رسيده است حملات پراكنده و خفيفي را ادامه مي دهد. اين در حالي است كه در طول دو هفته گذشته، تحولات بسياري پيرامون اين موضوع رخ داده است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، روزهاي آخر عمليات پرحجم نظامي سعودي به يمن كه سه شنبه هفته گذشته پايان گرفت نشان مي داد كه سعودي در باتلاق يمن در حال فرو رفتن است ليكن چند روز قبل از آن پيامي از سوي يك مسوول شوراي عالي امنيت ملي سعودي از طريق يكي از معاونين وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران، منتقل مي شود كه خواستار كمك در مورد يمن بوده است.

پنجشنبه 27 فروردين يك مقام ارشد شوراي عالي امنيت ملي سعودي از طريق يكي از معاونين وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران، با اشاره به موقعيت استراتژيك افغانستان و تسلط بيشتر بر اوضاع منطقه پيشنهاد ميدهد: «عربستان سعودي اين آمادگي را دارد كه ديگر هيچ دخالتي در تحولات داخلي افغانستان نداشته باشد القاعده را از آن كشور خارج نمايد و ايران به تنهايي تمامي تحولات كشور و دولت افغانستان را در دست بگيرد.»

اين مقام سعودي، اجراي اين پيشنهاد را منوط به اين كرده بود كه «ايران، به سعودي كمك نمايد تا بر يمن فايق بيايد و حداقل سهمي 50 درصدي در تشكيل دولت يمن داشته باشد.»

اين معاون وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران نيز در پاسخ اظهار داشته است: «سياست راهبردي ايران، عدم مداخله در امور ساير كشورهاست و لذا ما هيچ دخالتي در كشور يمن و افغانستان نداشته و نخواهيم داشت و از طرف ديگر نيز اجازه دخالت هيچ كشوري را در سرنوشت كشورهاي منطقه نخواهيم داد»

تا پیش از تجاوز نيروهاي سعودي، ائتلاف جنبش انصارالله، 11 استان شمالی كشور یمن را در اختيار داشت كه بر اساس برآورد جغرافيايي كمتر از 30 درصد خاك اين كشور را شامل مي شد اما از آغاز حملات سعودي و افزايش مشروعيت انصارالله، پيشرفت نيروهاي مردمي سرعت گرفت. بر اساس گزارش پارس در پايان تجاوز 27 روزه، هفت استان جنوبي و ديگر نيز در اختيار ائتلاف جنبش انصارالله و ارتش يمن قرار گرفت. بر اساس گزارش پارس، هفت استان استراتژيك جنوبي شامل «عدن»، «بیضاء»، «لحج»، «ضالع»، «شبوه»، «مأرب» و «ابین» به طور كامل توسط نيروهاي مردمي اداره مي شوند كه بيش از 90 درصد خاك كشور «يمن» را شامل مي شود و عملا 18 استان در اختيار انصارالله و ارتش يمن قرار گرفته است.

دو استان باقي مانده نيز يكي استان «المهره» و ديگري «حضرموت» است كه بخشي از آن در اختيار القاعده و گروه شبه نظامي طرفدار منصور هادي و بخشي ديگر نيز در اختيار نيروهاي مردمي قرار دارد.

در واقع بخش هاي جنوبي اين دو استان كه سواحل آن نيز محسوب مي شود در اختيار نيروهاي مردمي و ارتش يمن قرار دارد.

اين در حالي است كه نيروهاي متمايل به سعودي نيز در عرصه سياسي يمن به شدت تضعيف و در انزواي شديد قرار گرفته اند. بر اساس گزارش پارس، حزب «اصلاح» كه شاخه يمني جنبش «اخوان المسلمين» است و وابسته ترين گروه سياسي به آل سعود محسوب مي شود اكنون هيچ نقشي براي خود در آينده سياسي يمن نمي بيند و احتمالا با القاعده به سمت تحركات تروريستي خواهد رفت.

انصارالله در طول تجاوز 27 روزه، براي نشان دادن توان بالاي مقابله هوايي با ارتش آل سعود و همچنين پتانسيل بالا در ورود زميني به خاك عربستان چند فروند هواپيماي سعودي را ساقط كرد در عين حال كه در يك مورد نيز يكي از قبايل همراه جنبش انصارالله كه در صعده مستقر بوده است به يك پايگاه مهم نظامی كشور عربستان واقع در منطقه «جازان» حمله و 28 نفر از نيروهاي سعودي از جمله برخي فرماندهان يك تيپ سعودي را به هلاكت رساندند.

بر اساس گزارش پارس گفته مي شود در روزهاي اخير تماس هايي از سوي برخي كشورهاي غربي با ائتلاف جنبش انصارالله و ارتش يمن برقرار شده و بيشتر از آنكه در اين تماس ها در مورد مسايل سياسي سخني گفته شده باشند بر امنيت عبور و مرور نفت از تنگه باب المندب و همكاري اقتصادي با دولت آينده يمن سخن گفته شده است. 

استانهاي يمن

استانهاي يمن1