پايگاه خبري تحليلي «پارس»- سيد محمد اسلامي- سفر آقاي حيدرالعبادي نخست وزير عراق به واشنگتن از ابعاد مختلفي حائز اهميت است .ملاقات وي با باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا و حضورش در انديشکده هاي آمريکايي العبادي را در قامت يک سياستمدار قابل اعتنا در محافل سياسي و ديپلماتيک آمريکا به نمايش گذاشته است. به ويژه حضور وي در انديشکده ها به معناي تلاش براي تاثيرگذاري بر تصميم سازان آمريکايي است.

اين حضور در عين حال ممکن است همراه با اظهارنظرهاي مختلفي در مورد موضوعات داخلي عراق و تحولات بين المللي باشد. با اين حال فارغ از گفته هاي العبادي حضور نخست وزير شيعه عراق در واشنگتن و تلاش او براي سياست ورزي در عرصه بين الملل خبر از رشد و نمو در سياست خارجي بغداد مي دهد.

اين سفر را همچنين بايد در ادامه فعاليت هاي او در جهت کنترل بحران يمن دانست.

عراق اکنون تلاش مي کند از کشوري بحران زده به سمت کشوري تاثيرگذار در بازگشت امنيت به منطقه خاورميانه تغيير کند.

گلايه وي از نبود اراده جدي در مقامات واشنگتن براي مبارزه با گروه تروريستي داعش همچنين خبر از اين واقعيت مي دهد که کشورهاي خاورميانه مستقل از نيروهاي فرامنطقه اي، خود بايد تامين امنيت منطقه را بر عهده بگيرند.

به نظر مي رسد چرخش نخبگان در ساختار قدرت عراق و جايگزيني حيدرالعبادي با نوري المالکي توانسته است ادبيات و گفتمان جديدي براي سياست خارجي بغداد به ارمغان بياورد.

در اين گفتمان به جاي درخواست از کشورهاي خارجي براي رفع نيازهاي داخلي به دنبال استقلال در تامين امنيت عراق است.