به گزارش پارس به نقل از شبکه خبر، سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه در خصوص راه‌های تحقق بیانات امروز رهبر معظم انقلاب درباره مذاکرات هسته‌ای با بیان اینکه هنوز نمی‌توان با قطعیت گفت که تا تیر ماه به توافق نهایی می‌رسیم یا نمی‌رسیم، گفت: ممکن است در جزییات طرف مقابل ما زیاده خواهی‌‌هایی داشته باشند و خواسته‌های غیر منطقی در قالب جزییات مطرح کنند، چون این شیوه‌های مذاکراتی غربی‌هاست که در کلیت یک حرف‌هایی می‌زنند و در جزییات سعی می‌کنند خواسته‌هایی که در کلیت قضیه به آن نرسیدند را در جزییات بیان کنند.

وی خاطرنشان کرد: کماکان تا آخرین لحظه هوشیاری خودمان را خواهیم داشت که به آنچه منافع ملت ایران و تأمین کننده عزت مردم ایران هست، برسیم. به گفته معاون وزیر خارجه توافق خوب توافقی است که حقوق مردم ایران را در حوزه هسته‌ای تأمین و همه تحریم‌ها را مرتفع و عزت و استقلال ما را حفظ کند در آن صورت است که ما می‌توانیم به یک توافق برسیم.

عراقچی با بیان اینکه برای رسیدن به آن (توافق) هنوز دغدغه و نگرانی داریم، عنوان کرد: در خصوص خواسته‌‌هایی که آنها داشتند و خطوط کلی که مقام معظم رهبری اشاره کردند، راه‌حل‌هایی پیدا شده، ما در کلان قضیه الان می‌دانیم که چگونه باید این مشکلات را رفع کنیم. ولی این راه‌حل‌ها را دقیقا پیاده کردن و به جزییات آن پرداختن هنوز کار سنگینی را می‌طلبد.

معاون وزیر خارجه گفت: در طول رسیدن به جزییات و تدوین کردن این راه‌حل‌ها و مشخص کردن همه ابعاد آن، ممکن است با موانع و زیاده‌خواهی‌هایی مواجه شویم و ممکن است با درخواست‌هایی مواجه شویم که غیرقابل پذیرش باشد و هنوز فاصله داریم و باید مراقبت کنیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ادامه داد: دغدغه‌های مقام معظم رهبری چه آنچه که به صورت علنی فرمودند و چه آنچه که به ریاست جمهوری و وزیر خارجه در زمان خودش تذکر و رهنمود می‌دهند، همه آنها نصب العین ماست و در چارچوب رفع دغدغه‌ها و نگرانی‌های اصولیمان حرکت می‌کنیم.

وی با اشاره به عدم اتفاق نظر ۱+۵ نیز گفت:‌ رسیدن به وحدت نظر بعضا مشکل هست ولی متاسفانه بعضا از این اختلاف نظرها برای تحمیل خواسته‌هایشان استفاده می‌کنند.

معاون وزیر خارجه درباره رهنمودهای مقام معظم رهبری گفت: رهنمودهای ایشان همواره ملاک نظر ما بوده است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در خصوص صحبت‌های منتقدان و مخالفان عنوان کرد: ما این صحبت‌ها را می‌شنویم ولی زمانی از اغراض ملی خارج می‌شود دیگر مخالفت کردن نیست. اگر نیت کمک کردن به تیم است کمک کننده است ولی اگر از حد و مرز خارج شود. افرادی بودند که ساعت‌ها با آنها صحبت کردم ولی بی تأثیر بود.

وی گفت: ما همیشه گفته‌ایم و امروز هم رهبری تاکید کردند ما خود را اسیر زمان در مذاکرات نمی‌دانیم و در ادوار قبلی هر زمان به پایان مهلت رسید، این گونه نبود که خود را اسیر زمان کنیم. تا زمانی به توافق خوب نرسیم، حتما اسیر و محصور در زمان نخواهیم بود.

عراقچی ادامه داد: تلاش می‌کنیم و حتی زودتر از پایان ژوئن به نتیجه برسیم. تا زمانی نظرات ما تأمین نشود، میز مذاکره را ترک نخواهیم کرد.

وی گفت: اگر قبول کردیم که محدودیت‌هایی را بپذیریم در گام اول انجام خواهیم داد و انتظار داریم که در گام اول نیز تحریم‌های اقتصادی و مالی لغو شود. معاون وزیر خارجه ادامه داد: آمریکایی‌ها در فکت شیت به صراحت دروغ گفتند. باید در گام اول تمام تحریم‌های اقتصادی و مالی باید رفع شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده گفت: مشکلی که داریم به خاطر گستردگی اقدامات دو طرف به خصوص طرف ایرانی، همزمانی اقدامات پس از توافق نهایی یک مقدار مشکل است و در حال کار هستیم که اصل همزمانی رعایت شود. هیچ فاصله‌ای بین این دو را قائل نیستیم. روی این تأکید داریم و رهبری نیز امروز تأکید کردند و انشاءالله برای این راه‌حل پیدا می‌کنیم.

وی با بیان اینکه آژانس تنها مرجع معتبری است که این همزمانی را تأیید کند، گفت: اجازه نمی‌دهیم کس دیگری که مرجعیت بین المللی ندارد بیاید از تأسیسات ما بازدید کند.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه ما راه‌حل‌های کلی پیدا کردیم، عنوان کرد: باید در جزییات به نتیجه برسیم.

وی درباه فکت شیت ایرانی خاطرنشان کرد: فکت شیت چیزی است که آمریکایی‌ها منتشر کردند روایت آنها از توافقاتی است که در دور اخیر مذاکرات به آن رسیدیم. این کاملا معمول است بعد از هر واقعه سیاسی طرفین این واقعه و مذاکره روایت خود را برای مستمعین خود می‌گویند که چه اتفاقی افتاده و قرار است بیفتد و طبیعی است هر طرف اقداماتی که به نفعش است بیان می‌کند. ما روایت خودمان که یک روایت واقعی است در صحبت‌های مفصل ظریف بیان شد. من نیز بیان کردم.

عراقچی گفت: فعلا بنای ارائه کردن مکتوب را نداریم ولی اگر لازم باشد چنین خواهیم کرد.

معاون وزیر خارجه درباره تأکید رهبری بر ایستادگی در حوزه دفاعی و نظامی خاطرنشان کرد: ما با سوء استفاده از نظارت مشکل داریم. هیچ وقت اجازه نمی‌دهیم به جای نظارت از مراکز نظامی و دفاعی ما سوء استفاده کنند.

وی درباره پروتکل الحاقی گفت: همه کشورها دقت داشته‌اند که روزنه‌هایی برای سوء استفاده از آن نباشد. گرچه پروتکل دسترسی‌های بیشتری را برای آژانس ایجاد کند ولی اینگونه نیست که دسترسی بدون نظارت آن کشور باشد.

عراقچی ادامه داد: به هیچ وجه امنیت ملی خود را وجه المصالحه مذاکره قرار نمی‌دهیم. وی گفت: در تماس مستقیم با سازمان انرژی اتمی و دوستان نظامی هستیم و این روزنه‌ها را ببنیدم که باعث سوء استفاده نشود.