پايگاه خبري تحليلي «پارس»- یک بانوی مخالف عربستانی ازحاکمان کشورش به عنوان افرادی یاد کرد که برای حفظ تاج و تخت خود میلیارد ها دلار، خرج کودتاچیان و ضد انقلاب ها در کشورهای مختلف از جمله مصر ، تونس، یمن و بحرین می کنند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، خانم دکتر"مضاوی طلال الرشید" استاد دانشگاه اقتصاد و سیاست در لندن و معارض عربستانی ، در گفت و گویی در باره تناقض ادعای دفاع از مشروعیت در یمن و تلاش کشورهای عربی برای نابودی بیداری اسلامی و بهارعربی یاد آور شد : از دست دادن مشروعیت در جهان عرب به این معناست که ارتش به آسانی رئیس جمهوری منتخب را عزل کند و پادشاهان عرب مشروعیت خود را از مردم اخذ نمی کنند به همین دلیل ملت های عرب به این وضع نابسامان دچار شده اند.

وی علت هزینه میلیارد ها دلار برای حمایت از کودتاچیان و ضد انقلاب ها در کشورهای عربی توسط آل سعود را حفظ تاج و تخت دانست و افزود: هر گونه تغییرات دمکراتیک تاج و تخت عربستان را تهدید می کند لذا عربستان در قبال تحولات مصر ، تونس ، بحرین و یمن آرام ننشست و از امکانات مادی و نظامی خود برای بازگرداندن ساعت به عقب استفاده کرد.

خبرنگار پایگاه خبری " شئون الخلیجیه " دربخشی از این گفت و گو با تکرارادعای کنترل ایران برچند پایتخت عربی در باره علت این امر از مضاوی الرشید پرسید که وی در پاسخ گفت: مساله اول اینست که ایران برای تأمین منافع ملی خود روز به روز نفوذش را در جهان عرب افزایش می دهد زیرا تحت تحریم بین المللی است و به دنبال یافتن بازارهائی برای فروش نفت و تأمین امنیتش است و دشمنان بجز افغانستان محاصره اش کرده اند و با اشغال عراق فرصتی برای نفوذ در منطقه پیدا کرد و روز به روز نفوذش را بیشتر کرد.

وی افزود : مساله دوم اینست که کشورهای عربی انسجام خود را از دست داده اند و دچار نابسامانی شده اند خصوصاً اینکه ضدانقلاب ها منطقه را بار دیگر به دوران دیکتاتوری و استبداد بازگرداندند و در این میان ایران فرصتی مناسب یافت و به حمایت مالی از گروه های مختلف پرداخت .
وی مدعی شد : مساله سوم اینکه ایران می خواهد بخشی از سیستم دفاعی خلیج (فارس) باشد تا صادرات نفت خود و سیطره اش بر گذرگاه های حمل و نقل را تضمین کند و در چنین شرایطی نظام های حاکم کشورهای عربی یا مشروعیت ندارند یا ضعیف و ناتوان هستند.

الرشید درباره اینکه دیدگاه کشورهای عربی درباره حمله عربستان و متحدانش به یمن چیست ، بیان کرد :  کشورهای عربی به امور داخلی خود مشغولند و به علت برخورداری از حمایت ها و کمک های مالی عربستان پیرو نظام ریاض هستند؛ ولی چند کشور عربی همچنان استقلال تصمیم گیری خود را حفظ کرده اند .

وی تاکید کرد : ائتلافی که عربستان برای حمله به یمن تشکیل داده ، شکننده است و شاید فروبپاشد و همه ما شاهد بودیم که علی عبدالله صالح رئیس جمهوری پیشین یمن پس از سال ها برخورداری از حمایت های عربستان چگونه از جرگه این کشور خارج شد. ائتلاف های عربی همیشه ائتلاف های غیرمردمی بوده است .

بانوی مخالف عربستانی درباره علت خروج مخالفان حاکمان کشورهای حاشیه خلیج فارس از کشورهایشان گفت : بسیاری از مخالفان درپی اخذ پناهندگی سیاسی یا زندگی کردن دور از وطن خود تا بهبود وضعیت سیاسی کشورهایشان هستند به عنوان مثال اتباع عربستانی که در خارج تحصیل می کنند ، بازگشت به کشورشان را به تأخیر می اندازند خصوصاً اینکه در کشورشان یافتن کار مشکل است و برخی از آنها در خارج مشغول به کار می شوند و دیگر به کشورشان بازنمی گردند و تعدادی از اتباع بحرینی نیز به عنوان پناهنده در انگلیس زندگی می کنند و این قضیه درخصوص اتباع دیگر کشورهای عربی از جمله امارات ، عمان و کویت نیز صدق می کند.

الرشید درباره وضعیت حقوق بشر در عربستان با توجه به افزایش فشارها بر مخالفان و وبلاگ نویسان چگونه است ، خاطرنشان کرد: وضعیت حقوق بشر در عربستان نگران کننده است . کاربران عربستانی شبکه های اجتماعی از نام های غیرواقعی برای معرفی خود استفاده می کنند و کاربرانی که نام اصلی خود را بیان می کنند ، بازداشت می شوند به عنوان مثال چند جوان در یوتیوب از نظام حاکم به علت گسترش فقر و فساد انتقاد کرده بودند که همگی زندانی شدند .

این استاد دانشگاه لندن همچنین درباره شکایت عربستان از وبلاگ نویسان چند کشور عربی دیگر ،یادآور شد : این امر نشان می دهد که عربستان دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) را به پیروی از خود وادار کرده است .الرشید در باره امکان به پادشاهی رسیدن مقرن ولیعهد عربستان پس از ملک سلمان پادشاه فعلی این کشور، بیان کرد: مقرن فردی حاشیه ای و ابزار دست اعضای قدرتمند خاندان آل سعود برای اداره امور است و هیچ محبوبیت مردمی یا روابط نزدیک با جامعه ندارد و شاید سران آل سعود می خواهند که چنین شخصیتی متصدی سمت ولیعهدی باشد تا محمد بن نایف وزیرکشور عربستان آماج حملات بقیه پسرعموهایش قرار نگیرد.

وی در باره سیاست های حاکم برعربستان در دوره پادشاه جدید آن کشور گفت : عربستان پس از شکست تلاش های دیپلماتیک متوسل به سیاست خشونت می شود و از سیاست هویج برای جذب جوامع و سران عربی استفاده می کند و گفته ها حاکی از نزدیکی عربستانی ها و اخوانی ها برای تأمین منافع عربستان در یمن است و " توکل کرمان " نیز با وجود انتقادهای قبلی اش از نظام عربستان به ریاض سفر کرده است .

الرشید در باره احتمال بازگشت برخی مخالفان به عربستان و اینکه آیا مخالفان برای مصالحه با نظام و بازگشت به شرط و شروطی پیشنهاد خواهند کرد؟ تاکید کرد : بازگشت یک یا دو مخالف به عربستان مهم نیست زیرا تعداد زیادی از افراد خود را مخالف می خوانند ولی برای تأمین منافع نظام تلاش می کنند. من نمی توانم آینده را پیش بینی کنم زیرا هر مخالفی اوضاع و شرایط خاص خود را دارد.

وی درباره امکان و زمان تغییر سیاست های نظام حاکم برعربستان به نفع کشوروملت، گفت:هنگامی که از نظام پادشاهی رها شویم و نظامی با نهادهای مردمی تشکیل بدهیم و این قدرت و جرأت را داشته باشیم که به حُکام خود بگوئیم چرا این کار یا آن کار را کردی؟ و بدانیم که درآمدها و هزینه های کشور چقدر است و پارلمان منتخب داشته باشیم و از دستگاه قضائی مستقل برخوردار شویم، سیاست ها به نفع کشور و ملت تغییر خواهد کرد.