به گزارش پارس، محمد حسن قدیری‌ابیانه کارشناس عالی امور استراتژیک در گفتگو با خاورستان؛ بابیان‌اینکه در بیانیه لوزان امتیازات به صورت نقدی مطرح شده و نسیه گرفته‌ایم گفت: آنچه طرف ایرانی مطرح می‌کند نیمه‌پر لیوان است و نیمه‌خالی را بیان نمی‌کند در حالی‍که آمریکایی‌ها، نیمه‌خالی را بیان می‌کنند.

وی افزود: واقع‌بینی ایجاب می‌کند هم نیمه‌پر و هم نیمه‌خالی را با هم ببینیم تا بتوانیم در مورد متوازن‌بودن و یا نبودن آن قضاوت کنیم.

کارشناس عالی امور استراتژیک بابیان‌اینکه منتظر توضیحات بیشتر از سوی هیئت ایرانی در خصوص بیانیه لوزان هستم اظهار کرد: در صورتی که این بیانیه اجرایی شود و ایران به آن عمل کند؛ در نهایت، مانند قطعنامه ۵۹۸ می‌شود و این مسئله، جای جشن گرفتن ندارد.
قدیری‌ابیانه تصریح کرد: هرچند غربی‌ها به بخشی از حقوق ما اعتراف کردند اما محدودیت‌هایی برخلاف معاهده ان‌پی‌تی در بیانیه ذکر شده است.

وی تأکید کرد: خطرناک‌ترین قسمت در بیانیه لوزان، پذیرش پروتکل الحقاقی از سوی مذاکره‌کنندگان ایران است که البته موکول شده به اختیارات رئیس‌جمهور و مجلس البته آنچه صادر شده یک بیانیه است و ظاهرا الزام‌آور نیست لیکن جهت‌دهنده هست. این مسئله باعث خواهد شد آمریکایی‌ها رفع تحریم را موکول به زمان تصویب پروتکل کنند و در حقیقت توپ در زمین ما باشد اما با این حال آمریکایی‌ها نتوانستند به همه خواسته‌های خود برسند.

برای این توافق جشن نمی‌گیرند

کارشناس عالی امور استراتژیک گفت: من از کسانی که از مردم برای جشن‌گرفتن جهت بیانیه لوزان دعوت‌کردند، تعجب می‌کنم. برای این توافق، جشن نمی‌گیرند و جشن گرفتن برای آن تأثیرات منفی در سیاست خارجی دارد و دست ایران را در امتیاز گیری در مراحل بعد می بندد.
وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد هدف اصلی برای برپایی این جشن، اهداف سیاسی و حزبی است و در آن، منافع ملی ما در نظر گرفته نشده است. البته آقای دکتر ظریف موضوع دعوت به جشن را تکذیب کردند. به هر حال افکار عمومی منتظر توضیحات بیشتر از هیئت ایرانی است.
کارشناس عالی امور استراتژیک در خصوص سخنان رئیس‌جمهور آمریکا گفت: غربی‌ها همیشه سعی می کنند از موضع بالا صحبت ‌کنند در حالی که این مواضع همچون گذشته رنگی ندارد.

آمریکا هیچ گزینه‌ی دیگری جز مذاکره روی میز ندارد

قدیری‌ابیانه افزود: به هیچ وجه نباید توافق یکجانبه‌ای را که ما را ملزم و عمل را بری دیگران مشروط کند؛ بپذیریم ضمن اینکه آمریکا هیچ گزینه‌ی دیگری جز مذاکره روی میز ندارد.

وی متذکر شد: فراموش نکنیم آمریکا کشوری است که در اثر مداخله در عراق و افغانستان شکست خورد و اسرائیل نیز با تمام قوا علیه حزب الله و حماس وارد جنگ شد و شکست خورد.

کارشناس عالی امور استراتژیک خاطرنشان کرد: طبیعتا عقلای آمریکا می‌دانند گزینه نظامی در مورد ایران قابل اجرا نیست و آمریکا نمی‌تواند تحریم‌ها را نیز بیشتر کند.

قدیری‌ابیانه اظهار کرد: نکته مهم این است که اگر افکار عمومی دنیا و دولت‌ها به این نتیجه برسند که آمریکا با مواضع غیرمنطقی خود موجب شکست مذاکرات شود دیوار تحریم‌ها فرو می پاشد و اتحاد علیه ایران از بین می‌رود. این نکته باید جناح‌های ایرانی را هوشیار کند.

وی ادامه داد: اگر آمریکا زیرقولش بزند و زیاده‌خواهی کند و حاضر نباشد به حقوق ما احترام بگذارد؛ مقصر آن آمریکا است.

کارشناس عالی امور استراتژیک گفت: ایران همه نرمش‌های ممکن را برای رسیدن به توافق اصولی به کار برده ولی آمریکا حاضر نیست همه حقوق ایران را به رسمیت بشناسد.

فتنه ۸۸ یکی از عواملی بود که دشمن را امیدوار به تأثیر تشدید تحریم‌ها کرد

قدیری‌ابیانه خاطرنشان کرد: در گذشته نیز مقصر به نتیجه نرسیدن مذاکرات آمریکایی‌ها بودند.
البته فتنه ۸۸ یکی از عواملی بود که دشمن را امیدوار به تأثیر تشدید تحریم‌ها کرد و برخی افراد در داخل کشور آمریکا را به تشدید تحریم ها ترغیب می‌کردند با این تصور که اگر فشار بر زندگی مردم زیاد شود، مردم از انقلاب دست برمی‌دارند. با این تفسیر، دشمن را برای تشدید تحریم‌ها جهت فشار بر زندگی مردم ترغیب می‌کردند.

وی تأکید کرد: اینکه ۶ کشور در یک طرف میز مذاکره و جمهوری اسلامی ایران در طرف دیگر بنشینند، حادثه‌ای است که در طول تاریخ جهان بی‌نظیر است.

کارشناس عالی امور استراتژیک گفت: اگر از دید جهانیان به این مذاکرات نگاه کنیم که ایران با عزت در یک طرف میز نشسته و از حقوق خودش دفاع می‌کند؛ در حالی که آن‌ها معتقد بودند باید تمام پیچ و مهره‌های تأسیسات هسته ای ایران باز شود حداقل به یک بخش از حقوق ایران اعتراف کردند.

اگر قرار باشد منافع حزبی وارد شود؛ امتیازاتی به طرف غربی داده می‌شود که نباید داده شود

قدیری‌ابیانه افزود: مذاکره‌کنندگان کشورمان حتما باید تمام توانشان را به کار گیرند و از حقوق ملت دفاع کنند اما باید دقت کنند نباید منافع حزبی و جناحی را وارد این عرصه کنند. چون اگر قرار باشد منافع حزبی وارد شود؛ امتیازاتی به طرف غربی داده می‌شود که نباید داده شود.

وی اظهار کرد: من دعوت به پایکوبی برای امضای این بیانیه را بیشتر یک جریان جناحی و حتی در برخی موارد ضد ملی می‌بینم.

ملت‌ها باید یاد بگیرند در مقابل زیاده‌خواهی‌های ابرقدرت‌ها بایستند

کارشناس عالی امور استراتژیک تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همیشه به دنبال تنش‌زدایی بوده است و در ۳۶ سالی که از انقلاب اسلامی می‌گذرد؛ در هیچ دوران و مرحله‌ای، ایران در صدد تنش‌زایی نبوده اما همیشه از حقوق خودش دفاع می‌کرده است.

قدیری‌ابیانه خاطرنشان کرد: کشورهای غربی عادت دارند که دفاع کشورهای مستقل از حقوقشان را تنش‌زایی معرفی کنند و تسلیم در برابر خواسته‌های ابرقدرت‌ها را تنش‌زدایی عنوان کنند.

وی بابیان‌اینکه ما تعریف خودمان را از تنش‌زایی و تنش زدایی داریم گفت: دفاع از حقوق ملت‌ها و رعایت و احترام به حقوق ملت‌ها، یک اصل است و ملت‌ها باید یاد بگیرند در مقابل زیاده‌خواهی‌های ابرقدرت‌ها بایستند چرا که کوتاه آمدن در برابر زیاده‌خواهی آنان، دیکتاتوری‌هایی مانند دیکتاتوری هیتلر و موسولینی یا آمریکای امروز را فراهم می‌کند.