به گزارش پارس به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ عبارت «هشت سال پیش کجا بودید» آن قدر رایج شده است که انتقاد فعلی اصلا شنیده نمی شود چه رسد به رسیدگی به آن؛ این تکنیک برای فرار از پاسخ گویی ظاهرا جواب داده است.

اکنون فارغ از موضع گیری های سیاسیون، این سوال مطرح است که آیا براستی جنبش دانشجویی در قبال کج روی های دولت گذشته سکوت کرده است؟

در این گزارش به بررسی مواضع یکی از اتحادیه های دانشجویی البته تنها در حوزه پیگیری مفاسد اقتصادی خواهیم پرداخت.

بررسی بخشی از مواضع این اتحادیه دانشجویی آنهم تنها در سه سال گذشته مشخص می سازد که محوری ترین مطالبه این اتحادیه در حوزه پیگیری مفاسد اقتصادی بوده است.

پیش از این نیز این اتحادیه نقش مهمی در عزل مرحوم کردان در دولت اول احمدی نژاد ایفا کرد تا جائیکه بخشی از خطابه نماینده این اتحادیه در دیدار ماه رمضان دانشجویان با رهبر معظم انقلاب به این موضوع اختصاص داشت.

پیگیری پرونده محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی نژاد و انتقاد از انتصاب مرتضوی یکی دیگر از مواضع این اتحادیه در سال های گذشته است.

بخشی از این مواضع در ذیل می آید::

*انتقاد شدید از انتصاب مرتضوی در تامین اجتماعی

در پی انتصاب مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل به همراه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان کشور(دفتر تحکیم وحدت) و جنبش عدالتخواه دانشجویی در بیانیه ای مشترک تاکید کرد: آینده‌ این تصمیم و تاثیر آن بر زندگی محرومان و مستضعفان را گوشزد نموده و مردم شریف ایران را از پیامدهای چنین تصمیماتی بیم دهد؛ ضمن آنکه از قوه محترم قضائیه انتظار می‌رود پیرامون پرونده‌ جناب آقای مرتضوی، تصمیمی قاطعانه، همراه با جدیت و سرعت عمل داشته باشد تا ابهامات و اتهامات، بیش از این افکار عمومی را نسبت به سلامت نظام سیاسی و اقتصادی کشور خدشه‌دار و شبهه‌دار ننماید.

تاریخ انتشار این بیانیه 12 اسفند سال 90 است.

* یا مرتضوی برکنار شود یا وزیر کار را استیضاح کنید

دبیر سیاسی وقت این اتحادیه با اشاره به اهمیت بسیار زیاد و عریض و طویل بودن سازمان تامین اجتماعی و گردش مالی بالای این سازمان و لزوم تخصص محوری برای ریاست سازمان اظهار داشت: با توجه به پرونده کاری و سابقه آقای سعید مرتضوی به خصوص سابقه ایشان در ماجرای کهریزک که موجب وهن و نتیجتا مظلومیت نظام شد، این انتصاب را سوال برانگیز می دانیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با غیرمنطقی خواندن سخنان یکی از اعضای شاخص جبهه پایداری مبنی بر حمایت از مرتضوی خاطر نشان کرد: این استدلال که چون آقای مرتضوی روزی در مبارزه با رادیکال های اصلاحات عملکرد خوبی داشت پس نباید از وی انتقاد کرد، غیر منطقی و سوال برانگیز است چون با این مبنای آقایان، انتقاد از آقای باهنر هم اشتباه است چون سابقه آقای باهنر در مقابله با اصلاح طلبان از آقای مرتضوی ممکن است بیشتر هم باشد.

تاریخ این مصاحبه 16 فروردین 91 است.

* یا عزل یا استیضاح/ منطق موافقان نادرست/ هشدار به موج سواران

دفاتر عضو این اتحادیه 19 فرودین 91 در بیانیه ای خواستار عزل مرتضوی شده و از حامیان مرتضوی در مجلس انتقاد کردند.

دراین بیانیه آمده است: بهترین راه حل برای برون رفت از این مسئله، عزل آقای مرتضوی توسط رئیس جمهور محترم و یا وزیر محترم تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی است که اگر محقق نگردد چاره ای جز استیضاح وزیر از سوی نمایندگان به جهت اصرار و پافشاری بر این انتصاب سوال برانگیز باقی نمی ماند.

این بیانیه می افزاید: اما خطاب به آن دسته از نمایندگانی که با توجیهی عجیب، مخالف استیضاح وزیر تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی و موافق حضور مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی هستند سوال می پرسیم که آیا مبارزه با رژیم سلطنتی شاه خطیر تر و مهم تر است یا مبارزه با جریان رادیکال اصلاحات؟! گرچه در مقام قیاس این دو نیستیم اما اگر چنین ملاکی مورد قضاوت قرار گیرد قطعا سابقه آقای هاشمی در مبارزه با رژیم شاه بیشتر از رویارویی آقای مرتضوی با جریان اصلاحات است. و به نظر می رسد بهترین ملاک قضاوت همان فرموده امام عزیزمان باشد که ملاک حال  فعلی افراد است.

* در برخی نزدیکان رئیس جمهور شائبه فساد اقتصادی است

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در سالروز صدور فرمان هشت ماده ای رهبر انقلاب برای مبارزه با فساد اقتصادی با اشاره به روی کارآمدن دولت دهم می گوید: این دولت، دولتی بود که رئیس جمهورش در همان سال 88 در میدان ولیعصر اعلام کرد، اولین لایحه‌ای که به مجلس می‌برد لایحه رسیدگی به اموال مسئولین خواهد بود ولی هنوز که سه سال از آن ماجرا می‌گذرد این مسئله به نوعی مسکوت مانده است.

وی با بیان اینکه در برخی نزدیکان رئیس جمهور شائبه فساد اقتصادی در کارنامه و پرونده‌هاییشان مطرح است، گفت: متأسفانه تاکنون رئیس جمهور هیچ پاسخ روشن و شفافی در این خصوص ارائه نکرده است.

* ضرورت برخورد با دانه درشت‌های اقتصادی حتی معاون اول رئیس جمهور

این فعال دانشجویی با اشاره به ذکر نام معاون رئیس جمهور در دادگاه فساد بیمه گفت: جمهوری اسلامی اینقدر به بالندگی، قوام و ثبات رسیده است که برخورد با مفسدین و دانه درشت‌های متصل به حکومت هم خللی در آن به وجود نمی‌آورد و از همین جهت از دستگاه قضا انتظار می‌رود تا قاطعانه با مفسدین اقتصادی برخورد کند و از برخورد با دانه درشت‌ها هراس نداشته باشد.

* برای گرانی‌ها کاری کنید، اگر نمی‌توانیداستعفا دهید

سوم تیر 91 اما نامه تند دیگری از این اتحادیه منتشر شد.

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در قالب نامه به سه تن از وزیران اعلام کرد از نظر ما دانشجویان از پرکاری و خستگی ناپذیری دولت احمدی نژاد فقط اسمش مانده  و از این سه وزیر خواست تا با در میان دانشجویان به صورت شفاف پاسخ گو باشند.

این بیانیه می افزاید: واضح و مبرهن است آنچه امروز مردم را در تنگنا قرار داده است نه این تحریم های به اصطلاح کمرشکن است و نه تا اندازه ای طرح تحول اقتصادی و به طور مشخص هدفمندی یارانه ها! البته ما دانشجویان منکر برخی تاثیرات تحریم های اقتصادی خصمانه علیه ملت ایران نیستیم اما آنچه این روزها وضعیت مردم را سخت کرده است عدم نظارت و رسیدگی به امور اقتصادی است که گویی مسئولین امور را رها کرده اند.

*اسم و رسم دارها را محاکمه کنید

هفتم تیر ماه 91 نیز نامه دیگری خطاب به رئیس قوه قضائیه منتشر شد نامه ای که می گفت: جمهوری اسلامی ایران آنقدر به ثبات رسیده است که دادگاهی کردن و پای میز محاکمه کشاندن برخی متهمان چه معاون اول و چه فرزند یک مقام عالی رتبه برای پاسخ گویی به سوالات فراوان، هیچ خللی در ثبات آن ایجاد نمی کند.

این نامه می افزاید: به نظر می رسد مبارزه با فساد بویژه دانه درشت های اقتصادی که سالهاست منتظر حضورشان در دادگاه ها هستیم و یا نوع برخورد با برخی اسم و رسم دارها... امروز شَمایی مطلوب از این قوه ترسیم نمی کند.

*دعوت از وزرای اقتصادی

دبیرتشکیلات وقت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در گفت‌وگویی از ارسال نامه این اتحادیه دانشجویی به وزرای اقتصادی دولت برای حضور و پاسخ گویی پیرامون مسائل اقتصادی خبرداد.

وی با اشاره به نامگذاری سال و رویکرد اقتصادی رهبر انقلاب ذیل گفتمان پیشرفت و عدالت خاطرنشان کرد: قصد داریم تا از نزدیک با مسئولین اقتصادی جلساتی را برگزار کنیم و با توجه به وضعیت نامطلوب معیشت مردم به صورت جدی خواستار پاسخگویی مسئولین هستیم.

*مرتضوی قول شرفش را فراموش کرده

پس از ماجراهای قول شرف مرتضوی مبنی بر کناره گیری، دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در نامه ای سرگشاده به طراحان استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی یادآور شد:  اگر آقای مرتضوی قول شرفش را فراموش کرده است، شما شان نمایندگی مردم و نظارتی خود را فراموش نکنید.

در این نامه آمده بود: اعلام وصول طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان تنها اهرم نظارتی در این خصوص موجی از امیدواری را در دل دلسوزان انقلاب و دانشجویان عدالتخواه پدید آورد لکن در روزها و ساعات منتهی به برگزاری جلسه استیضاح ناگهان شاهد انتشار خبری مبنی بر طرح استعفا و قول شرف آقای مرتضوی مبنی بر کناره گیری از کار به جناب آقای حدادعادل بودیم که البته جوانب این امر هنوز هم برای جنبش دانشجویی محل ابهام و سوال است که این اتفاق موجب شد تا شما نمایندگان به استناد قول شرف آقای مرتضوی از استیضاح وزیر صرف نظر نمائید. حال با گذشت بیش از چهار ماه از اتفاق مورد اشاره همچنان آقای مرتضوی در مستند ریاست است! اما این روزها نه تنها هیچ خبری از استیضاح ایشان نیست بلکه کورسوهای پیگیری این موضوع نیز در مجلس شورای اسلامی خاموش شده است.

8 مرداد ماه احمد توکلی به این نامه پاسخ داد و نوشت: روز دوشنبه همین هفته  91/5/9 هیات عمومی دیوان که بالاترین مرجع تصمیم گیری است برای اتخاذ تصمیم در باره شکایت ما انشاءالله تشکیل جلسه می دهد. ابتداء هیات در باره صلاحیت خود برای رسیدگی تصمیم می گیرد و اگر نتیجه مثبت بود، که امیدواریم چنین باشد، بحث ماهوی را انجام می دهد و رای صادر می کند. خدا کند این انتصاب منافی مصالح کشور و مردم بدین ترتیب لغو شود. اگر خدای ناخواسته نشد استیضاح را انجام خواهیم داد. تحرک جنبش دانشجویی هر چه  بیشتر باشد کار بهتر پیش خواهد رفت.

*تحریم افطاری احمدی نژاد

ماه رمضان سال 91 پس از سالها محمود احمدی نژاد ضیافت افطار با دانشجویان را براه انداخت اما این اتحادیه دانشجویی این افطاری را تحریم کرد.

در پی دعوت غیر رسمی دفتر رئیس جمهور از فعالین دانشجویی در سال آخر ریاست جمهوری دکتر احمدی‌نژاد، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور با صدور نامه‌ای اعتراض آمیز اعلام داشتند در این جلسه شرکت نمی‌کنند.

در بخشی از این نامه آمده است: جناب آقای رئیس جمهور، حتما با اتفاقات نامیمونی که توسط دفتر جناب عالی در چند سال اخیر رخ داده و با کمال تاسف  مایه‌ی سرخوردگی و سرافکندگی حامیان و دوستداران شما گشته نباید توقع داشته باشید که تشکل‌ها و فعالان دانشجویی، به دعوت دفتر شما آن هم با این روند پاسخ مناسب دهند که  البته مقصر وجود این دیوار بزرگ بی‌اعتمادی همین آقایان هستند که سم مهلک افکار انحرافی و مغایر و متضاد با گفتمان انقلاب اسلامی را در فضای عمومی جامعه پراکنده‌اند و این انحراف موضوعی نیست که بتوانیم چشمانمان را بر روی آن ببندیم.

*آقای رئیس جمهور! این رفتار شما عوام فریبی و دور زدن قانون نیست؟

28 شهریور 91 این اتحادیه در نامه ای به رئیس جمهور از وی خواست تا نسبت به رفع ابهامات موجود پیرامون آقای مرتضوی اقدام کند و نیز متذکر شد: جنبش دانشجویی به عنوان چشم بینای جامعه از کنار این گونه موارد به سادگی عبور نخواهد کرد.

این نامه می افزاید: پس از اعلام حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر لزوم برکناری آقای مرتضوی از سازمان تامین اجتماعی ایشان همچنان بر سر کار خود به عنوان مدیرعامل حاضر می شوند و گویی هیچ اتفاقی رخ نداده است در عین حال وزیر کار دولت جنابعالی که به نظر می رسد عنصر خوبی برای انجام پروژه های خاص در دولت شماست، از لغو حکم آقای مرتضوی خبر می دهد و در سوی دیگر میدان اساسنامه سازمان تامین اجتماعی تغییر می کند و ...

جناب آقای رئیس جمهور؛

شما سوگند خورده اید که پاسبان و نگهبان قانون اساسی باشید، آیا فکر نمی کنید نحوه برخورد دولت با این موضوع نوعی عوام فریبی، دور زدن قانون و احمق فرض نمودن مردم، نخبگان و دانشگاهیان است؟! از شما که سالهاست شعار مبارزه با فساد می دهید این سوال وجود دارد که آیا سوءاستفاده از اختیارات قانونی، خود نوعی فساد و زمینه ساز گسترش فساد سازمان یافته نیست؟ جالب اینجاست که گروه ها و جبهه های گوناگون سیاسی که در انتخابات رو به روی هم صف آرایی می کنند، در سکوت نسبت به این موضوع و عملکرد شبهه ناک دولت با هم اتفاق نظر دارند و دم بر نمی آورند!

*واکنش اتحادیه به میتینگ انتخاباتی رئیس جمهور

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور اواخر سال 92 با صدور بیانیه ای نسبت به همایش دولت در استادیوم آزادی واکنش داد.

در این بیانیه آمده است: حضور برخی افراد تکنوکرات نفوذی از دوران آقای هاشمی امثال آقای رحیمی، شما را به آنجایی رسانده است که امروز تنها به بقای در قدرت می‌اندیشید! آیا هنوز هم می توانید رفتارهای ضد مردمی خود را مشروع و کارآمد و در جهت رسیدن به بهار انسانها(!) بدانید. اینچنین رفتارهای تکنوکرات مئابانه و مردم گریز در شرایطی که هنوز اقشار کم درآمد و ضعیف در رنج و مضیغه هستند، چه توجیهی دارد؟

گفتنی است مواضع این اتحادیه تنها بخشی از مواضع اتحادیه های دانشجویی در قبال عملکرد ناصواب مسئولان است و جای تاسف است که این روزها برخی برای فرار از پاسخ گویی از عملکرد خود به کارنامه دیگران رجوع می کنند.