به گزارش پارس به نقل از مهر، محمد نجفی‌زاده مجری طرح ملی «سینما روشن» با اعلام این خبر درباره کم و کیف اختتامیه فیلم سینمایی «چ» ساخته ابراهیم حاتمی کیا که روز ۳ خردادماه در محل دفتر پخش فیلم «درخشان، آفتاب عالم تاب» برگزار شد، درباره اختتامیه این فیلم سینمایی گفت: علاوه بر ساماندهی اکران‌های دانشجویی، اختصاصی و ارگان‌ها و نهادها، بنا داریم مراسم اختتامیه فیلم سینمایی «چ» را با نمایش این فیلم برای مردم همزمان با سالروز شهادت مصطفی چمران در تاریخ ۳۰ خردادماه و بعد از نماز مغرب، با حضور اهالی فرهنگ و هنر و عوامل تولید این اثر سینمایی در میدان امام حسین(ع) برگزار کنیم.

وی در ادامه با اشاره به طرح ملی «سینما روشن» افزود: طرح «سینما روشن» پیش از این «سینما خاموش» نام داشت اما به نامگذاری این طرح خرده گرفته شد و گفته شد که سینماهای ایران همیشه روشن است و از عنوان «سینما خاموش» پرهیز کنیم. به همین دلیل این طرح به «سینما روشن» نام گذاری شد. این طرح مجموع اکران های مختلف را غیر از اکران عمومی سینمای ایران که در گذشته در محافل مختلف انجام می شد، در بر می گیرد.

نجفی زاده درباره هدف از اجرای این طرح یادآور شد: در واقع هدف از اجرایی کردن این طرح ایجاد گفتمان آزاد اندیشی است. از همین رو نخستین اکران را به فیلم سینمایی «چ» اختصاص و از اسفندماه سال گذشته این فیلم را در ۹۰ دانشگاه نمایش دادیم. پس از آن فیلم «شیار ۱۴۳» با تعاملی که با «فیلم ایران» داشتیم، در رتبه دوم از مجموعه اکران های دانشجویی، اختصاصی و ارگان ها و نهادها قرار گرفت. این فیلم سینمایی تا کنون در ۸۰ دانشگاه کشور اکران شده است.

مجری طرح ملی «سینما روشن» در ادامه صحبت های خود با اشاره به این مطلب که در اکران های فرعی فیلم های سینمای ایران مخاطب سنجی می شود، گفت: در سینما پول درآوردن خیلی سخت نیست و فقط باید تفکر پشت آن باشد. بنابراین در درجه نخست نیاز به مخاطب سنجی داشتیم چراکه هر اثر سینمایی مخاطب خاص خود را دارد. از همین رو اولین سامانه تخصصی اکران های فرعی ویژه دانشگاه ها، اختصاصی و ارگان ها راه اندازی شد و شهرهای فاقد سینما نیز در خلال این طرح جا گرفتند.

مدیرعامل دفتر پخش فیلم «درخشان، آفتاب عالم تاب» در ادامه صحبت های خود با اشاره به بهره برداری از سالن های غیرقابل استفاده و یا کم استفاده سینمایی در این طرح، توضیح داد: طبق بررسی های انجام شده تعداد سالن های غیر قابل استفاده و یا سالن هایی که ویژه نهادها و ارگان های مختلف هستند و تنها جهت برگزاری جشن ها و همایش ها مورد استفاده قرار می گیرند، بی اغراق کمتر از تعداد سینماهای آمریکا نیست. سرمایه ای که بی جهت خوابیده و استفاده درستی از آنها نمی شود. در این طرح مجموع این ظرفیت ها را شناسایی کرده و تا جائیکه امکان داشت از این ظرفیت ها بهره برداری کرده ایم.

وی در توضیح اکران فرعی فیلم های سینمایی در طرح ملی «سینما روشن» گفت: در این طرح اکران فیلم ها به ۲ بخش فرعی و اصلی تقسیم شد. اکران اصلی همان اکران های عمومی است که از سوی وزارت ارشاد مجوز نمایش می گیرند و اکران های فرعی به نمایش فیلم ها در دانشگاه ها و ارگان ها و هر جایی که می توان از ظرفیت های موجود نمایش به درستی استفاده کرد، اختصاص دارد. در عین حال هر یک از صاحبان فیلم‌ها با کدی که در اختیار دارند، می توانند از طریق سامانه اکران های فرعی، آمار فروش فیلم های خود در مجموع اکران های جنبی را به دست آورند.

نجفی زاده در ادامه صحبت های خود با اشاره به تجربه اکران فیلم «چ» در شهرهای فاقد سینما گفت: فیلم «چ» را با بلیت ۲ هزارتومانی در میبد یزد نمایش دادیم که طی ۲ روز، ۴ هزار نفر از این فیلم دیدن کردند. یکی دیگر از تجربه های جالب در این زمینه نمایش فیلم «چ» برای مردم عشایر و مناطق مرزی بود که با چند ویدئو پروجکشن و دی وی دی این فیلم را میان مردمی بردیم که از دیدن فیلم های روز ایران محروم بودند و توانستند با کمترین هزینه و یا به صورت رایگان فیلم «چ» را به عنوان نماینده‌ای از سینمای ایران ببینند.
وی همچنین درباره اکران های پیش روی طرح ملی «سینما روشن» افزود: «اینجا شهر دیگری است» به کارگردانی احمد گرشاسبی در دستور اکران های فرعی ما قرار دارد. این فیلم داستان ۴۸ ساعت از زندگی امیر المونین(ع) قبل تا بعد از شهادت ایشان را نشان می دهد که اکران آن را ویژه ماه مبارک رمضان در دستور کار خواهیم داشت.

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به حمایت سازمان سینمایی از این طرح تأکید کرد: در اجرایی شدن این طرح، سازمان سینمایی به خصوص شخص علیرضا رضاداد حمایت کرده‌اند و مدام از کم و کیف این طرح سئوال می کنند. حضور اینچنینی این مدیر سینما در کنار این طرح، برای خود ما قوت قلب محسوب می شود.
نجفی‌زاده با اشاره به آمار مخاطبانی که تاکنون در اکران های فرعی در طرح ملی «سینما روشن» حضور داشته اند، گفت: طبق آماری که به دست آورده ایم ۶ هزار و ۸۷۹ نفر با تماشای فیلم هایی که اکران کرده ایم، در رونق این طرح سهیم بوده اند. البته جا دارد تا از علیرضا فخارزاده مدیر اجرایی این طرح که برای به انجام رسیدن طرح ملی «سینما روشن» زحمت کشید، تشکر کنم.

محمد نجفی زاده مجری طرح ملی «سینما روشن» در پایان صحبت های خود افزود: لازم به ذکر است در این طرح هر فیلمی که از سوی وزارت ارشاد مجوز اکران داشته باشد، جا می گیرد و اگر صاحبان فیلم ها تمایل به اکران های فرعی داشته باشند؛ استقبال خواهیم کرد.