پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مجلس نهم به نیمه رسید و افراط و تفریط های دو سال گذشته موجب شد تا طیف لابی گر فراکسیون رهروان همچنان با افت روبرو شود و با ایجاد فضای تعادل، اصولگرایان بتوانند جایگاه بهتری پیدا کنند.

برخوردهای افراطی با دولت نهم و دهم که حتی به بحثهای بیهوده ای مثل سوال از رییس جمهور کشیده می شد تا جلوگیری از استیضاح و سوال نمایندگان در اتفاقات مختلف مانند کرسنت و.. موجب شد تا فراکسیون رهروان که همواره از موضع قدرت سخن می گفت دچار افت شدید در میان نمایندگان شود.

محمدرضا باهنر که از ابتدای مجلس هشتم تاکنون هر سال با افت رای مواجه است در سال گذشته با ۱۶۷ رای نایب رییس شد و در سالجاری با ۲۳ رای کاهش در مرز سقوط قرار داشت لیکن جایگاه خود را حفظ کرد. در سال جاری فردی رقیب وی شد که به عنوان مبارزه با مفاسد اقتصادی شناخته می شود و هرگونه لابی و نشست پیدا و پنهان اقتصادی و لابی را مذموم می داند. الیاس نادران با ۱۳۴ رای تنها ۱۰ رای از باهنر کم داشت تا بتواند بر جایگاه نایب رییسی، تکیه بزند.

در هفته های اخیر نیز مصاحبه محمدرضا باهنر و کاظم جلالی رییس فراکسیون رهروان در حمایت از دولت یازدهم و طرح مباحثی مانند تعریف و تمجیدهای «تابلو» از بحثاعتدال رییس دولت یازدهم موجب شد تا نمایندگان اقبال کمتری به این جمع سیاسی و لابی گر نشان دهند. حتی دعوت از تاجگردون و پزشکیان جهت نامزدی از طرف فراکسیون رهروان به عنوان کسانی که به دولت نزدیک هستند و حذف برخی از نامزدهای نزدیک به ریاست مجلس عملا جو نامناسبی را علیه طیف رهروان به وجود آورد. البته پزشکیان در همان جلسه فراکسیون رهروان از نامزدی انصراف داد و تاجگردون نیز پیش از ثبت نام، فضا را برای نامزدی خود مناسب ندید. این موضوع در جایگزینی ناگهانی محمد قسیم عثمانی کاملا هویدا بود که وی نیز نتوانست به هیات رییسه مجلس نهم در سال سوم راه یابد.

در هیات رییسه مجلس با حضور مهرداد بذرپاش نماینده جوان و شاخص فراکسیون اصولگرایان در کنار محمد دهقان و ضرغام صادقی عملا وزن اصولگرایان بیشتر شد. عدم رای به جواد جهانگیرزاده قائم مقام فراکسیون رهروان و شاهین محمد صادقی از اعضای این فراکسیون عملا ضربه سختی به طیف نزدیک به محمدرضا باهنر بود. در عین حال که عبدالرضا مصری عضو شورای مرکزی حزب موتلفه نیز نتوانست رای لازم را بیاورد.

علی لاریجانی در شش سال گذشته هرگاه رقیب قدرتمندی مانند حدادعادل داشته است با کاهش رای روبرو بوده است لیکن در سال هفتم مجلس نهم که این رقیب قدرتمند نیز حضور نداشت و افرادی که به نظر افکار عمومی ناشناس بودند رقیب وی شدند نیز دچار افت رای شد.

قبل از شکل گیری مجلس هشتم نمایندگان نزدیک به طیف سنتی اصولگرایان و طرفدارن دولت نهم با حرکتی شبیه کودتا، مانع از نامزدی حداد عادل برای ریاست مجلس هشتم شدند.

mizanray

لاریجانی سال گذشته توانسته بود نظر ۲۱۳ رای از ۲۵۲ رای ماخوذه(معادل ۸۴.۵ درصد آرا) را از آن خود کند و از این حیث، با کاهش حدودا ۱۴ درصدی آرای خود رو به رو شد.

همچنین بر اساس رای نمایندگان مجلس، محمدحسن ابوترابی‌فرد با ۲۰۳ رای از ۲۷۰ رای ماخوذه(۷۵.۱۸ درصد آرای ماخوذه) و محمدرضا باهنر با ۱۴۴ رای از مجموع ۲۷۰ رای ماخوذه(۵۳.۳۳ درصد آرای ماخوذه) به عنوان نواب رئیس مجلس در سال سوم انتخاب شدند و بر همین اساس، کرسی نایب رئیسی مجلس شورای اسلامی در سال سوم نیز بدون تغییر ماند.

الیاس نادران در این دوره، با کسب ۱۳۴ رای، رقیبی جدی برای محمدرضا باهنر محسوب شد.

در این میان موقعیت حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد از ثبات بیشتری برخوردار بود و تنها با یک درصد کاهش آرا، توانست ۷۵ درصد آرا را از آن خود کند. وی سال گذشته توانسته بود با ۱۹۶ رای از مجموع ۲۵۷ رای ماخوذه، رضایت ۷۶ درصد نمایندگان را جلب کند. البته تعداد آرای وی در این دوره، ۶ رای بیشتر بود، اما با توجه به تعداد آرای ماخوذه با کاهش یک درصدی همراه بود.

محمدرضا باهنر نیز در این دوره با کاهش ۱۱ درصدی رای خود مواجه شد و در حالی موفق به کسب ۵۳ درصد آرای ماخوذه شد که سال گذشته با کسب ۱۶۷ رای از مجموع ۲۵۷ رای ماخوذه، ۶۴ درصد رای ماخوذه نمایندگان ملت را برای جایگاه هیئت رئیسه مجلس از آن خود کرده بود.

به نظر می رسد که فراکسیون لابی گر رهروان، روزهای سختی را در مجلس پیش رو خواهد داشت و جهت گیری مجلس را نه علایق شخصی که بحثو بررسی های جدی نمایندگان در مجلس تعیین خواهد کرد؛ موضوعی که دست کم می توان نتیجه آن را حرکت خانه ملت در جهت نردیک شدن به خواسته مردم توصیف کرد