به گزارش پارس به نقل از فارس، حسن قشقاوی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اصلی ترین هدف دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه بین المللی کردن استان کرمان است یعنی ظرفیت استانی، منابع اقتصادی، گردشگری و فرهنگی بتواند، فراتر از مرز ملی برای جهانیان در معرض دید و استفاده عمومی قرار گیرد.

وی عنوان کرد: کار اصلی دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه، کنسولی یعنی اعطای ویزای فرودگاهی برای خارجیان فاقد ویزا است.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزیر امور خارجه ابراز داشت: ما به غیر از ۹ کشور برای همه کشورهای جهان می توانیم، ویزای فرودگاهی صادر کنیم.

قشقاوی تصریح کرد: رسیدگی به امور اتباع خارجی مقیم کرمان و تایید اسناد سجلی دانشجویی و تجاری از دیگر وظایف دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه است که می توانیم در ردیف کار کنسولی از آن نام می بریم.

وی تلاش برای افزایش سرمایه گذاری، صادرات استانی، معرفی ظرفیت های استان به نمایندگی های سیاسی مقیم تهران و نمایندگی های ایران در خارج از کشور را از جمله وظایف غیرکنسولی دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه برشمرد.

قشقاوی ابراز داشت: ایجاد مرکزی برای کرمانیان خارج از کشور و تسهیل برای فعالیت و نشاط آنها برای زادگاه و سرزمین مادری جزو اهداف دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه است.

وی عنوان کرد: پیشنهاد شورای روابط خارجی به ریاست استاندار و دبیری مسئول نمایندگی دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه را ارائه دادیم که روابط خارجی استانی را فعال کنند.

این مسئول ابراز داشت: دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان کرمان هجدهمین دفتر استانی در ایران است و در کیش، قشم و عسلویه هم دفتر داریم.

قشقاوی بیان داشت: طی یک حرکت غیرمنطقی و غیرمعقول بعضی از سفارتخانه های خارجی بر خلاف نظر وزارت امور خارجه استان کرمان جزو استان های ناامن معرفی شد در حالی که کرمان جزو کشورهای امن ما با جاذبه های گردشگری فراوان است.

وی در مورد آمار مربوط به سرمایه گذاران کرمانی خارج از کشور اظهار کرد: برای بیان تعداد ایرانیان، زندانیان و یا کرمانی ها خارج از کشور هیچ مکانیزم ریاضی و منطقی برای اخذ آمار دقیق وجود ندارد زیرا مبنای این آمارها خوداظهاری است.

قشقاوی افزود: حدود ۵ میلیون ایرانی خارج از کشور بر مبنای پرونده هایی داریم که در بخش کنسولی تشکیل می شود.

وی خواستار برگزاری همایش کرمانی ها برای کرمان طی سال آینده شد.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزیر امور خارجه در پاسخ به خبرنگار فارس که از وی خواست تا در مورد دیدار کاترین اشتون با فعالان فتنه ۸۸ اظهارنظر کند، اظهار داشت: دقایقی قبل افخم سخنگوی وزارت امور خارجه موضع وزارت خارجه را راجع به این خبر اعلام کرد که موضع من هم همانی است که افخم بیان کرد.

قشقاوی درباره آخرین گزارش ها از سفر کاترین اشتون به ایران ابراز داشت: توفیق همراهی رئیس مجلس در سفر آفریقایی را داشتم و بامداد دیروز وارد کشور شدم و امروز هم به کرمان آمدم، لذا اخبار و اطلاعات من از تهران کمتر از شما است، زیرا در سفر خارجی و داخلی بودم و به من حق دهید که جزئیات سفر خانم اشتون را ندانم.

وی تصریح کرد: اما آنچه در جراید و صدا و سیما بوده به نظرم دیدارهایی که اشتون با رئیس جمهور، ظریف و لاریجانی داشته دیدارهای خوبی بود و انعکاس خوبی هم داشت.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه افزود: اشتون هنوز در ایران و در اصفهان است و غروب امروز ایران را ترک می کند.

قشقاوی با اشاره به اینکه استان کرمان ۱۰ میلیارد دلار ظرفیت سرمایه گذاری مستقیم دارد، تصریح کرد: لیست سیاه گردشگری نداریم که کرمان در آن باشد و هر کس که گفته لیست سیاه خودش سیاه است.

وی در مورد آخرین وضعیت مرزبانان ایرانی ربوده شده تصریح کرد: این سربازان افتخار ملی و حافظان ملی ما هستند که دور از خانواده حفظ حریم امنیت ما را می کنند، قلب افکار عمومی ما برای این قشر می تپد و خواستار این هستند که سالم به خانواده خود برگردند.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزیر امور خارجه اذعان داشت: در مورد مرزبانان ایرانی ربوده شده فعالیت هماهنگی را وزارت خارجه، وزارت کشور و سایر ارگان های دست اندرکار با هم تشکیل دادیم در حال رایزنی مستمر هستیم و این تلاش ها ادامه دارد و حساسیت این موضوع را به طرف پاکستانی هم اعلام کرده ایم.

قشقاوی ابراز داشت: در حاشیه اجلاس بین المجالس اسلامی که رئیس مجلس پاکستان هم حضور داشت، موضوع مرزبانان ایرانی ربوده شده در سطوح عالیه بین مقامات و دیدارهای پارلمانی مطرح شده، وزارت کشور و سفارت ما فعال است و امیدواریم بتوانیم هرچه زودتر شاهد بازگشت این عزیزان به آغوش خانواده خودشان باشیم.

وی تصریح کرد: سال گذشته ۸۰۰ ایرانی زندانی با تلاش وزارت خارجه به ایران برگشتند.

قشقاوی از حضور حدود ۷۰ هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور خبر داد و افزود: بیشتر این دانشجویان ارتباط زیادی با سرکنسولگری ها و سفارتخانه ها دارند.

وی تصریح کرد: انتقاد در کشور آزاد است و ما نمی توانیم، جامعه تک صدایی داشته باشیم و به انتقاداتی که به دستگاه سیاست خارجی در مجلس و رسانه ها می شود به دیده احترام می نگریم.

قشقاوی ابراز داشت: من به عنوان معاون پارلمانی وزیر امور خارجه بارها به دوستان عزیز منتقد گفتم، اولا چرا دستاوردهای آشکار دولت انکار می شود.

وی عنوان کرد: آمار رسمی نشان می دهد، آمار ۳۷ درصدی ایران هراسی در آمریکا قبل از انتخابات اخیر ایران طی دو، سه هفته قبل به ۱۶ درصد کاهش یافته است که موفقیت بوده و این یک واقعیت غیرقابل انکار است.

این مسئول تصریح کرد: مشکل کشور را در انتقاد نمی بینیم، بلکه در ارائه پیشنهادات می بینیم و رسانه های مختلف به جای اینکه این همه توان را برای انتقاد از سیاست خارجی بگذارند، برای رهنمود رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره اقتصاد مقاومتی راهکار ارائه دهند.

قشقاوی عنوان کرد: فضای انتقاد به پیشنهاد تبدیل شود، زیرا انتقاد، روشنگری فکری ایجاد نمی کند مگر اینکه با پیشنهاد همراه باشد و انتقاد صرف و بدون پیشنهاد منجر به خمودگی فکر و جمود ذهنی می شود.

وی اذعان داشت: سه ضلع روشن در مذاکرات هسته ای داریم، ضلع نخست، اصل مذاکرات است که مسئولان نظام اجازه دادند برای مذاکره و اگر اجازه نمی دادند، کسی به ژنو و وین برای مذاکره نمی رفت.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه اذعان داشت: ضلع دوم مذاکرات هسته ای این است که خطوط قرمز هسته ای و دستاوردهای ما حفظ شود و ضلع سوم این است که پیشرفت به جلو باشد و گشایش در امور اقتصادی و فرهنگی باشد.

قشقاوی ابراز داشت: با توجه به این سه ضلع بهتر نیست که همه ما فکر کنیم جای ظریف و عراقچی هستیم و ما می خواهیم تحلیل روزنامه و تفاسیر خبرگزاری ها حاوی این سه مطلب باشد.

وی با اشاره به اینکه ما ضد انتقاد نیستیم، اما طرفدار پیشنهاد هستیم، بیان داشت: ما الان به ذهن انتقادی خیلی نیاز نداریم، کشور به ذهن پیشنهادگر نیاز دارد، ما الان دوست داریم از دل نشاط رسانه ای پیشنهاد درآید و نه انتقاد، هر کسی پیشنهاد بیشتری دارد، دلسوز است نه آن کسی که انتقاد بیشتری دارد.

وی افزود: دستاوردهای مذاکرات بیان شده و مذاکرات همچنان در حال ادامه است، آنچه در مذاکرات ژنو توافق شده در قالب مذاکرات جامع تعقیب می شود.

قشقاوی ابراز داشت: میزان انتظاری که از دستاوردها دارید باید متناسب با فرآیند زمانی آغاز مذاکرات و نه نتیجه نهایی باشد و این مذاکرات جامع و در واقع سخت در آینده در پیش است.

وی گفت: مکانیسم خرید خدمت برای مشمولان خارج از کشور بود که باید استمرار پیدا کند و ما مکانیزم سهلی را برای جوانان ایرانی خارج از کشور داریم که سالی یکی، دو بار بتوانند، سری به سرزمین مادری بزنند و برگردند.