به گزارش پارس ،   ˈمارک بروزنسکیˈ کارشناس امور خاورمیانه درگفت وگو با ایرنا در پاسخ به سوالی در خصوص چرایی اعمال تحریم های جدید کاخ سفید علیه ایران بر خلاف نص توافقنامه هسته ای ژنو اظهار کرد: هر چند که توافق هسته ای با تهران یک اقدام ارزشمند و بسیار مثبت است، اما سابقه طولانی دولتمردان آمریکا در دورویی و خلاف وعده عمل کردن، باعث شده تا رسیدن به توافق نهایی کمی دشوار به نظر برسد.

وی با واکاوی دستاوردهای توافقنامه هسته ای ژنو گفت: یکی از دلایل به نتیجه رسیدن مذاکرات ژنو دو این بود که دو طرف می خواهند از درگیر شدن در جنگی دیگر پرهیز کنند.

این تحلیلگر مسایل خاورمیانه با انتقاد از اعمال تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران افزود: وقتی دولتی به بهانه های بی اساس و به باور خود تحریم های فلج کننده علیه کشوری دیگر اعمال می کند در واقع این اقدام نوعی اعلان جنگ تلقی می شود هر چند این جنگ به صورت مستقیم نباشد.

وی تاکید کرد، در زمان حاضر سازمان سیا، وزارت خارجه و وزارت بازرگانی آمریکا مسوولیت اداره این نبرد غیر مستقیم را برعهده گرفته اند.

کارشناس مسایل خاورمیانه با انتقاد از اظهار نظر برخی از مقام های غربی مبنی بر این که نگرانند، مبادا ایران روزی به سمت ساخت سلاح هسته ای حرکت کند، گفت: اسراییل به عنوان همپیمان استراتژیک آمریکا دارای صدها کلاهک هسته ای و سکوهای پرتاب فناوریهای پیشرفته جنگی است، سوال اساسی و مهم این است که چرا مقام های کاخ سفید و کنگره نگران این گونه ماجراجویی ها نیستند.

بروزنسکی با تاکید بر این که گفتمان و عملکرد مقام های ایرانی نشان می دهد که به هیچ وجه حاضرنیستند از حق استفاده صلح آمیز خود از انرژی هسته ای بگذرند، گفت: گروه های تندرو و مخالف در آمریکا تلاش می کنند تا حق غنی سازی را از ایران سلب کنند

وی با بیان این که این مساله رسیدن به توافق نهایی را دشوار می کند، گفت: همچنان که وزرای خارجه گروه ۱+۵ راهی ژنو شدند و برای رسیدن به توافق تا پاسی از شب مذاکره کردند، تا به افکار عمومی نشان دهند که به دنبال حل صلح آمیز موضوع هسته ای ایران هستند، اکنون باید در مقابل تندروهای داخلی هم ایستادگی کنند.

این روزنامه نگار باسابقه اظهار کرد، اکنون شاهدیم که کاخ سفید در مقابل برخی تندرویهای کنگره درباره توافق هسته ای با تهران دچار ضعف شده و به نحوی وانمود می کند که به ایران اطمینان ندارد و به رغم تعهدات خود بر اساس توافقنامه، مخالف ادامه تحریم های جدید نیست.

وی افزود: سوال این است که کاخ سفید بر اساس توافقنامه ژنو متعهد شده است که تا شش ماه آینده تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال نشود، پس معنای این همه تلاش کنگره برای اعمال تحریم های جدید و همچنین تحریم چند روز پیش دولت اوباما درباره چند شرکت ایرانی چیست؟

بروزنسکی تاکید کرد، به اعتقاد من اوباما آروز دارد به چهره ای همچون ماندلا تبدیل شود، اما هیچ کدام ازروسای جمهوری آمریکا به ویژه اوباما این توانایی را ندارد، زیرا در مقابل لابی های اسراییل نئوکان ها و گروه های ذی نفوذ، تاب مقاومت و ایستادگی را نداشته و ندارند.

کارشناس مسایل خاورمیانه با تاکید بر اینکه این ها مسایلی است که توافق هسته ای ژنو را تهدید می کند، تصریح کرد اگر دولت آمریکا به تعهدات خود بر اساس توافقنامه ژنو پایبند نباشد و عمل نکند، ممکن است در پایان شش ماه شاهد شکست مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی باشیم و آن وقت ۱+۵ به نقطه اول بر می گردد.

وی هشدار داد: اگر غربی ها به تعهدات خود پایبند نباشند، طرف ایرانی هم خواهد گفت که ما هم مجبور نیستیم که این توافق را محترم بشماریم.