اگر رنگ کاغذ دیواری تان کدر شده است و نگران هستید با پاک کردن به آن آسیب برسد، باید به شما بگوییم تمیز کردن کاغذ دیواری کار بسیار ساده ای است. البته نیازمند دانستن تکنیک هایست که در پارس نیوز به شما یاد خواهیم داد.

بخش اول: تمیز کردن کاغذ دیواری

کاغذ دیواری - تمیز کردن کاغذ دیواری

۱. نوع کاغذ دیواری خود را مشخص کنید

ابتدا جنس کاغذ دیواری‌تان را مشخص کنید. تمیز کردن کاغذ دیواری وینیلی (نوعی پلاستیک) کار سختی نیست. بعضی‌اوقات کاغذ دیواری‌های پارچه ای با آکریل یا وینیل پوشیده شده است که به‌راحتی قابل شست‌وشو است. کاغذ دیواری کاغذیِ ساده نباید خیس شود و تا حد امکان باید فقط نقطه‌ی موردنظر را تمیز کنید.

  • برای تمیز کردن کاغذ دیواری وینیلی نباید از موادی که سبب ساییدگی می‌شود استفاده کنید.
  • اگر دیوارتان پوشش محافظی ندارد، آن را با اسفنج خشک تمیز کنید. اسفنج خشکی که هیچ رطوبتی ندارد، به‌تدریج آلودگی را از کاغذ دیواری پاک می‌کند.

۲. تمیز کردن کاغذ دیواری

حدود دو قاشق چای‌خوری مایع ظرف‌شویی را در یک ظرف آب‌ گرم حل کنید. برای جلوگیری از رنگی‌شدن کاغذ دیواری با شوینده‌های رنگی، از شوینده‌ی مناسب استفاده کنید. یک حوله یا اسفنج را درون محلول خیس کنید و آب اضافه‌ی آن را درون سطل آب بِچِلانید. ابتدا در جایی از دیوار که به‌راحتی دیده نمی‌شود، محلول را امتحان کنید. اگر به کاغذ دیواری آسیبی وارد نشد فرایند تمیز کردن را شروع کنید. تمیز کردن را با حرکات بالا به پایین، عمودی و با حرکات دَوَرانی انجام دهید.

  • از شوینده به‌میزان زیاد استفاده نکنید. شوینده‌ی زیاد خاک را به دیوار می‌چسباند.
  • نیازی نیست که از دستمال‌های مخصوص تمیز کردن استفاده کنید. این دستمال‌ها برای کاغذ دیواری مناسب نیستند.
  • محلول تمیز‌کننده را در یک جای کوچک و دور از چشم روی دیوار امتحان کنید تا از آسیب احتمالی به کاغذ دیواری جلوگیری کنید. سطوح پایین دیوار نسبت به سایر مناطق کمتر جلب توجه می‌کند و برای امتحان کردن مناسب‌تر هستند.

شستن کاغذ دیواری - تمیز کردن کاغذ دیواری

۳. کاغذ دیواری را بشویید و خشک کنید

در اینجا دومین سطل آب به‌کار می‌آید. یک سطل آب و دستمال تمیز بردارید و کاغذ دیواری را با آبِ تمیز بشویید. از آب زیاد استفاده نکنید. شما نمی‌خواهید درنهایت دیواری نمناک داشته باشید. برای جلوگیری از مرطوب یا خیس شدن کاغذ دیواری، یک دستمال تمیزِ دیگر بردارید و بلافاصله کاغذ دیواری را خشک کنید.

بخش دوم: گردگیری کاغذ دیواری

۱. استفاده از جاروبرقی

مؤثرترین روش برای ازبین‌بردن گرد و غبار روی دیوار استفاده از جاروبرقی است. قبل از شروع، بُرس مخصوص تمیز کردن دیوار را روی جاروبرقی نصب کنید. بسته به طول لوله‌ی جاروبرقی شاید به یک نردبان برای دسترسی به نقاط بالاتر دیوار نیاز داشته باشید. این کار از خَش افتادن روی دیوار جلوگیری می‌کند. هر بار بخش کوچکی از دیوار را تمیز کنید و این کار را تا زمانی که کل دیوار تمیز شود ادامه دهید.

می‌توانید از جاروبرقی برای تمیز کردن کاغذ دیواری پارچه‌ای استفاده کنید، اما به‌شرطی که آن را روی دیوار نکشید.

۲. تمیز کردن با جارو

پارچه‌ای مخصوص گردگیری بردارید و آن را روی برس‌های جارو قرار دهید. جارو را به‌صورت چپ و راستی روی دیوار بکشید. این کار کمک می‌کند تا گرد و غبار گوشه‌ی دیوار را بگیرید. جارو را از بالا به پایین دیوار بکشید و گرد و خاک را تمیز کنید. با این روش مطمئن می‌شوید که همه‌جا به‌خوبی تمیز شده است.

  • اگر گرد و خاک روی زمین نشست، آن را جارو کنید.

۳. گردگیری با دستمال

دیوار را مستقیم با دستمال تمیز کنید. اگر دیوارتان بلند است می‌توانید از نردبان برای تمیز کردن گوشه‌های دیوار استفاده کنید. از بالای دیوار شروع کنید و گرد و غباری که می‌بینید تمیز کنید. همان‌طور که به تمیز کردن ادامه می‌دهید مطمئن شوید که دستمال‌تان تمیز است. دستمال کثیف اثر لکه را روی دیوارتان باقی می‌گذارد.

بخش سوم: لکه‌زدایی

پاک کردن لکه کاغذ دیواری - تمیز کردن کاغذ دیواری

برطرف کردن علامت مداد شمعی

از یک کاردک استفاده کنید و مدادشمعی را از روی دیوار بتراشید. هر بخشی که نرم‌تر است جدا کنید. هر قسمتی که جدا شد، یک دستمال توالت روی لکه بگذارید. سپس یک اتو را با پایین‌ترین درجه‌ی حرارت روی لکه فشار دهید. تا زمانی که لکه‌ی مدادشمعی روی دستمال بیفتد صبر کنید. دستمال را بردارید. لکه از روی کاغذ دیواری برداشته شده است.

  • درصورتی‌که کاغذ دیواری‌تان قابل شست‌وشو است، می‌توانید با استفاده از محلول شوینده‌ای که دیوارها را تمیز می‌کنید، کاغذ دیواری را تمیز کنید و تا زمانی که کاملا لکه پاک شود روی آن دستمال بکشید.

 پاک کردن لکه میوه و آبمیوه از روی کاغذ دیواری

اگر به صورت تصادفی مقداری آب میوه روی کاغذ دیواری ریخت، ابتدا به سرعت آب اضافی را خشک کنید. سپس برای مقداری مایع شوینده ملایم لباس را بدون آنکه با آب رقیق شود، توسط تکه ای اسفنج روی لکه ها بکشید و آن ها را پاک کنید. درآخر با یک دستمال و مقداری آب، مواد شوینده را از روی کاغذ دیواری پاک کنید و آن را خشک نمایید.

ازبین‌ بردن اثر انگشت

یک پاک‌کن صمغی (art gum eraser) بردارید و روی دیوار بکشید. چربی و آلودگی که با اثر انگشت‌تان روی دیوار ایجاد شده، به‌وسیله‌ی این پاک‌کن ازبین می‌رود. اگر کاغذ دیواری‌تان وینیلی است، می‌توانید از صابون و آب برای شستن اثر انگشت استفاده کنید. یک دستمال را در کاسه‌ی حاوی محلول خیس کنید و سپس دیوار را با آن تمیز کنید.

  • می‌توانید از یک تکه‌نان برای تمیز کردن دیوار استفاده کنید. مقداری نان بردارید و آن را برای چند دقیقه روی محل موردنظر قرار دهید. سپس نان را بردارید. گُلوتِن موجود در نان لکه را از روی دیوار پاک می‌کند.

پاک کردن لکه خون از روی کاغذ دیواری

یکی از سرسخت ترین لکه ها، لکه خون است و اوضاع زمانی بدتر می شود که اتفاقی یک پشه را روی کاغذ دیواری بکشید یا تصادفا انگشت بریده شده تان با کاغذ دیواری برخورد کرده و یک لکه سرخ رنگ برجای بگذارد. نگران نباشید! به راحتی می‌توانید این لکه را با نوشابه، سرکه و یا هیدروژن پراکسید پاک کنید.

پاک کردن لکه‌ی چربی

ابتدا یک دستمال کاغذی را روی لکه قرار دهید. اتو با درجه حرارت پایین را روی دستمال بگذارید. با این کار چربی به دستمال می‌چسبد و زمانی‌که دستمال را برمی‌دارید دیوار تمیز است.

  • می‌توان از پودر تالک هم استفاده کرد. مقداری پودر را روی دستمال کاغذی بریزید و به‌مدت ۱۰ دقیقه روی دیوار قرار دهید. سپس با قاشق یا برسِ خشک، پودر را از روی دیوار بردارید.

گردگیری - تمیز کردن کاغذ دیواری

پاک کردن لکه جوهر از روی کاغذ دیواری

اگر تصادفا لکه ای از جنس جوهر روی کاغذ دیواری منزلتان ایجاد کرده اید، ابتدا اطمینان حاصل کنید که کاغذ دیواری قابل شستشو باشد. سپس از الکل، آب لیموترش و یا گچ خیاطی برای تمیز کردن لکه استاده کنید.

ازبین بردن لکه‌ی نوشیدنی

پارچه را درون ظرف صابون و پِراُکسید خیس کنید و ترکیب را روی دیوار بزنید. اجازه دهید تا ترکیب به‌مدت ۵ دقیقه روی دیوار باقی بماند. در این مدت ترکیب به لکه می‌چسبد. سپس با یک حوله‌ی مرطوب لکه را بردارید و با دستمال کاغذی دیوار را خشک کنید.

  • درصورتی‌که این روش مؤثر نبود می‌توانید از سدیم پِرکربنات استفاده کنید که لکه را سفید می‌کند. پارچه را به این پاک‌کننده آغشته کنید و به‌مدت ۴ تا ۶ دقیقه روی لکه قرار دهید. با برداشتن پارچه، لکه ازبین می‌رود. با استفاده از یک دستمال یا حوله‌ی تمیز و مرطوب، آن ناحیه را پاک و درنهایت با یک دستمال خشک محل موردنظر را خشک کنید.

پاک کردن لکه رنگ از روی کاغذ دیواری

خوشبختانه بسیاری از لکه های رنگ را می توان در دقایق اولیه به سادگی پاک کرد. اما از بین بردن لکه رنگ از روی کاغذ دیواری کمی تفاوت دارد. چون استفاده از رطوبت زیاد حتی به کاغذ دیواری های قابل شستشو هم آسیب می زند.  از یک شوینده دست ساز خانگی معجزه آسا کمک بگیرید. یک پیمانه سرکه سفید را با دو پیمانه آب ترکیب کنید و برای از بین بردن لکه رنگ از روی کاغذ دیواری از آن استفاده کنید.

پاک کردن لکه قهوه از روی کاغذ دیواری

در صورتی که لکه قهوه تازه است و هنوز ماندگار نشده، با استفاده از یک دستمال کاغذی یا دستمالی از جنس نخ پنبه و آب سرد برای از بین بردن لکه قهوه از روی کاغذ دیواری کمک بگیرید. سعی کنید دستمال را فقط روی لکه بکشید تا از پخش شدن آن به سایر قسمت های کاغذ دیواری جلوگیری شود. در صورتی که مدت زیادی از پاشیدن قهوه نگذشته باشد، آب سرد آن را کاملا تمیز خواهد کرد.

رفع سیاهی کاغذ دیواری

برای از بین بردن سیاهی روی کاغذ دیواری نیز می‌توانید از محلول آب و سرکه با نسبت مساوی استفاده کنید! فراموش نکنید از اسفنج و دستمال سفید استفاده کنید تا به کاغذ دیواری رنگ پس ندهد!

خانه تکانی سریع - تمیز کردن کاغذ دیواری

از بین بردن خراش روی کاغذ دیواری

راه های زیادی برای از بین بردن خراش های روی کاغذ وجود دارد که پاک کن یکی از آن ها است . جوش شیرین با آب نیز می تواند به آرامی روی این قسمت ها کشیده شود و خراش را از بین ببرد.

بهترین روش برای گردگیری کاغذ دیواری چیست؟

گردگیری کردن منظم کاغذ دیواری ها برای تمیز نگه داشتن آنها و افزایش فواصل شست و شو بسیار مهم است. خوشبختانه غبارروبی دیوارها بسیار آسان تر از شستن آنها است. از این روش گردگیری می توانید برای انواع کاغذ دیواری استفاده کنید:

آسانترین و کارآمدترین روش غبارگیری، استفاده از جاروبرقی است. به آرامی با حرکات کوتاه و ملایم از سمت بالا به پایین، کاغذ دیواری ها را جاروبرقی بکشید. برای کاغذ دیواری های برجسته و دارای برآمدگی، احتیاط کنید و از شانه ی جاروبرقی استفاده کنید.

به غیر از جاروبرقی می توانید یک پارچه ی میکروفایبر (یا یک پارچه ی سفید و تمیز) را روی سر یک جاروی دسته بلند بکشید و کاغذ دیواری را از چپ به راست و از بالا به پایین تمیز کنید. علاوه بر این می توانید از یک پارچه و یا یک برس خشک و تمیز میکروفایبر استفاده کنید و دیوارها را از چپ به راست گردگیری کنید. برای اینکار از بالا شروع کنید و به سمت پایین حرکت کنید. اگر دیوارها گرد و غبار زیادی دارند، بهتر است هر از چند گاهی پارچه ها را تعویض کنید تا از کثیف شدن دیوارها جلوگیری شود.

بایدها و نبایدهای تمیز کردن کاغذ دیواری

  • از برس های سیمی، سیم ظرفشویی،پودرها و سفید کننده های برای تمیز کردن و شستشوی کاغذ دیواری استفاده نکنید.
  • لکه ها را در اولین فرصت پاک کنید. نظافت لکه های قدیمی از روی کاغذ دیواری بسیار دشوارتر است.
  • کاغذ دیواری را از پایین به بالا تمیز کنید. برای کاغذ‌های نازک استفاده از آب گرم تمیز بدون صابون، توصیه می‌ شود.
  • پاک کردن لکه با آب را تا جایی انجام دهید که آب به پشت کاغذ نفوذ نکرده و موجب بلند شدن کاغذ از روی دیوار نشود.
  • در صورت چکیدن شمع بر روی کاغذ دیواری، ابتدا شمع را با دقت فراوان و با نوک کارد از روی دیوار بکنید و سپس با مداد پاکن بقیه آن را خوب تمیز کنید.
  • برای از بین بردن لکه های مداد رنگی روی کاغذ دیواری، می‌توانید از خمیردندان و مسواک برای بهتر تمیز کردن کاغذ دیواری استفاده کنید.

روش شستن کاغذ دیواری - تمیز کردن کاغذ دیواری

چند نکته کلیدی برای شست و شوی کاغذ دیواری ها

  1. برای جلوگیری از ماندگاری لکه های کاغذدیواری باید لکه ها را زود به زود از روی کاغذدیواری تمیز کنید. حدالامکان گرد و غبار و خاک را از روی کاغذ دیواری زود به زود پاک کنید، چرا که کاغذ دیواری را کدر کرده و رفته رفته از درخشندگی و جلای آن می کاهد.
  2. بهتر است سطح کاغذ دیواری ها را از پایین به بالا تمیز کنید. برای شست و شوی آسانتر می توان کاغذ دیواری های نازک را با آب گرم و بدون مواد تمیز کننده و برای کاغذ دیواری های ضخیم تر، از محلول آب گرم و صابون ملایم استفاده کنید.
  3. اگر بر روی کاغذ دیواری های منزل شما لکه چربی ایجاد شد، هرچه سریعتر نسبت به پاک کردن آن اقدام نمایید. ابتدا با استفاده از مایع پاک کننده ملایم، پودرهای جذب کننده رطوبت و گچ خیاطی یک خمیر بسازید و بر روی لکه مورد نظر قرار بدهید و اجازه دهید تا کاملا خشک شود. بعد از آن با استفاده از یک برس یا مسواک سطح کاغذ دیواری را پاک کنید.
  4. اگر کودک شما بر روی کاغذ دیواری نقاشی کشیده بود، می توانید به راحتی با یک پارچه آغشته به مایع پاک کننده سطح کاغذ دیواری را پاک نمایید. اگر لکه های مداد رنگی پر رنگ بود می توانید از خمیردندان و مسواک برای بهتر تمیز کردن کاغذ دیواری استفاده کنید.
  5. اگر بر روی سطح کاغذ دیواری شما چند قطره شمع چکید، ابتدا با دقت زیاد و با نوک کارد( جسم تیز) از روی دیوار بکنید و بعد با مداد پاک کن جای آن را خوب تمیز کنید.
  6. تا حد امکان مراقب باشید تا بر روی کاغذ دیواری های غیر قابل شست و شو لکه ای ایجاد نشود، چرا که نمی توانید لکه به وجود آمده را به طور کامل از بین ببرید و از زیبایی و شکیل بودن کاغذ دیواری های شما کاسته می شود! برای رهایی از این مشکل می توانید با استفاده از گوش پاک کن تا جای ممکن مواد ریخته شده بر روی کاغذ دیواری را برداشته و بعد با یک دستمال خشک و تمیز، لکه را پاک کنید.
  7. برای تمیز کردن کاغذ دیواری هرگز ابزار ساینده را به کار نبرید و از صابون، اسفنج نرم برای شست و شوی کاغذ دیواری ها استفاده کنید.
  8. برای از بین بردن لکه جوهری که بر روی کاغذ دیواری ایجاد شده است،می توان با استفاده از گچ خیاطی، لکه را جذب و بعد با استفاده از یک برس و یا مسواک سطح کاغذ دیواری را پاک کنید. این کار را به دقت هرچه تمام تر انجام دهید تا لکه جوهر پخش تر نشود.