برق انداختن سرامیک و کاشی های خانه که با کوچک ترین گرد و غباری لک و کثیف می شوند از اهمیت بالایی برخوردار است. با کمی صبر و حوصله و با ترفندهایی که پیش رویتان می گذاریم می توانید به برق انداختن سرامیک خانه کمک کنید و انواع لکه را از روی آن پاک کنید.

شستن سرامیک کف - برق انداختن سرامیک

اگرچه کاشی و سرامیک باعث زیبایی خانه می‌شوند، اما با کوچک‌ترین گرد و غبار سیاه و کثیف می‌گردند و باید برای حفظ و زیبایی آن، به روش صحیح تمیز کردن کاشی و سرامیک توجه کنید.

بسیاری از افراد علاقه دارند که خانه‌شان در هر شرایطی تمیز و زیبا باشد. در این صورت شما به منظور زیباتر شدن خانه‌تان باید مراحل برق انداختن سرامیک خانه، دستشویی و حمام را بیاموزید

انواع لکه کاشی و سرامیک

پیش از شستشوی کف خانه، بهتر است با انواع لکه کاشی و سرامیک آشنا شوید، چرا که این موضوع به تمیز کردن و برق انداختن سرامیک کمک بسزایی می‌کند. معمولا سرامیک‌های کف خانه با لکه غذایی، گرد و غبار و خرده مو کثیف می‌شود.

سرامیک کف اداره یا مراکز تجاری با لکه غذا، گِل و باکتری و میکروب‌های کف کفش آلوده می‌شوند که میزان آلودگی بیشتری نسبت به سرامیک‌های دیگر دارد. سرامیک دستشویی و حمام نیز به مرور زمان با لکه آب، صابون و شامپو زرد یا سیاه می‌گردد.

همچنین در صورتی که سرامیک حمام یا دستشویی در محیطی بدون تهیه و با رطوبت بالا قرار گیرد و صابون و شامپو از روی آن به خوبی شسته نشود، ممکن است باعث رشد و تکثیر کپک و قارچ گردد. در این صورت رسیدگی به سرامیک و کاشی اهمیت بسیاری دارد که طول عمر بالاتری داشته باشد.

سرامیک براق - برق انداختن سرامیک

نحوه برق انداختن و تمیز کردن سرامیک

شما در چند مرحله و با چندین روش می‌توانید سرامیک خانه، اداره، حمام یا دستشویی را تمیز و درخشان کنید. با این حال به یاد داشته باشید، اگر می‌خواهید خانه یا محل کارتان تمیز باشد، حتما هر دو روز یک بار یا هفته‌ای یک بار سرامیک و کاشی‌ها را تمیز و درخشان کنید.

برق انداختن سرامیک : سرامیک کف خانه را جارو برقی بکشید

پیش از آنکه سرامیک کف خانه را مرطوب کنید و آن را بشویید، ابتدا باید آن را جارو برقی بکشید، چرا که ممکن است رطوبت باعث پخش گرد و غبار یا ذرات روی سطح شود و تمیز کردن آن را دشوار کند. در این صورت سعی کنید تمام خانه، میانه‌ی کاشی‌ها و گوشه‌های اتاق‌ها را کاملا و به دقت جارو برقی بکشید.

جارو برقی باعث می‌شود که گرد و غبار و خرده مو و مواد غذایی از روی سرامیک‌ها پاک شوند و این روش کمک بسزایی به درخشان‌تر شدن سرامیک‌ها کمک می‌کند.

با این حال شما نمی‌توانید داخل حمام یا دستشویی را جارو برقی بکشید. در این صورت یک جاروی ساده نیز به تمیز شدن و از بین رفتن ساده ذرات و خرده مو داخل حمام و دستشویی کمک می‌کند.

برق انداختن سرامیک : سرکه سفید سرامیک را درخشان می‌کند

یکی از مواد شوینده طبیعی که نه تنها به لکه‌بری سرامیک، بلکه به درخشان شدن آن کمک می‌کند، استفاده از سرکه سفید است. از این رو شما می‌توانید پس از اتمام جارو کشیدن کف خانه، مقداری سرکه سفید روی سطح سرامیک‌ها اسپری کنید.

در صورتی که به برق انداختن سرامیک خانه علاقه دارید، سرکه سفید کار شما را ساده کرده است. از این جهت پس از استفاده از سرکه سفید، کف خانه را طی بکشید و شاهد سرامیک‌های تمیز و درخشان و فاقد هر گونه آلودگی باشید.

البته به یاد داشته باشید که سرکه سفید بوی خانه را تغییر نمی‌دهد. با این حاله به منظور اطمینان بیشتر می‌توانید هنگام استفاده از سرکه سفید پنجره‌ها را باز کنید، سپس سطح کاشی‌ها را با دستمال مرطوب تمیز کنید، در نهایت آن‌ها را با حوله یا طی خشک نمایید.

تمیز کردن سرامیک - برق انداختن سرامیک

برق انداختن سرامیک : جوش شیرین لکه سرامیک را از بین می‌برد

لکه چربی یا لکه غذایی از شایع‌ترین لکه‌های روی سرامیک خانه هستند. با این حال شما می‌توانید با کمک جوش شیرین این لکه‌های زرد را از روی سرامیک پاک کنید. از این رو شما به مقداری جوش شیرین و کمی آب نیاز دارید.

جوش شیرین و آب را با یکدیگر مخلوط کنید تا خمیر جوش شیرین حاصل شود. سپس مقداری از این خمیر را روی لکه‌های غذایی همچون لکه چربی یا شکلات بریزید و کمی صبر کنید تا خمیر کاملا خشک شود. سپس با یک حوله مرطوب خمیر جوش شیرین را از روی لکه پاک کنید تا سرامیک‌ها درخشان و زیبا گردند.

برق انداختن سرامیک : مایع ظرفشویی سرامیک حمام و دستشویی را پاک می‌کند

پیش از هر چیز به یاد داشته باشید که مواده شوینده قوی همچون سفید کننده یا مواد شوینده اسیدی نه تنها به مرور زمان باعث از بین رفتن سرامیک و رنگ آن می‌شوند، بلکه آسیب جدی به محیط زیست و سلامت انسان وارد می‌کنند. از این جهت مایع ظرفشویی انتخاب مناسبی به منظور تمیز کردن سرامیک حمام و دستشویی خواهد بود.

مقداری مایع ظرفشویی کف حمام یا دستشویی بریزید، سپس لکه‌های سیاه، کپک، قارچ یا هر گونه لکه‌ را با کمک یک فرچه یا کف شوی تمیز کنید. پس از پاک کردن سرامیک کف حمام و دستشویی، آن را با آب ولرم تمیز کنید تا اثری از مایع ظرفشویی یا کف باقی نماند.

در پایان به یاد داشته باشید که حتما هواکش حمام و دستشویی را روشن کنید تا سرامیک و کاشی‌ها به سرعت خشک شوند و رطوبت به آن‌ها آسیب وارد نکند. این روش مناسب و ساده‌ای برای تمیز کردن سرامیک دستشویی و حمام خواهد بود.

روش های تمیز نگه داشتن سرامیک

مرتب سرامیک را جارو کنید

حداقل هفته‌ای یک‌بار با استفاده از جارو و خاک‌انداز یا با جاروبرقی زمین را جارو کنید. با این‌کار گردوغبار، کثیفی و سایر آلودگی‌ها و خُرده‌ریزها از روی سرامیک برداشته می‌شود.

از زیرپایی استفاده کنید

اگر می‌خواهید سرامیک‌های داخلِ راهرو را تمیز نگه دارید می‌توانید یک پادری پشت در منزل قرار دهید. همچنین می‌توانید یک قالیچه یا پادری را داخل خانه قرار دهید و از خانواده و اقوام بخواهید که کفش‌هایشان را بیرون از خانه دربیاورند و اگر پاهایشان به هر دلیلی کثیف بود، ابتدا آن را تمیز کنند و بعد وارد شوند.

  • استفاده از پادری، به‌خصوص در روزهای بارانی و برفی بسیار مهم است.

هرهفته زمین را تی بکشید

حدلااقل هفته‌ای یک‌بار بعد از اینکه زمین را جارو کردید، آن را تی بکشید. نیازی نیست که از شوینده استفاده کنید (هرچند این کار هم بد نیست). تی کشیدن سبب می‌شود سرامیک درخشان و تازه به‌نظر بیاید.

طی کشیدن سرامیک - برق انداختن سرامیک

  • بعد از تی کشیدن، بلافاصله زمین را خشک کنید. این کار مانع از سُر خوردن شما می‌شود و از نِشستن غبار روی زمینِ مرطوب جلوگیری می‌کند.
  • اگر می‌خواهید از شوینده استفاده کنید نوع غیرسمی آن را انتخاب کنید.

اگر چیزی روی سرامیک ریخت بلافاصله آن قسمت را تمیز کنید

اگر چیزی روی زمین بریزد، بعد از مدتی تمیز کردن آن سخت‌تر می‌شود. بنابراین بلافاصله آن‌ را تمیز کنید. می‌توانید برای لکه‌های بزرگ از تی و برای لکه‌های کوچک از دستمال استفاده کنید.

تمیز کردن درز سرامیک را فراموش نکنید

درون درزهای بین سرامیک‌ها دوغاب وجود دارد که با گذشت زمان رنگش تغییر می‌کند و نمای نازیبایی به آن می‌دهد. برای تمیز کردن این نواحی مقدار مساویِ جوش شیرین و آب را با هم مخلوط کنید و درزها را با این خمیر بپوشانید.

اجازه دهید خمیر برای چند ساعت (یا حتی برای تمام شب) روی درز باقی بماند. با مسواک زدن یا یک قلم مویِ سفت با قدرت این درزها را تمیز کنید و با اسفنجی که در آب ولرم خیس کرده‌اید، خمیر را پاک کنید.

  • برای تمیزیِ بیشترِ سرامیک می‌توانید مقداری سرکه را روی خمیر اسپری کنید.
  • تعداد دفعات تمیز کردن درزها به خودتان بستگی دارد. می‌توانید با فاصله‌های منظم این کار را انجام دهید یا فقط زمان‌هایی که دوغاب تغییر رنگ می‌دهد آن را تمیز کنید. هر چقدر بیشتر از یک محیط استفاده کنید، نیاز به تمیزی بیشتری دارد. اگر بچه یا حیوان خانگی دارید یا اگر با کفش روی سرامیک راه می‌روید، باید درزها را در فاصله‌های زمانی کوتاه‌تری تمیز کنید.

کمتر از مواد ساینده استفاده کنید

تمیز کردن سرامیک را با آب شروع کنید. قبل از اینکه تمام سرامیک و بخش‌هایی را که به‌چشم می‌آید با محلول‌های شوینده بشویید، ابتدا بخش کوچکی از سرامیک را با محلول موردنظر تمیز کنید.

با این کار مطمئن می‌شوید که محلول شوینده سبب رنگ‌پریدگی یا آسیب‌های دیگر به سرامیک نمی‌شود. از مصرف محلول‌های خورنده یا کِرِم‌های حاوی مواد زِبر مانند سیلیکات خودداری کنید.

از بین بردن انواع لکه به صورت تخصصی از سرامیک

ازبین بردن لکه‌های خون ؛ برق انداختن سرامیک

برای پاک کردن لکه خون از دستمال یا اسفنجی و محلول حاوی سفیدکننده و آب با نسبت ۱ به ۴۹ استفاده کنید. به‌عنوان مثال ۱۰ میلی‌لیتر (دوسوم قاشق غذاخوری) سفیدکننده را در نیم لیتر آب حل کنید. همچنین می‌توانید یک دستمال یا اسفنج را با پِراُکسید هیدروژن مرطوب کنید و آن‌قدر روی لکه بکشید تا پاک شود.

جلوگیری از رشد قارچ و کپک

می‌توانید با استفاده از محلول حاوی ۱۰ میلی‌لیتر سفیدکننده در نیم لیتر آب سرامیک خود را تمیز کنید و مانع از رشد قارچ و کپک بر روی سرامیک شوید.

درزگیری کاشی - برق انداختن سرامیک

پاک کردن رنگ از روی سرامیک

معمولا سخت ترین مرحله‌ی نقاشی دیوارها و سقف ریختن رنگ روی زمین و پاک کردن رنگ از روی سرامیک هاست که بهتر است برای راحتی کار، کف ساختمان را قبل از نقاشی نایلون بکشید.

در صورتی که رنگ روغنی روی سرامیک ریخت ابتدا می‌توانید با یک کاردک روی سرامیک بکشید، اگر لکه ایجاد شده کاملا خشک شده است. 

قبل از اینکه این اقدامات را انجام دهید ابتدا لکه را تا جایی که امکان دارد با یک شی نوک نیز یا سوهان ناخن بتراشید و از سطح جدا کنید تا رنگ پاک شود.

در صورتی که هنوز آثار رنگ روی سرامیک‌ها باقی مانده کافیست یک تینر فوری ده هزار خریداری کنید و بعد تینر را روی سرامیک بریزید تا رنگ کاملا پاک شود. یک نکته مهم اینکه هنگام استفاده از تینر حتما از دستکش استفاده کنید.

ازبین بردن لکه‌ی قهوه، چای یا آب‌میوه

برای تمیز کردن سرامیک و ازبین بردن این لکه‌ها، سرامیک را با مایع ظرف‌شویی و آب داغ بشویید. لکه‌های غذایی را با محلول حاوی ۱۰ میلی‌لیتر سفیدکننده در یک لیتر آب یا با پِراُکسید هیدروژن تمیز کنید.

ازبین بردن لکه‌ی آدامس، قیر یا موم

چند قطعه یخ را درون پلاستیک بریزید و آن را روی لکه‌های چسبناک روی سرامیک قرار دهید. بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه پایداریِ لکه را امتحان کنید. احتمالا لکه سفت شده باشد. تا حدامکان لکه را بتراشید و با تینر، باقیِ لکه را پاک کنید.

ازبین بردن لکه‌ی چربی

برای پاک کردن لکه روغن و چربی، می‌توانید دستمالی را به نوشابه آغشته کنید و به‌صورت دورانی روی لکه بکشید و آن را پاک کنید.

  • اگر نوشابه ندارید می‌توانید از شوینده‌هایی که ساییدگی ایجاد نمی‌کند استفاده کنید.

پاک کردن گچ از روی سرامیک

پاک کردن گچ از روی سرامیک بسیار کار راحتی است زیرا گچ به راحتی با آب ترکیب می‌شود و خیلی زود آثار باقی مانده از آن از بین می‌رود اما اگر برای پاک کردن گچ از روی سرامیک دچار مشکل شدید از روش زیر استفاده کنید. درون یک سطل آب داغ مقداری مواد شوینده بریزید،

سپس با استفاده از یک تکه پارچه یا ابر بر روی لکه‌ها بکشید و ۵ دقیقه زمان دهید تا گچ خیس بخورد بعد با استفاده از فرچه یا برس روی سرامیک را بسابید و گچ‌های باقی مانده را بردارید.

حالا کافی است با یک حوله سطح را خشک کنید اگر لکه‌ی گچ همچنان پابرجا باقی ماند، می‌توانید مدت زمان بیشتری آن را بخیسانید و این مراحل را دوباره تکرار کنید.

دستمال کشیدن سرامیک - برق انداختن سرامیک

پاک کردن جوهر

جوهر یا لکه‌های خشک را باید با سفیدکننده پاک کرد. دستمالی را به سفیدکننده آغشته کنید و روی لکه قرار دهید. هر ۶۰ ثانیه یا تا زمانی که لکه محو شود، این کار را انجام دهید.

  • دستمالِ آغشته‌شده به محلول سفیدکننده را برای مدت‌زمان طولانی روی سرامیک قرار ندهید. شاید الکلِ درون محلول، سبب تجمع نمکِ موجود در سفید‌کننده بر روی سرامیک شود.

ازبین بردن لکه‌ی لاک ؛ برق انداختن سرامیک

لکه‌های کوچک لاک را می‌توانید با با استفاده از لاک‌پاک‌کن ازبین ببرید. درصورتی‌که لکه باقی ماند، می‌توانید از محلول سفیدکننده و آب به نسبت ۱ به ۹۹ استفاده کنید. پارچه‌ای را به محلول آغشته کنید و با استفاده از آن، لکه را پاک کنید. همچنین می‌توانید برای این‌کار از پِراُکسید هیدروژن هم استفاده کنید.

  • برای تهیه محلول سفیدکننده و آب می‌توانید ۱۰ میلی‌لیتر (۲ قاشق‌ غذاخوری) سفیدکننده و یک لیتر آب را با هم مخلوط کنید.

تمیز کردن سیمان از روی سرامیک

پاک کردن گچ و سیمان از روی کاشی و سرامیک معمولا پس از بازسازی یا تعمیرات خانه، یکی از بزرگترین دردسر‌هاست، در بیشتر مواقع از بین بردن سیمان از روی سنگ و موزاییک و سرامیک احتیاج به کفسابی سنگ ندارد.

 برای شروع ابتدا با تیغه‌های دسته دار یا کاردک‌های مخصوص این کار تا جای ممکن سیمان روی سرامیک را بتراشید و به پاک کردن این مواد سیمانی بپردازید، اگر لکه‌های سیمان کوچک باشد می‌توانید مقداری سرکه سفید را به اندازه‌ای که کل لکه را بپوشاند.

روی محدوده‌ی سیمانی بریزید اجازه دهید یک تا دو ساعت سرکه بر روی سیمان روی سرامیک بماند، سیمان که شروع به شل شدن کرد، با استفاده از اسکاچ یا یک فرچه روی ناحیه بکشید تا سیمان پاک شود.

اگر هنوز هم اثری از سیمان روی سرامیک‌ها وجود داشت، می‌توانید دوباره تکرار کنید. حال می‌توانید سرامیک را با استفاده از آب و صابون بشویید تا اثر اسیدی سرکه و بوی آن از بین برود.

ازبین بردن لکه‌های رنگی

برای ازبین بردن لکه‌های رنگی می‌توانید از رنگ‌بَر استفاده کنید. قبل‌ از اینکه لکه‌های رنگی را از روی سرامیک پاک کنید، آن را تی بکشید و اجازه دهید تا خشک شود. با توجه به دستورات کارخانه از رنگ‌بَر استفاده کنید. با استفاده از قلم‌مو رنگ‌بَر را روی لکه بزنید. بعد از حدود ۳۰ دقیقه می‌توانید با حوله لکه را پاک کنید.

  • برای جلوگیری از استنشاق گازهای سمیِ موجود در رنگ‌بَر پنجره‌ها را باز بگذارید.

ازبین بردن سس ؛ برق انداختن سرامیک

چند قاشق‌ غذاخوری آمونیاک را در مقدار مساوی آب حل کنید. دستمالی را به محلول آغشته کنید. با حرکات رفت‌و‌برگشتی لکه‌ی یُد را از روی سرامیک پاک کنید.

نحوه تمیز کردن پارکت - برق انداختن سرامیک

نحوه برق انداختن کف پوش های چوبی

اگر بخواهید کف های چوبی خود را زیبا و براق نگه دارید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که از پدهای چسبی برای همه ی مبلمان (صندلی ها، میزها، تخت ها و ...) استفاده کنید.

با استفاده از این پدها، هنگامی که شما مبلمان را در اطراف حرکت می دهید، از خراش ممکن روی کف پوش ها جلوگیری می کند. آنها ایده فوق العاده ای برای صندلی های ناهار خوری هستند و همچنین میتوان برای قطعات سنگین تر مورد استفاده قرار داد.

 

چوب ماده ای است که نیاز به پولیش شدن در زمان های مختلف دارد، زیرا چوب تمایلی به تیره شدن و نرم شدم پیدا می کند.

این به ویژه در موارد انباشت گرد و غبار، رطوبت، تماس و ضربه با سطوح دیگر صادق است برای حفظ آنها، باید مطمئن باشید که هرگز از مواد تمیزکننده ای استفاده نمی کنید که می تواند چوب را خراش دهند. برای کف پوش های زیبایی که طولانی تر عمر می کنند، یادداشت های ذهنی خود را از روش های آسان برای پیدا کردن محصولات کاملا طبیعی را استفاده کنید.

هنگام تمیز کردن، ما نباید از آب زیاد و یا تمیز کننده ها استفاده کنیم، زیرا رطوبت می تواند به چوب آسیب برساند. بنابراین، از این مواد زیاد استفاده نکنید.

پس از آن، هنگامی که کف پوش ها کاملا خشک شدند، یک لایه واکس یا لاک الکل به کف چوبی خود بزنید. انجام این کار باعث کاهش خسارتها و آسیب هایی که در گذشته دیده، میشود و در عین حال از وقوع آنها در آینده جلوگیری می کند.

مواد لازم برای پاک کردن کف پوش های چوبی

  • آب (3 لیتر)
  • سطل آب
  • سرکه (10 میلی لیتر)
  • آب لیمو (5 میلی لیتر)
  • روغن زیتون (30 میلی لیتر) اختیاری
  • جارو (ما توصیه می کنیم که از جاروبرقی استفاده کنید).

دستورالعمل برای تمیز کردن کف پوش های درخشان چوبی

  • اول، تمام گرد و غبار را از کف پاک کنید. به منظور انجام این کار، بهترین کار استفاده از جارو برقی است. با این حال، شما می توانید بین جارو دستی یا برقی، یکی را انتخاب کنید.
  • 3 لیتر آب و سرکه را داخل سطل بریزید. مایعات را با هم مخلوط کنید.
  • آب لیمو و روغن زیتون را به سطل اضافه کنید.
  • گردگیر را در سطل بگذارید تا کامل خیس شود، مطمعن شوید که کاملا خیس شده است.
  • بعد، فشار دهید تاآب اضافی خارج شود.
  • کفپوش ها را تمیز کنید و بعد خشک کنید.

طی مناسب - برق انداختن سرامیک

نحوه تمیز کردن کفپوش های سیمانی

در اصل، کفپوش سیمان فقط دارای کاربردهای صنعتی هستند. با این حال، این روزها، آنها در دکور خانه ها نیز میتوانند بسیار زیبا باشند.

هرچند این کف پوش ها کاملا درخشان نیستند، اما شما هنوز هم می توانید مراقبت ویژه ای برای آنها داشته باشید. مراقب باشید از مواد و وسایل زبر و اسیدی روی کف سیمانی استفاده نکنید. فقط با استفاده از آب و صابون خنثی، شما می توانید کف را کاملا زیبا کنید.

مواد لازم تمیز کردن کفپوش های سیمانی

  • جارو
  • گردگیر
  • آب تمیز
  • سطل
  • صابون خنثی (3 میلی لیتر) اختیاری

دستورالعمل تمیز کردن کفپوش های سیمانی

  • تمام گرد و غبار را با جارو پاک کنید.
  • آب و صابون را در سطل بریزید و باهم مخلوط کنید.
  • گردگیر را در داخل سطل بگذارید و آب اضافی اش را بگیرید. کل کف را با گردگیر خیس بشورید.
  • اجازه دهید تا خشک شوند.

چند نکته مهم برای نگهداری و برق انداختن سرامیک

  • برای جلوگیری از تغییر رنگ دوغاب یا کاشی، به محض ریخته شدن هر ماده ای روی کفپوش، آن را بلافاصله تمیز کنید.
  • به طور منظم کف کاشی را جارو بزنید تا زباله ها از زمین برداشته شده و روی کفپوش خشک نشوند. همچنین این کار از ساییده شدن کاشی بر اثر رفت و آمد جلوگیری می نماید.
  • پس از پاک کردن کفپوش، آن را با آب بشویید تا هیچ ماده شوینده ای روی سرامیک و کاشی باقی نماند.
  • به هیچ عنوان از مواد پاک کننده خشن همانند سفیدکننده ها یا سایر پاک کننده های ساینده استفاده نکنید.
  • همیشه بعد از دوش گرفتن، کاشی های حمام را تمیز کنید تا باقی مانده رطوبت و صابون از روی آن برداشته شده و کپک نزند.