پاک کردن لکه دیوار یکی از دغدغه های همیشگی مادران خانه دار است. تمیز بودن دیوار درست به اندازه تمیز و مرتب بودن خانه اهمیت دارد. رنگ آمیزی سالیانه دیوار هزینه ی بالایی دارد، بنابراین با تمیز کردن دیوار می توانید هزینه ها را به حداقل برسانید.

پاک کردن گرد و غبار دیوار

حتی اگر هیچ لکه ای هم روی دیوار نباشد، گرد و غبار و آلودگی هوا می تواند ظاهری کثیف و سیاه را روی دیوار ایجاد کند. برای اینکه گرد و غبار روی دیوار را پاک کنید ابتدا کف زمین را با روزنامه بپوشانید تا آلودگی روی زمین را کثیف نکند. سپس با استفاده از دستمال نرم و یا برس های گردگیری، گرد و غبار نشسته بر روی دیوار را با حوصله پاک کنید. چنانچه رنگ و یا کاغذ دیواری قابل شستشو باشد بهتر است دیوار را نیز بشویید.

پاک کردن لکه غبار از دیوار - پاک کردن لکه دیوار

سطلی را با آب گرم پر کرده و ۱ قاشق مایع ظرفشویی به آب اضافه کنید. با کمک یک اسفنج و این مایع می توانید دیوار را به راحتی تمیز کنید. به این ترتیب که اسفنج را با مایع شستشو مرطوب کنید و بر روی دیوار بکشید سپس اسفنج را در سطل خلی دیگری فشار دهید تا کثیفی به همراه آب آلوده خارج شود.این کار را تا تمیز کردن همه دیوار ادامه دهید. سپس دیوار را با یک دستمال تمیز خشک کنید.

پاک کردن لکه مداد از روی دیوار

یک ترفند برای از بین بردن آثار مداد و پاک کردن لکه روی دیوار استفاده از یک پاک کن معمولی است. پاک کن باید نو و کاملا تمیز باشد تا موجب کثیفی بیشتر دیوار نشود. با استفاده از این پاک کن خط های مداد را مثل خط های روی کاغذ پاک کنید. سپس دیوار را با اسفنج و به روشی که در قبل گفته شد شستشو دهید.

پاک کردن لکه مداد رنگی

لکه های مداد رنگی از روی دیوار با پاک کن پاک نخواهند شد. با استفاده از کمی خمیر دندان و یک مسواک به آرامی روی خطوط مداد رنگی ها بکشید تا کم کم لکه ها ناپدید شوند سپس با دستمال حوله ای دیوار را خشک کنید.

پاک کردن لکه مداد رنگی از دیوار - پاک کردن لکه دیوار

پاک کردن جای دست از روی دیوار

یکی دیگر از لکه‌های ناخوشایند روی دیوار، جای دست‌های نه چندان پاکیزه بعد از یک روز پر‌تلاش در خارج از خانه است. برای برطرف کردن لکه‌ دیوار در این مورد، محلولی تشکیل شده از 1 لیتر آب با 2/1 پیمانه سرکه سفید و 4/1 پیمانه جوش شیرین لکه دیوار را پاک و دیوارهای شما را مانند روز اول سفید خواهد کرد.

پاک کردن لکه‌های چربی

برای پاک کردن لکه‌های چربی به‌جا‌مانده در آشپزخانه یا رد دستان چرب روی دیوار، تنها به یک محلول خانگی ساده و پارچه‌ای لطیف و تمیز احتیاج دارید. 4/1 فنجان مایع ظرف‌شویی را در 1 فنجان آب گرم حل کنید و با پارچه روی آن بمالید. سپس با یک تکه پارچه مرطوب آن را تمیز کنید. برای لکه‌های سرسخت‌تر می‌توانید از محلول سرکه سفید و آب گرم استفاده کنید.

پاک کردن لکه ماژیک از روی دیوار

برای پاک کردن جای ماژیک از روی دیوار، به عنوان لکه‌ای سمج، استفاده از الکل راحت‌ترین راه موجود است. تکه‌ای پنبه را به مقداری الکی آغشته کنید و با آن روی لکه‌ دیوار ضربه بزنید. به نظر می‌رسد اسپری مو نیز می‌تواند پاک‌کننده مناسبی برای پاک کردن ماژیک از دیوار باشد.

پاک کردن لکه مداد شمعی

اگر بچه ها با مداد شمعی روی دیوار نقاشی بکشند پاک کردن لکه روی دیوار کار ساده ای نخواهد بود. مداد شمعی ها حالت روغنی دارند و به سختی پاک می شوند. برای به حداقل رساندن آسیب به دیوار از محلول جوش شیرین و آب استفاده کنید و با یم دستمال نرم با حوصله لکه ها را پاک کنید تا کاغذ دیواری و یا رنگ دیوار کمتر صدمه ببیند.

پاک کردن لکه مداد شمعی از دیوار - پاک کردن لکه دیوار

پاک کردن دوده از روی دیوار

ابتدا با کمک جارو برقی همه دوده های روی دیوار را پاک کنید سپس با استفاده از دستگاه بخار شوی و آب دیوار را تمیز کنید. اگر دوده ها به طور کامل با جاروبرقی کشیده نشوند، هنگام شستن لکه های بدی ایجاد می کنند.

پاک کردن لکه های آب از روی دیوار و سقف

بعد از حل مشکل، لکه های آب را با محلول 1 فنجان سفید کننده در 1 گالن آب مخلوط کنید و با آن لکه های آب را تمیز کنید تا از رشد کپک و کپک زدن جلوگیری کنید. با سشوار یا پنکه آن را کاملا خشک کنید. اگر جای لکه ماند پس از خشک شدن کامل آن را باید رنگ بزنید.

پاک کردن لکه جوهر

پاک کردن لکه جوهر از روی دیوار کمی سخت به نظر می رسد ولی با استفاده از آب لیمو می توانید تمیزی و پاک کردن لکه روی دیوار را به سادگی انجام دهید. این ترفند برای از بین بردن لکه جوهر تازه ایجاد شده خیلی موثر است. مقداری آب لیمو را روی لکه ها بپاشید و بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه دیوار لک شده را با یک دستمال پاک کنید.

پاک کردن لکه شمع و واکس از روی دیوار

تا خشک شدن لکه صبر کنید وبعد با استفاده از تکه ای مقوا، قسمت های خشک شده را جدا کنید. اکنون دستمال کاغذی را روی باقیمانده لکه های واکس یا شمع قرار داده و با اتوی گرم روی دستمال بکشید تا بقیه لکه های روغنی جذب دستمال شود. سپس با کمک اسفنج و مخلوط شوینده به روش اول دیوار را تمیز کنید.

آخرین راهکار برای تمیز کردن دیوار گچی

اگر از روش های بالا نتوانستید نتیجه بگیرید می توانید با یک کاغذ سمباده مقداری روی محل لکه روی دیوار گچی بکشید. بعد گرده‌های آن را تمیز کنید و یک دستمال نم دار را روی محل لکه بکشید.

نحوه شستن دیوار - پاک کردن لکه دیوار

نحوه شستن دیوار خشک

یک اسفنج بسیار مرطوب ممکن است صدمه ی زیادی به دیوار خشک شما بزند.

چگونه می توان بوی مرطوب را از گچ بری پاک کرد.

بیشتر بخوانید: پاک کردن انواع لکه از روی لباس و سطوح پارچه ای

مراحل پاک کردن لکه از روی دیوار گچی خشک:

مرحله اول

صرف نظر از اینکه شما دیوار خشک را رنگ آمیزی کرده اید یا از آن محافظت کرده اید، آنرا مرتباً با استفاده از یک گردگیر یا یک پارچه خشک گردگیری کنید تا از نشستن گرد و غبار و خاک روی آن جلوگیری کنید. به طور معمول این تنها نوع تمیزکاری است که به طور منظم مورد نیاز است. دور نگه داشتن گرد و غبار از روی دیوار خشک ظاهر آن را بهبود بخشیده و به حفظ وضعیت خوب آن کمک می کند. و دیگر لازم به تمیز کردن بیشتر نیست. اما اگر دیوار خشک شما به توجه بیشتری نیاز دارد ، اقدامات دیگری نیز باید انجام شود.

مرحله دوم پاک کردن لکه دیوار

اسفنج سلولزی تهیه کنید. اسفنج سلولزی به طور معمول در فروشگاه های لوازم خانگی و بسیاری از فروشگاه های دیگر که مواد تمیز کننده برای خانه دارند، در دسترس است. این اسفنج ها لاستیکی هستند و مقدار کمی مایع را جذب می کنند. آب اضافی را از داخل اسفنج سلولزی خارج کنید و باید آن را مقداری مرطوب نگه داشت تا از آن برای تمیز کردن دیوارهای خشک استفاده کنید. از آنجا که دیوار خشک آب اضافی را جذب می کند، و می تواند به دیوار آسیب برساند، این وسیله برای شستشوی دیوارها نسبت به اسفنج های دیگر یا پارچه های مرطوب بسیار قابل قبول تر است.

تمیز کردن دیوار - پاک کردن لکه دیوار

مرحله سوم

محلول تمیز کننده مورد نظر خود را برای از بین بردن آلودگی ها یا لکه گیری گچ دیوار خشک تهیه کنید. اگر یک قسمت از دیوار گچ دارید که رنگ آمیزی نشده یا گچ بری است و قصد دارید بلافاصله آن را رنگ کنید، از مخلوط حاوی یک فنجان سرکه سفید با یک گالن آب استفاده کنید. ممکن است نیاز به استفاده از آمونیاک برای تمیز کردن دیوارهای آشپزخانه یا مکان های دیگر باشید که ممکن است در آن ها چربی تجمع کرده باشد. یک فنجان آمونیاک را با یک گالن آب مخلوط کنید تا به از بین بردن چربی کمک کند.

مرحله چهارم

اسفنج سلولز را در محلول مناسب خیس کرده و کاملاً از آن خارج کنید. اسفنج فقط باید کمی مرطوب باشد تا از خیس شدن بیش از حد گچ خشک جلوگیری شود.

مرحله پنجم پاک کردن لکه دیوار

دیوارها را با اسفنج مرطوب سلولزی در جهت پایین پاک کنید. از بالای دیوار شروع کرده و مستقیم به سمت پایین و زمین پاک کنید. با این کار اطمینان حاصل می کنید که هنگام حرکت به سمت پایین دیوار، قطره های آب اسفنج پاک می شود. قطره آب باقیمانده بر روی دیوار، می تواند به مواد دیوار خشک آسیب برساند. اجازه دهید دیوارها در هوا خشک شوند. باید فقط به اندازه کافی که خیلی کم است، مرطوب باشد تا بعد از چند دقیقه خشک شوند. (رطوبت آن باید تا حدی باشد که لکه های کثیفی را از روی دیوار پاک کند و لکه ای روی آن ایجاد نکند.