کفش های سفید نسبت به کفش های رنگی نیازمند مراقبت بیشتری هستند. بنابراین تمیز کردن آنها نیز به مراتب سخت تر خواهد بود. روش های تمیز کردن کفش سفید با توجه به جنس آن را در پارس نیوز بخوانید.

شستن کتونی سفید - تمیز کردن کفش سفید

نحوه تمیز کردن کفش سفید

برای‌اینکه کمتر درگیر چندوچون تمیز کردن و شستن شوید، قبل از‌ هر چیز بهتر است مراقب باشید کفش‌هایتان کثیف نشوند! سعی کنید قبل از پوشیدن کفش‌های سفید برای اولین بار، مقداری محلول ضدلک و ضدآب را روی آنها اسپری کنید.

مهم نیست که قصد دارید کجا بروید یا وضعیت هوا چگونه است؛ تا چند هفته بعد از اولین استفاده، برای تمیزماندن کفش‌هایتان از اسپری ضدلک استفاده کنید.

نکته کلیدی دیگری که باید رعایت کنید این است که نگذارید لکه‌ها کهنه شوند. شاید این کار کمی خسته‌کننده باشد اما تمیز کردن سریع لکه‌ها کمکی بزرگ به تمیزماندن کفش سفید خواهد کرد.

بهتر است، به‌محض کثیف‌شدن کفش‌ها، با یک دستمال مناسب آنها را پاک کنید. اگر لکه‌ها را سریع تمیز نکنید، به عمق پارچه کفش نفوذ می‌کنند و برای تمیز کردن آنها در آینده، باید وقت و انرژی بیشتری صرف کنید.

مواد لازم برای تمیز کردن کفش سفید

به‌کمک مسواکی کهنه، آب گرم و صابون، لکه‌های سطح کفش را به‌آرامی بشویید. در اکثر موارد، این روش تا حد قابل‌قبولی به تمیزتر شدن کفش‌های سفید کمک می‌کند. اما اگر لکه‌های روی کفش بدقلق و مقاوم هستند، نگران نباشید چون هنوز گزینه‌های زیادی، مثل خمیردندان، سفیدکننده و جوش‌شیرین برای رهایی از شر لکه‌ها وجود دارد.

کتونی جیر - تمیز کردن کفش سفید

هرگز کفش‌ها و کتانی‌های سفید خود را داخل ماشین لباس‌شویی نیندازید. استفاده از ماشین لباس‌شویی ممکن است لکه‌ها را در مقابل شست‌وشو مقاوم‌تر کند. علاوه‌براین، استفاده از ماشین لباس‌شویی گاهی باعث آسیب‌های دائمی به کفش مثل پارگی، نخ‌کش‌شدن یا خرابی چرم یا پارچه کفش می‌شود. در صورت شستن کفش‌ها با ماشین لباس‌شویی، ممکن است کفش‌هایتان هرگز مثل قبل نشوند. پس بهتر است در این مورد دور ماشین لباس‌شویی را خط بکشید.

نحوه تمیز کردن کفش سفید چرمی

چرم یکی از آسان‌ترین مواد برای تمیز کردن است، زیرا به اندازه پارچه‌های دیگر آب را جذب نمی‌کند. در اینجا به بهترین شیوه ‌برای تمیز کردن کفش سفید چرمی می‌پردازیم‎:‎

  • مواد اولیه را آماده کنید

برای تمیز کردن کفش سفید چرمی، به چند دستمال‌ کاغذی، صابون سفید، پارچه‌های نخی (‌مانند یک تی‌شرت قدیمی)‌ و چند ‌پاک‌کن جادویی تمیز ‌نیاز دارید‎.

  • آلودگی‌های سطحی را پاک کنید

یک حوله کاغذی را خیس کنید، آب اضافی آن را بگیرید و سپس به آرامی سطح بیرونی کفش‌های خود را تمیز کنید. این کار به از ‌بین بردن هر گونه کثیفی که در بخش‌های مختلف کفش گیر کرده‌ است، کمک خواهد کرد. بعد از اینکه این مرحله را پشت سر ‌گذاشتید، اجازه دهید کفش‌هایتان به مدت ۱۰ دقیقه در معرض هوای آزاد خشک شوند‎.

  • لکه‌ها را از بین ببرید

سپس پاک‌کن جادویی را نیز خیس کرده و آب اضافی آن را بگیرید. با استفاده از پاک‌کن جادویی تمام سطح کفش، به خصوص ‌لکه‌ها، را مالش دهید تا وقتی که هرگونه کثیفی و لکه‌ از بین برود. برای جلوگیری از کثیف شدن کفش سفید چرمی خود در طول ‌این فرایند، اطمینان حاصل کنید که پاک‌کن همواره مرطوب است، اما در عین حال بر روی کفش شما چکه نمی‌کند‎.

  • با استفاده از صابون، تمام سطح کفش را تمیز کنید

حالا نوبت به لذت بخش‌ترین مرحله تمیز کردن کفش سفید چرمی شما می‌رسد. پارچه نخی را خیس کرده و آن را به مقدار کمی ‌صابون سفید آغشته کنید. با حرکات نرم و کوچک، بخش بالایی کفش را ماساژ دهید تا به رنگ سفید و بی‌نقص خود ‌برگردد.

با استفاده از یک پارچه تمیز، هرگونه باقیمانده صابون را از روی کفش خود پاک کنید. بعد از این مرحله، اجازه دهید ‌کفش‌هایتان دوباره به مدت ۱۰ دقیقه در معرض هوای آزاد خشک شوند‎. بسته به این که کفش‌های شما چقدر کثیف باشند، ممکن است لازم باشد این روند را چند بار تکرار کنید‎.

شستن کفش - تمیز کردن کفش سفید

نحوه تمیز کردن کفش سفید پارچه ای

ممکن است فکر کنید که تمیز کردن کفش سفید پارچه‌ای کار دشواری است، اما در واقع بازگرداندن درخشش و سفید به این ‌کفش‌های زیبا بسیار ساده است. روش‌های مختلفی برای تمیز کردن کفش‌های سفید پارچه‌ای یا کتانی وجود دارد، اما یکی از ‌موثرترین روش‌ها کمک گرفتن از قدرت پاک کنندگی سرکه و توان سفید کنندگی جوش شیرین است. به همین دلیل در اینجا به ‌نحوه تمیز کردن کفش سفید با جوش‌شیرین و سرکه می‌پردازیم‎.

  • مواد لازم را جمع‌آوری کنید

برای تمیز کردن کفش سفید پارچه‌‌ای، به مقداری جوش شیرین، آب و سرکه سفید نیاز دارید. ترجیحا از سرکه سفید مقطر استفاده کنید تا پس از اتمام فرایند تمیزکاری، هیچگونه ردی بر روی کفش‌های سفید شما باقی نماند‎.

  • محلول پاک کننده را تهیه کنید

یک قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را به همراه دو قاشق غذاخوری سرکه سفید در یک فنجان آب‌ گرم حل کنید‎.

  • لکه‌های را از بین ببرید

یک پارچه و یا مسواک تمیز را به خمیر پاک کننده آغشته کرده و شروع به تمیز کردن لکه‌های روی کفش‌ کنید‎.‎ پس از اطمینان از تمیز شدن تمام نقاط کفش، با استفاده از یک پارچه نخی تمیز هرگونه باقیمانده خمیر سرکه و جوش شیرین را از ‌روی کفش پاک کرده و اجازه دهید کفش‌ها در معرض هوای آزاد خشک شوند‎.

تمیز کردن کفش سفید جیر

تمیز کردن کفش‌های جیر و نبوک می‌تواند کمی دشوار باشد، زیرا جیر یک پارچه ظریف به شمار می‌رود که به راحتی لکه‌دار ‌می‌شود. به همین دلیل، معمولا کفش‌های جیر و نبوک به رنگ کاملا سفید تولید نمی‌شوند. اما در نهایت، کفش‌های جیر و نبوک ‌روشن نیز ممکن است به راحتی کثیف یا کدر شوند. با استفاده از روش زیر، به آسانی و بدون آسیب رساندن به کفش جیر خود، ‌درخشش و سفیدی را به آن بازگردانید‎.

  • مواد لازم را آماده کنید

برای تمیز کردن کفش جیر یا نبوک، به یک پارچه نخی نرم، یک مداد پاک‌کن صورتی، مقداری سرکه سفید و یک قلم موی ‌مخصوص جیر نیاز دارید‎.

  • لکه‌ها را پاک کنید

با استفاده از یک پارچه نخی جاذب، سطح بیرونی کفش خود را به آرامی مالش دهید تا هر گونه رطوبت از بین برود. سپس، با ‌استفاده از مداد پاک‌کن، تمام لکه‌های موجود بر روی کفش را پاک کنید‎.

  • رطوبت اضافی را جذب کنید

یک حوله کاغذی را بر روی لکه‌های مرطوب قرار داده و با فشار دست، رطوبت لکه را به حوله کاغذی منتقل کنید. دقت کنید که ‌کثیفی و لکه‌ها را مالش ندهید، زیرا این کار می‌تواند منجر به پخش شدن آلودگی‌ها بر روی سطح جیر شود‎.

  • لکه‌های باقی مانده را از بین ببرید

یک پارچه نرم را به مقداری سرکه سفید آغشته کرده و به آرامی هر گونه لکه باقی مانده را از بین ببرید. زمانی که این کار را انجام دادید، اجازه دهید که کفش‌هایتان در معرض هوای آزاد خشک شوند و سپس با ‌یک قلموی مخصوص جیر سطح بیرونی کفش را مالش دهید. این کار کمک می‌کند تا کفش جیر شما بافت مخملی خود را بازیابی ‌کند‎.

شستن کتونی با وایتکس - تمیز کردن کفش سفید

آیا استفاده از مایع سفیدکننده برای تمیز کردن کفش سفید مناسب است؟

پاسخ این سؤال مثبت است. اما باید بدانید که استفاده از مایع سفیدکننده بهترین راهکار برای تمیز کردن کفش سفید نیست. در صورت استفاده از سفیدکننده برای تمیز کردن کفش سفید باید آن را رقیق کنید.

میزان سفیدکننده‌ای که باید برای تمیز کردن کفش سفید استفاده کنید بسته به جنس کفش متفاوت است. اکثر راهنماهای نگهداری از کفش توصیه می‌کنند که نسبت سفیدکننده به آب باید یک به پنج باشد. در صورت زیاده‌روی در استفاده از سفیدکننده، احتمال زردشدن کفش بیشتر می‌شود.

سفیدکننده‌های خانگی (سدیم هیدروکسید) خورنده و سمی محسوب نمی‌شوند، اما ممکن است تماس با آن‌ها موجب آسیب به چشم، ریه‌ها، دهان و پوست شود. پس حتما هنگام استفاده از سفیدکننده‌ها نکات ایمنی را رعایت کنید. از سفیدکننده در فضای باز و دارای تهویه مناسب استفاده کنید. احتیاط کنید که سفیدکننده با چشم‌ها و پوست تماس نداشته باشد.

برای تمیز کردن کتانی‌های سفید با سفیدکننده، به آب، ظرف مناسب، مایع سفیدکننده، مسواک و پنجره یا وسیله تهویه مناسب نیاز دارید. در فضای باز مقدار کمی سفیدکننده را با حداقل پنج‌برابر آب مخلوط کنید. مسواک خود را به محلول رقیق‌شده آغشته کنید و، به‌کمک مسواک، روی کفش را با ملایمت تمیز کنید. بعد از اتمام کار، کفش‌ها را با آب گرم آب‌کشی کنید و اجازه دهید کفش‌ها به‌مدت چند ساعت در هوای آزاد بمانند و خشک شوند.

تمیز کردن کفش سفید با جوش‌شیرین

جوش‌شیرین یکی از موادی است که بسیاری از کارهای خانه را ساده‌تر می‌کند. جوش‌شیرین آچارفرانسه تمیزکاری است و استفاده از آن یکی از ترفندهای خودکفایی در شست‌وشوی کفش‌های سفید در خانه به حساب می‌آید. برای محکم‌کاری به کمی سرکه سفید هم نیاز دارید.

برای تمیز کردن کفش‌های سفید، یک قاشق سوپ‌خوری آب گرم، یک قاشق سوپ‌خوری سرکه سفید و یک قاشق سوپ‌خوری جوش‌شیرین را باهم ترکیب کنید تا مخلوطی خمیرمانند به دست آید. با کمک مسواکی کهنه، این مخلوط را روی سطح کفش بمالید.

برای گرفتن نتیجه بهتر، مسواک را با حرکات دایره‌وار روی کفش بکشید. بعد از اینکه تمام سطح کفش به مخلوط آغشته شد، کفش را به‌مدت چند ساعت در معرض نور خورشید قرار دهید. پس از خشک‌شدن کفش‌ها، آنها را بتکانید و یا با کمک مسواکی تمیز، ترکیب جوش‌شیرین و سرکه را ازروی کفش‌ها پاک کنید. به احتمال زیاد، بعد از این کار کفش‌هایتان تمیزتر خواهند شد.

شستن کفش با خمیر دندان - تمیز کردن کفش سفید

نحوه تمیز کردن کفش سفید با خمیردندان

اشتباه نخواندید! خمیردندان فقط مخصوص سفید کردن دندان نیست و می‌توانید از آن به‌عنوان یک راهکار مؤثر برای تمیزکردن کفش‌های سفید استفاده کنید. برای تمیز کردن کفش‌های سفید، از خمیردندان بدون رنگ استفاده کنید، زیرا خمیردندان‌های رنگی لکه‌ای جدید بر لکه‌های کفش اضافه خواهند کرد.

نکته مثبت استفاده از خمیردندان این است که شما می‌دانید این راهکار، برخلاف استفاده از سفیدکننده، تهاجمی نیست و احتمال آسیب به کفش‌های شما در این روش حدودا صفر است. درهرصورت، کفش‌هایتان از دهان و دندان‌هایتان مقاوم‌ترند.

برای شست‌وشوی کفش و کتانی‌های سفید با خمیردندان، از خمیردندان غیرژلی سفید و مسواک استفاده کنید. با حرکات دایره‌وار خمیردندان را روی لکه‌های کفش بمالید. بعد از گذشت 10 دقیقه، به‌کمک یک حوله مرطوب، سطح کفش را پاک کنید و در صورت نیاز این کار را چند بار دیگر تکرار کنید.

تمیز کردن کفش سفید با استفاده از پودر بچه

  1. کمی پودر بچه را با مقداری آب گرم مخلوط کنید تا خمیری مانند شود.
  2. سپس برس یا مسواک را به خمیر پودر بچه آغشته کنید و روی تمام سطح کفش بکشید.
  3. کفش های کتانی را با پارچه پاک کنید و سپس آن‌ها را با آب بشویید.
  4. کفش‌ها را در سایه بگذارید تا خشک شوند.

تمیز کردن کفش سفید با استفاده از سرکه

برای تمیزکردن کفش‌ سفید خود نیاز به کمی سرکه سفید دارید؛ توصیه می‌کنیم هرگز از انواع دیگر سرکه استفاده نکنید.

  1. به مقدار مساوی از سرکه و جوش شیرین را با هم مخلوط کنید تا ترکیبی کف‌دار تهیه شود. حباب‌زدن و کف‌کردن به تمام لکه‌ها و کثیفی‌های درزهای کفش نفوذ کرده و آن‌ها را از بین می‌برد.
  2. با پارچه یا مسواک از این مخلوط به کفش‌های کثیف خود بمالید و سپس مسواک را به خوبی روی لکه‌ها بکشید تا آثاری از آن‌ها باقی نماند.
  3. برای اطمینان از تمیزی بیشتر بگذارید چند دقیقه کفش به همان صورت بماند و سپس با آب آن را بشویید.
  4. همین مراحل را می‌توانید با مخلوط سرکه و نوشابه برای تمیزکردن کفش‌ سفید پارچه‌ای انجام دهید.

نحوه تمیز کردن کفش سفید در زمستان

پوشیدن کفش‌هایی به‌رنگ برف و قدم‌زدن روی برف‌های زمستانی، به‌خودی‌خود، تمیزی کفش‌های شما را تهدید نمی‌کند. اما نکته‌ای که شاید فراموش کرده‌اید این است که، در بسیاری از شهرها، برای کمک به ذوب‌شدن سریع‌تر برف‌ها، مسیرهای رفت‌و‌آمد را نمک‌پاشی می‌کنند.

به احتمال زیاد، می‌دانید که لکه و شوره نمک یکی از بدشکل‌ترین لکه‌هاست. اگر کفشتان به لکه نمک دچار شد، می‌توانید به‌کمک تکه‌ای پارچه آغشته به مخلوط سرکه سفید و آب، لکه‌ها را پاک کنید.

شستن کفش در لباسشویی - تمیز کردن کفش سفید

شستن کفش سفید با ماشین لباسشویی

شستن کفش‌ در لباسشویی به آن‌ها آسیبی نمی‌زند، هرچند بهتر است برای اطمینان بیشتر، در زمان خرید از فروشنده در این مورد سوال کنید. برای تمیزکردن کفش سفید در ماشین لباسشویی مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا بهتر است لکه‌ها را با مسواک یا برس تمیز کنیم.
  2. بند کفش‌ها را باز کنید و آن‌ها را به همراه خود کفش در داخل یک کیسه توری قرار دهید. یک حوله را نیز همراه کفش‌ها داخل ماشین لباسشویی بگذارید تا علاوه بر متعادل کردن بار در دستگاه، از ضربه زدن کفش‌ها به درام (الماسه) جلوگیری کند.
  3. کمی مواد شوینده مانند مایع لباسشویی را داخل جا پودری بریزید. برنامهٔ ماشین لباسشویی را روی شست‌وشوی ملایم با آب سرد قرار داده و اجازه دهید کفش‌ها شسته شوند.
  4. توصیه می‌شود از خشک‌کن استفاده نکرده و کفش‌ها را در هوای آزاد خشک کنید.

ترفندهای کاربردی برای تمیز کردن کفش سفید

  • از لاک ناخن سفید برای پوشاندن خراش‌ها و لکه‌های کوچک رنگی استفاده کنید.
  • از پاک‌کن‌های جادوی مخصوص کیف و کفش، پاک کننده مخصوص کفش یا یک پارچه آغشته به سرکه سفید برای پاک کردن لکه‌های موضعی کمک بگیرید.
  • برای تمیز کردن نقاط دور از دسترس کفش، از قلموی مخصوص کفش یا مسواک قدیمی استفاده کنید.
  • برای تمیز کردن بند کفش، از چند قطره مایع ظرفشویی و آب گرم کمک بگیرید.
  • پس از پایان فرآیند تمیزکاری، کفش‌ها را با گلوله‌های کاغذی پر کرده و در معرض هوای آزاد قرار دهید تا فرآیند خشک شدن تسریع شود.
  • کفش‌‌های سفید را دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید. تابش طولانی مدت نور خورشید می‌تواند منجر به زرد شدن الیاف کفش شما شود.
  • برای پاک کردن لکه‌های روغنی، از شامپوی رقیق‌شده در آب استفاده کنید.

شستن کتونی با مسواک - تمیز کردن کفش سفید

راه‌های جلوگیری از کثیف شدن کفش سفید

  • ​​​​​​​​ پیش از پوشیدن کفش‌های جدید، مقداری عایق ضد‌ آب بر روی کفش خود اسپری کنید تا جلوگیری از کثیف شدن کفش سفید شما آسان‌تر شود. این فرآیند را هر چند هفته یک بار تکرار کنید. به یاد داشته باشید که برای تمیز کردن کفش سفید، از موادی استفاده کنید که با جنس کفش تناسب دارند. استفاده از پاک کننده‌های نامناسب می‌تواند به جای حفاظت از کفش به آن آسیب برساند. به طور کلی کرم مخصوص، لوسیون کفش و موم زنبور عسل (‌در صورتی که با استفاده از یک پارچه سفید تمیز، خشک و نرم بر روی سطح کفش مالش داده شوند) ‌برای نرم نگه داشتن و ضد آب کردن کفش‌های سفید چرمی مناسب هستند.
  • تحت هیچ شرایطی، برای تمیز کردن کفش سفید پارچه‌ ای خود، آن را در ماشین لباس‌شویی قرار ندهید.
  • در عوض، اگر علائم و لکه‌های ناخوشایندی بر روی کفش‌های سفید شما ظاهر شد، از یک پارچه تمیز آغشته به سرکه سفید برای تمیز کردن کفش سفید خود استفاده کنید.
  • برای لکه‌های سرسخت‌تر مثل روغن یا گریس، لکه‌ها را با استفاده از یک پارچه تمیز مرطوب که به مخلوط آب گرم و شامپو کودک آغشته شده است، تمیز کنید.
  • برای پاک کردن لکه‌های سرسخت از روی کفش‌های سفید خود، می‌توانید از سفید کننده رقیق‌شده استفاده کنید (‌یک بخش سفید کننده با پنج بخش آب)‌. پس از پایان کار، کفش خود را با استفاده از آب گرم آبکشی کنید. استفاده از مایع سفید کننده رقیق نشده می‌تواند لکه‌های زرد رنگی بر روی کفش سفید شما به جای بگذارند.
  • برای دسترسی به نقاطی که دسترسی به آن‌ها سخت است، از یک مسواک قدیمی آغشته به سرکه سفید یا محلول شامپو و آب استفاده کنید.
  • بعد از تمیز کردن کفش خود، برای کمک به جذب رطوبت اضافی و سرعت بخشیدن به فرآیند خشک شدن، کفش‌ خود را با دستمال‌ کاغذی و یا پارچه خشک کهنه پر کنید.
  • کفش‌های سفید خود را در فضای باز و به دور از نور مستقیم خورشید خشک کنید.
  • برای تمیز کردن بند کفش‌های خود، ان‌ها را در یک کیسه لباس زیر یا روبالشتی قرار داده و در با استفاده چرخه شستشوی داغ ماشین لباسشویی، سفیدی را به آن‌ها بازگردانید.
  • اگر کفش‌های ورزشی خود را بدون جوراب می‌پوشید، می‌توانید هر شب مقداری جوش‌شیرین درون کفش خود بپاشید تا هرگونه بوی نامطبوع را به خود جذب کند.