کم کردن اشتها با طب سنتی بدون ضرر و عوارض را امتحان کنید تا از شر پرخوری خلاص شوید. داشتن اشتهای زیاد می تواند موجب چاقی و اضافه وزن شما بشود. همانطور که می دانید مصرف قرص های لاغری و کاهش دهنده ی اشتها عوارض خطرناکی به همراه دارد؛ بنابراین با گیاهانی که در پارس نیوز به شما معرفی می کنیم به طور طبیعی اشتهایتان را کاهش دهید.

گیاهان دارویی که برای کاهش وزن استفاده می شوند، به چهار صورت عمل می کنند:

رژیم غذایی - کم کردن اشتها با طب سنتی

سرکوب گرهای اشتها

به وسیله گسترده شدن در معده، متعادل کردن خلق و خو و ایجاد طعم های رضایت بخش باعث سرکوب اشتها می شوند.

دیورتیک ها

گیاهانی هستند که مدر هستند یعنی دفع آب از طریق ادرار را افزایش می دهند.

مسهل ها

باعث تخلیه روده، کاهش مصرف کالری و ممانعت از هضم و جذب کامل مواد غذایی در روده می شوند.

محرک ها

باعث تحریک بدن برای سوزاندن میزان بیشتری از کالری می گردند.

روش های کم خوری و کوچک کردن معده

حجم وعده های غذایی را تنظیم کنید . اولین قدم برای کاهش مصرف غذا یا کم خوری اندازه گیری حجم غذا در هر وعده میباشد .

یک لیوان اندازه گیری مانند شکل تهیه بفرمایید

یک واحد غذایی ( از ۵ نوع ماده غذایی اصلی ) به این شرح است : ۸۵ تا ۱۱۵ گرم پروتئین ، نصف استکان میوه خرد شده ، ۱ استکان سبزیجات ، ۲ استکان سبزیجات برگ دار ، نصف استکان غلات و ۱ استکان شیر ، ماست یا پنیر .

سعی کنید در بیشتر وعده غذایی از ۱ تا ۲ عدد میوه یا سبزیجات ، یک واحد پروتئین و ۱ واحد غلات استفاده کنید .

کم کردن اشتها - کم کردن اشتها با طب سنتی

در بشقاب کوچک غذا بخورید

وقتیکه غذای خود را مانند مرحله قبل اندازه بگیرید و در بشقاب همیشگی سرو کنید متوجه کاهش قابل توجه آن میشوید . بنابراین در بشقاب کوچک شروع به غذا خوردن کنید .

غذا خوردن در بشقاب کوچک باعث گول زدن مغز میشود به گونه ای که مغز به اشتباه حجم غذا را زیاد میبیند .

از بشقاب هایی به رنگ آبی استفاده کنید . بسیاری از تحقیقات حاکی از آن است که رنگ آبی اشتها را کم میکند .

موارد وسوسه انگیز را حذف کنید

در هنگام غذا خوردن مواد وسوسه انگیز و تحریک کننده را از سفره بردارید .

به اندازه یک بشقاب یا یک وعده غذا سر سفره بیاورید . اینکار باعث جلوگیری از کشیدن بشقاب دوم خواهد شد .

اگر به اندازه بیشتری غذا نیاز دارید از مواد غذایی کم کالری مانند : سالاد ، میوه و سبزی استفاده کنید .

از غذاهای سیر کننده ( کاهنده اشتها ) و کم کالری استفاده کنید . انتخاب درست مواد غذایی باعث کاهش اشتها در طول روز خواهد شد.

مقداری از غذا را در ظرف بگذارید

مقدار گذاشتن غذا در بشقاب مهم نیست ولی حتما اینکار را انجام دهید .

خیلی از افراد به خاطر اسراف نشدن غذا حتی اگر سیر باشند تا آخر غذا را میخورند اما اینکار باعث زیاد شدن حجم معده آنها خواهد شد .

به اندازه یک تا دو قاشق غذا کافی میباشد .

برای هدر نرفتن غذا میتوانید آن را نگه دارید و به بقیه غذا اضافه کنید .

در رستوران غذای کم حجم سفارش دهید

در رستوران نمیشود به راحتی حجم غذا را اندازه گرفت بنابراین از ترفندهای زیر استفاده نمایید :

۱ استکان تقریبا اندازه مچ دست یک زن میباشد . ۸۵ گرم حدود یک بسته ورق بازی و نصف استکان به اندازه موس کامپیوتر میباشد . این ها همان مقدار غذای گفته شده در قسمت اول میباشند .

به جای غذای اصلی از دسرها و غذاهای فرعی استفاده نمایید .

به جای چلوکباب و غذاهای مشابه از خوراک چلوکباب استفاده نمایید . خوراک ها بدون برنج هستند و حجم آنها کمتر است .

رژیم غذایی - کم کردن اشتها با طب سنتی

قبل از غذا آب بنوشید

اینکار به کاهش گرسنگی شما کمک میکند . تحقیقات نشان داد اند که نوشیدن مایعات قبل از غذا باعث کاهش مقدار غذا خوردن و گرسنگی خواهد شد .

اگر خیلی احساس گرسنگی میکنید ۱ لیوان آب یا یک کاسه سوپ قبل از غذا بخورید . اینکار باعث میشود معده به طور فیزیکی پر شده و مغز احساس سیری به شما بدهد .

از مایعاتی مانند : قهوه یا چای بدون قند ، آب طعم دار یا شیر کم چرب میتوانید استفاده کنید .

در تمام روز هم مایعات زیاد مصرف کنید .

از نعناع استفاده کنید ؛ کم کردن اشتها با طب سنتی

بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که طعم و عطر نعناع در دهان باعث کاهش گرسنگی خواهد شد .

بعد از غذا مسواک بزنید . وقتیکه دهان شما تمیز و خوشبو باشد ، شما نمیخواهید آن را با خوردن خراب کنید .

آدامس بجوید . آدامس باعث گول زدن مغز میشود و مغز فکر میکند که شما در حال خوردن چیزی هستید .

حواستان را پرت کنید

در بسیاری از موارد احساس گرسنگی به طور اتفاقی روی میدهد . در این هنگام شما باید ذهن خود را درگیر کار دیگری کنید تا احساس گرسنگی از بین برود .

اصولا احساس گرسنگی حدود ۱۰ دقیقه طول میکشد بنابراین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید سپس در صورت نیاز چیزی میل کنید .

برای پرت کردن حواس میتوانید کارهایی مانند : گشت زدن در انترنت ، دوش گرفتن ، تمیز کردن کمد و خواندن کتاب را انجام دهید .

غذا خوردن را در ۲۰ تا ۳۰ دقیقه انجام دهید

بسیاری از متخصصین تغذیه پیشنهاد میکنند که غذا خوردن باید ۲۰ دقیقه طول بکشد . این زمان به بدن شما اجازه میدهد که سیری را به مغز اعلام کنند و غذای اضافی مصرف نکنید .

اگر کمتراز ۲۰ دقیقه غذا خوردن طول بکشد باعث میشود که شما غذای بیشتری میل کنید تا احساس سیری کنید .

پروتئین مصرفکنید

از پروتئین کم چرب در وعده های غذایی استفاده کنید . پروتئین برای کاهش اشتها عالی میباشد . پروتئین زمان زیادی برای هضم شدن نیاز دارد و باعث احساس سیری در شما خواهد شد . پروتئین هایی مانند : مرغ ، بوقلمون ، ماهی و گوشت بدون چربی مناسب میباشند.

مصرف کاهو - کم کردن اشتها با طب سنتی

مواد غذایی با فیبر بالا استفاده کنید

از میوه جات و سبزیجات با فیبر بالا و غلات کامل ( سبوس دار ) استفاده کنید . همانند پروتئین مصرف فیبر زیاد باعث احساس سیری در شما خواهد شد . فیبرهای کم کالری مانند : لوبیا ، سبزیجات و غلات کامل مناسب میباشند .

از غلات کامل ( سبوس دار ) به جای نوع سفید آن استفاده کنید . مثلا به جای برنج سفید از برنج قهوه ای استفاده کنید .

از مواد غذایی پر آب استفاده کنید

آب شما را بدون دادن کالری اضافی به بدن سیر میکند . همیشه قبل از غذا سالاد یا سوپ میل کنید . از مواد غذایی مانند : انگور ، خیار ، کاهو و گوجه زیاد استفاده کنید .

لیبل ارزش غذایی را مطالعه کنید

به تیتر لیبل مواد غذایی دقت کنید زیرا بعضی از آنها نسبت به گرم و بعضی از آنها نسبت به وعده غذایی میباشند . مثلا نوشته شده ارزش غذایی برای ۱۰۰ گرم اما چیپسی که در دست شماست ۲۰۰ گرم میباشد بنابراین باید آن را ضربدر ۲ کنید . در کل مواد غذایی آماده حاوی انرژی زیاد و مواد مغذی کمی میباشند بنابراین از اینگونه مواد غذایی کمتر استفاده کنید .

ظرف غذا ا به ۳ قسمت تقسیم کنید

شما در هنگام کم خوردن باید بدانید که نیازهای بدنتان حتما تامین می شود بنابراین ظرف غذا مانند شکل به ۳ قسمت متشکل از : ۱ واحد نشاسته ،۱ واحد پروتئین و ۲ واحد سبزیجات تقسیم شده باشد و حتما باید اینگونه مواد غذایی در هر وعده باشند .

در هنگام غذاخوردن از وسیل الکترونیکی استفاده نکنید

در هنگام غذا خوردن همیشه حواستان به غذا خوردن باشد و از هرگونه پرت شدن حواس خود باید جلوگیری کنید . در غیر اینصورت از غذا لذت نبرده و بیشتر از حد نیز غذا میخورید . حواستان به طعم و مزه غذا باشد زیرا اینگونه آرام تر غذا خواهید خورد .

وقتی که ۸۰% احساس سیری کردید از غذا خوردن دست بکشید

۲۰ دقیقه طول میکشد تا شما بفهمید که سیر شده اید . برای جلوگیری از زیاد خوردن وقتیکه ۸۰% احساس سیری کردید دیگر چیزی نخورید . این یک متد ژاپنی میباشد .

مصرف سالاد - کم کردن اشتها با طب سنتی

در هنگام غذا خوردن لباس تنگ بپوشید

اینکار باعث ناراحتی در هنگام زیاد خوردن غذا میشود ، بنابراین شما دست از خوردن بر خواهید داشت . از پوشیدن لباس خیلی تنگ هم خودداری کنید زیرا باید به مقدار مواد غذایی مورد نیاز بدن را تامین کنید .

درمانگران آیوردا مصرف فلفل قرمز در وعده‌های غذایی را مهم‌ترین عامل برای افزایش سوخت‌وساز بدن می‌دانند. آنها فلفل‌قرمز را یکی از طبیعی‌ترین خوراکی‌های چربی‌سوز می‌شناسند که می‌تواند میزان چربی‌های موجود در بدن را به حداقل ممکن برساند.

البته این درمانگران به مراجعان خود توصیه می‌کنند که درصورت داشتن اختلال در عملکرد دستگاه گوارش، درد معده یا بیماری‌های گوارشی دیگر و همین‌طور درصورت ابتلا به بیماری‌های عصبی یا زودخشمی این شیوه را برای کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده‌آل‌شان انتخاب نکنند و به جای این شیوه سراغ دیگر شیوه‌های طبیعی درمان بروند و با مشورت متخصص یا درمانگر حاذق طب سنتی یا مکمل بهترین شیوه طبیعی لاغری را امتحان کنند.

کم کردن اشتها با طب سنتی

شنبلیله - کم کردن اشتها با طب سنتی

شنبلیله

شنبلیله گیاهی است که به خانواده حبوبات تعلق دارد. این دانه‌های کوچک زرد که به‌طور گسترده‌ای در غذاهای هندی برای افزودن عطر و طعم استفاده می‌شوند، به دلیل خواص دارویی که دارند شناخته‌شده هستند. تخم شنبلیله حاوی ۴۵٪ فیبر می‌باشد که اکثراً نامحلول است. این فیبر روند جذب کربوهیدرات و چربی را در بدن کند می‌کند و مدت زمان طولانی‌تری به شما احساس سیری می‌دهد. مصرف تخم شنبلیله علاوه بر کاهش اشتها برای کاهش فشار خون نیز مفید است.

طرز تهیه:

شما می‌توانید برای استفاده از این ضد اشتهای قوی خانگی به‌طور مستقیم یک قاشق چایخوری از دانه‌های شنبلیله را دو بار در روز بجوید و یا ۱ قاشق چایخوری تخم شنبلیله را در یک لیوان آب در طول شب خیس کنید و صبح آن را بنوشید.

رازیانه ؛ کم کردن اشتها با طب سنتی

رازیانه مواد مخاطی و چربی را از مجرای روده ای زدوده و یک داروی طبیعی برای کاهش اشتها است.

عصاره چای سبز

عصاره چای سبز یک چربی‌سوز و داروی گیاهی کاهش اشتها عالی است. این ماده حاوی دو ترکیب اصلی کافئین و کاتچین است که به روند کاهش وزن کمک بسیاری می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد که کاتچین‌های موجود در چای سبز همچنین به تقویت سوخت و ساز بدن (افزایش متابولیسم) کمک می‌کنند، که برای هدف لاغری شما بسیار مهم است.

قرص فلوردو یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین قرص‌های لاغری ایرانی است که در تهیه آن از گیاهان مختلفی از جمله چای سبز استفاده شده است. مصرف این قرص علاوه بر رفع اشتهای کاذب باعث کاهش وزن و دفع چربی‌های زائد بدن نیز می‌شود.

طرز تهیه:

برای استفاده از چای سبز جهت کاهش اشتها کافی است تا ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلی‌لیتر از آن را دو بار در روز بنوشید تا شاهد نتایج موثر آن باشید.

سرکهٔ سیب

استفاده از سرکهٔ سیب باعث افزایش سرعت سوخت و ساز بدن شده و فشار خون را کاهش می‌دهد. سرکهٔ سیب حاوی مقدار مناسبی پکتین است. پکیتن کلسترول بالا خون را کاهش داده و شاید راز خاصیت لاغر کنندهٔ آن در همین ویژگی نهفته باشد.اگر سرکهٔ سیب را برای لاغرشدن استفاده می‌کنید، دفعهٔ اول باید با یک قاشق چایخوری شروع کنید و بعد مقدار آن را کم کم به ۳ قاشق چایخوری افزایش دهید و به مدت چند هفته، قبل از غذا میل کنید. در این صورت اِشتهای شما کم شده و سوخت وساز بدنتان نیز افزایش می‌یابد.

بادام درختی - کم کردن اشتها با طب سنتی

بادام

آجیل‌ها همیشه میان وعده‌های سالم و عالی برای جلوگیری از احساس گرسنگی در بعدازظهر هستند. اما وقتی می‌خواهید از خوردن زیاد پرهیز کنید و به دنبال کاهش اشتها هستید، بادام آن آجیلی است که باید انتخاب شما باشد. بادام سرشار از فیبر، ویتامین E، منیزیم و منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که به سرکوب گرسنگی و رفع اشتها بیموقع شما کمک می‌کند. بادام همچنین باعث افزایش احساس سیری طولانی مدت می‌شود.

نحوه استفاده از بادام برای کاهش اشتها:

تنها کافی است تا یک مشت بادام همراه خود داشته باشید تا هنگامی که احساس گرسنگی کردید آن را میل کنید.

جعفری را با هویج میل کنید

در متون طب سنتی به این نکته اشاره شده که نوشیدن مخلوطی از آب جعفری به همراه آب‌هویج در میان‌وعده عصرگاهی می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش وزن و از بین رفتن چربی‌ها در بدن داشته باشد. درمانگران این شیوه درمانی بر این باورند که نوشیدن آب جعفری به تنهایی می‌تواند موجب کنترل و تنظیم میزان قند خون شده و به سلامت افراد دچار اضافه وزن کمک می‌کند.

علاوه بر این، مصرف جعفری در وعده‌های غذایی می‌تواند میزان کلسترول خون را کاهش داده و آن را کنترل کند. توصیه ما به شما این است که هنگام خرید، دقت کنید تا هویج تازه و برگ‌های تیره‌تر جعفری را انتخاب کنید.

زنجبیل و کاهش اشتها

همه ما عطر و طعم زنجبیل را در چای و غذا خود دوست داریم، اما این گیاه خواص دارویی شگفت‌انگیزی نیز دارد. این گیاه دستگاه گوارش شما را تحریک می‌کند، میتواند حالت تهوع را کاهش دهد و همچنین می‌تواند اشتهای شما را سرکوب کند. طبق یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۲، مردانی که در صبحانه زنجبیل مصرف می‌کردند حداقل ۳ ساعت پس از وعده غذایی خود احساس سیری می‌کردند. پس از زنجبیل به عنوان یک ضد اشتهای قوی خانگی غافل نشوید.

طرز تهیه:

شما می‌توانید چای زنجبیل بنوشید یا حتی می‌توانید مکمل‌های حاوی زنجبیل را بعد از مشورت با پزشک مصرف کنید.

گردو

مطالعه روی بیش از ۲۵۰۰۰ نفر نشان می‌دهد کسانی که بیشترین آجیل را مصرف کردند، کمتر از بقیه چاق شدند. آجیل‌ها سرشار از سروتونین هستند؛ این ماده باعث احساس سیری در فرد شده و در نتیجه اِشتهای او را کم می‌کند.

دارچین

نصف قاشق چایخوری دارچین را در یک فنجان آب بجوشانید. بعد از جوش آمدن، ۵ دقیقه صبر کنید دم بکشد. آن را داخل فنجان دیگری از صافی رد کنید و یک قاشق چایخور عسل اضافه کنید. مخلوط را در دو نیم فنجان تقسیم کنید. نیم ساعت قبل از صبحانه و نیم ساعت قبل از خواب میل نمایید.

چای یربا ماته

یربا ماته (Yerba Mate) که نوشیدنی بومی آمریکای جنوبی است در میان بومیان این کشور با نام نوشیدنی خدایان شناخته می‌شود. این گیاه غالباً برای تهیه نوشیدنی به نام ماته (mate) استفاده می‌شود. این نوشیدنی به‌دلیل داشتن خاصیت انرژی‌زا و ضد اشتها مشهور شده است. این گیاه روند دفع را کند می‌کند و این باعث می‌شود شما بدون فکر غذا نخورید.

طرز تهیه:

شما هم می‌توانید یربا ماته را به‌صورت پودری و یا به‌صورت مکمل‌های غذایی مصرف کنید و یا روزانه دو بار چای یربا ماته بنوشید.

اسفرزه - کم کردن اشتها با طب سنتی

دانه‌های بارهنگ و اسفرزه ؛ کم کردن اشتها با طب سنتی

گیاه‌شناسان می‌گویند که تاثیر دانه‌های اسفرزه و بارهنگ در کاهش وزن موثر بوده است. کاهش وزن به دلیل بافت اِسفنجی (لزج) و مواد شیمیای خاص (پلی فنول) موجود در دانه‌های آن است.در تحقیقی در ایتالیا، دانشمندان به خانم‌هایی که مبتلا به چاقی مفرطی بودند (کسانی که ۶۰ درصد بالا‌تر از وزن مناسبشان اضافه وزن داشتنند)، ۳ گرم بارهنگ مخلوط درآب را ۳۰ دقیقه قبل از غذا دادند.

کسانی که از این ماده استفاده می‌کردند، در مقایسه با گروهی مشابه که فقط مقدار غذای خود راکاهش دادند، وزن بیشتری کم نمودند.مقدار مصرف: یک قاشق چای خوری اسفرزه را با یک لیوان آب یا آب میوه خوب مخلوط کنید و قبل از هر غذا میل نمایید.

قهوه

مصرف زیاد قهوه به ‌دلیل داشتن کافئین زیاد برای سلامتی مناسب نیست. اما وقتی در مورد لاغری صحبت می‌کنیم، قهوه یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای کاهش وزن است. قهوه اشتهای شما را کاهش می‌دهد و همچنین سوزاندن کالری و تجزیه چربی را افزایش می‌دهد که همگی برای کاهش وزن مفید هستند. البته توجه داشته باشید منظور از قهوه، قهوه ساده است، نه یک فنجان قهوه همراه شکر و شیر است.

طرز تهیه:

شما می‌تواند به منظور بهره‌مندی از خواص ضد اشتهای قهوه ۲۰۰-۲۵۰ میلی‌لیتر از آن را دو بار در روز مصرف کنید.

آناناس

آناناس حاوی آنزیمی به نام برملیان (bromelian) است. این آنزیم پروتئین و چربی را هضم می‌کند.دکتر دوک، گیاه‌شناس، می‌گوید که با خوردن روزانه یک آناناس تازه، 4.5 کیلو وزن خود را کاهش داد. آنانس سر شار از مواد غذایی بوده و همچنین برای هضم غذا عالی است.

گیمنما ؛ کم کردن اشتها با طب سنتی

گیاه گیمنما اغلب به خاطر خاصیت ضد دیابتی شناخته می‌شود. با این حال یک گیاه کاهش اشتهای طبیعی هم هست. ترکیبات فعال گیمنما، گیمنمیک اسید نام دارد که شیرینی های مواد غذایی را مسدود می‌کند. به عبارت دیگر مصرف ضد اشتهای قوی گیمنما به کاهش مزه قند در دهان کمک کرده و با میل شدید به قند مبارزه می‌کند.

سالاد تخم مرغ - کم کردن اشتها با طب سنتی

هماهنگی سایز اندام‌ها با چند سوزن ؛ کم کردن اشتها با طب سنتی

یکی از مزیت‌های درمان چاقی با کمک طب‌ سوزنی چین، امکان تغییر سایز، لاغری و کاهش‌وزن موضعی برخی از اندام‌های بدن است. در این شیوه درمانگر با کمک سوزن‌های بسیار نازک و یک‌بار مصرف به کاهش سایز و لاغر شدن برخی از اندام‌ها مانند شکم، بالای پاها و پهلو‌ها می‌پردازد.

در این شیوه درمانگر با تحریک اندام مورد نظر به کلاژن‌سازی، جمع شدن و کاهش سایز آن عضو کمک می‌کند و بیمار پس از ۱۰ جلسه درمانی می‌تواند شاهد کاهش‌وزن و کاهش سایز در موضع مورد نظر باشد. این شیوه در افرادی که علاقه‌مند به داشتن سایزی یکسان در تمامی اندام‌های بدن هستند، بسیار موثر است.

ماساژ چینی و لاغری موضعی

اگر در جست‌وجوی راهی هستید که بتوانید به واسطه آن روند لاغری خود را افزایش دهید، می‌توانید روی ماساژ طب چینی حساب کنید.

درمانگران این شیوه درمانی با ماساژ نقاط خاصی از بدن که دقیقا همان نقاط طب سوزنی است به افزایش سوخت‌وساز بدن کمک کرده و عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشند.

به این ترتیب با کمک این شیوه درمانی علاوه بر آنکه می‌توانید عملکرد اندام‌های درونی را در مسیر لاغر شدن هدایت کنید، می‌توانید از تاثیر ماساژ به‌صورت موضعی به ویژه در ناحیه شکم، پهلوها و بالای پاها بهره ببرید و زودتر از آنچه باید به وزن ایده‌آل‌تان نزدیک شوید.