رشد شدید پایه پولی و نقدینگی در سال گذشته و چهار ماه اول امسال به حدی بود که بسیاری از کارشناسان نسبت به افزایش نرخ تورم در ماه‌ها و سال آینده هشدار می‌دادند. اما از مرداد ماه و همزمان با آغاز به کار دولت سیزدهم در دهم مرداد، روند رو تزاید رشد نقدینگی به روندی نزولی تبدیل شده است به‌طوری که رشد پایه پولی از میانگین ماهیانه ۱۵ هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان در چهار ماهه اول امسال به ۷۷۷ میلیارد تومان در ماه‌های مرداد و شهریور رسیده است.

رقم پایه پولی و رشد آن براساس گزارش بانک مرکزی از گزارش «تحلیل تحولات اقتصاد کلان و اقدامات بانک مرکزی در شهریور ماه ۱۴۰۰» بوده اما در آن گزارش رقم دقیقی ذکر نشده است. در صورتی که این روند در ماه‌های آینده هم ادامه یابد، روند نزولی تورم در اقتصاد کشور آغاز می‌شود و نرخ تورم به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

در بررسی بیش‌تر اهمیت کنترل پایه پولی، پارس نیوز به گفت‌وگو با ایمان اسلامیان، کارشناس بانکی پرداخت. وی در تشریح این موضوع عنوان داشت: باید در نظر گرفت که به طور کل در کشورهایی افزایش پایه پولی اهمیت دارد که رشد اقتصادی متناسب با نقدینگی وجود ندارد چراکه رشد پایه پولی می‌تواند خود عاملی بر شکوفایی اقتصادی و فرصت‌های پیشرفت باشد.

وی افزود: از آنجایی که اقتصاد ایران، اقتصادی بانک محور است و بانک‌ها نقشی اساسی در تعاملات مالی دارند، افزایش پایه پولی و انبساط اقلام در ترازنامه بانک مرکزی عمدتاً به واسطه بانک‌های تجاری صورت می‌گیرد و در نهایت امر این دسته بانک‌ها هستند که به صورت غیرمستقیم موجب انبساط ترازنامه بانک مرکزی می‌شوند.

اسلامیان تصریح کرد که در صورت عدم رشد اقتصادی متناسب، مجدد شاهد رشد نقدینگی و تورم خواهیم بود.

این کارشناس بانکی در پاسخ به اینکه چطور می‌توان همواره رشد پایه پولی را کنترل و از روند نزولی آن جلوگیری کرد، گفت: در وهله نخست ضرورت دارد تا یک حکمرانی یکپارچه در کشور اجرا تا به واسطه آن اقدامات سیاست‌گذاران اقتصادی به صورت هماهنگ صورت گیرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: از نظر برخی دوستان مبنی بر مبارک بودن استقلال بانک مرکزی بنده معتقدم بانک مرکزی چنانچه جدا از حمکرانی اقتصادی کشور باشد، شرایط ناپایدار رخ می‌دهد چراکه بانک مرکزی همواره نیازمند تصمیمات آنی و مقطعی‌ست.

او متذکر شد: در کشورهایی که اقتصاد پایدار و مولد دارند، استقلال بانک مرکزی امری بدیهی‌ست اما در کشور ایران به دلیل رشد نقدینگی و تورم همواره نیازمند تصمیمات آنی هستیم و به همین خاطر استقلال بانک مرکزی پدیده‌ای نادرست است. لذا اهمیت دارد تا در پی حکمرانی اقتصادی یکپارچه و به‌کارگیری هم‌نوایی متناسب تمامی نهادهای سیاست‌گذار باشیم.

اسلامیان در پایان این گفت‌وگو بیان داشت: استفاده از ابزارهای نوین بانکی گام دیگری برای کنترل شاخص‌های نقدینگی کشور و پایه‌پولی‌ست که بانک مرکزی می‌تواند از آن استفاده و شرایط را مدیریت کند. وضعیت پایه پولی در وضعیت عدم تحقق رشد اقتصادی مقرر، ناتزاری هزینه‌ها نسبت به درآمد عمومی و عدم دسترسی نظام مالی کشور به نظام مالی بین‌الملل می‌تواند بسیار مخرب و نگران کننده شود بنابراین کنترل این عوامل بسیار موثر است‌.