شهادت دکتر رجایی به بنام هفته دولت نام گذاری شده است. هفته دولت و اقدامات دولت سیزدهم اهمیت زیادی دارد .

دهه ۶۰ هجری شمسی مهم‌ترین اتفاقات تاریخ معاصر ایران را در در دل خود جای داده است که یکی از آن‌ها مربوط به انفجار دفتر نخست وزیری در ۸ شهریور سال ۶۰ است. انفجاری که به موجب آن محمدعلی رجایی به عنوان رئیس جمهور و محمد جواد باهنر به عنوان نخست وزیر به شهادت رسیدند.

ساعت ۳ عصر بودکه صدای انفجار خیابان پاستور را به لرزه درآورد و گودالی عمیق در تاریخ ایران شکل گرفت هر چند همچنان ابهاماتی در مورد این رخ داد وجود دارد، اما آنچه که مبرهن است نقش پررنگ و ردپای نحس منافقین در انجام این جنایت است.

می‌توان گفت دولت شهید رجائی، نخستین دولت مکتبی بود که پس از حاکمیّت لیبرال‌ها در کشور، عهده‌ دار امور مملکت شد و در آن دوره‌‌ بحرانی با وجود مدت زمان اندک حداکثر تلاش و کوشش خود را برای خدمت به اهداف مقدس انقلاب اسلامی به کار گرفت. در واقع پس از عزل بنی صدر، دشمنان و مخالفان اصلی انقلاب اسلامی به مانند موریانه در صدد برآمدند تا به جان پایه‌های انقلاب بیفتند و با از میان برداشتن مسئولین طراز اول کشور و مهره‌های اصلی انقلاب اهداف مغرضانه خود را علیه کشور و مردم عملیاتی کنند؛ لذا در این باره می‌توان به فاجعه هفتم تیر ۱۳۶۰ نیز اشاره کرد که منجر به شهادت شهید مظلوم بهشتی و ۷۲ تن از یاران امام و انقلاب شد و به فاصله یک ماه بعد در شهریور قطار فعالیت‌های تروریستی منافقین در ایستگاه پاستور متوقف شد.

هر سال به یاد و احترام شهدای هشتم شهریور سال ۶۰ هفته‌ای به نام هفته دولت نامگذاری شده است تا ارزش‌های مورد قبول مردان بزرگ آن روز‌ها در این روز‌ها یادآوری شود. امسال نیز ما هفته دولتی را پیش رو داریم که با آغازی جدید همراه است، شروع به کار دولت سیزدهم به ریاست سید ابراهیم رئیسی که عصاره انتخابات ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ است گامی جدید در پاستور است. فردی که با شعار فساد ستیزی، ظلم ستیزی، مردمی بودن و عدالت محوری توانست پشت فرمان اجرایی کشور بنشیند تا بلکه این ارابه به نفس افتاده جانی تازه بگیرد و پاسخگوی مطالبات عمومی شود.

نکته قابل تامل در اینجاست که رئیس جمهور ۱۴۰۰ با رئیس جمهور سال ۶۰ تا حدودی زیادی قرابت فکری دارد و در این میان مبارزه با فساد و مردمی بودن مخرج مشترک مسلک رفتاری است که هر دو رئیس جمهور بر آن تاکید داشته‌اند.

سید ابراهیم رئیسی در حالی امسال در مقام رئیس جمهور با دسته گلی بر سرمزار شهدای هشتم شهریور به مناسبت هفته دولت حاضر خواهد شد که پس از هشت سال، احتمالا با یک رویه فکری متفاوت قدرت سرکش قوه اجرایی را رام و آن را به سمت تامین خواسته‌های جامعه و منافع ملی هدایت خواهد کرد. مکتب فکری غالب بر قوه اجرایی کشورمان در هشت سال گذشته چندان قرابتی با قاموس فکری و عملی رئیس جمهور فعلی نداشت و شاید بتوانیم بگوییم تاریخ دوباره تکرار شده و ما امروز دوباره شاهد رئیس جمهوری مکتبی هستیم و مهم‌ترین ویژگی رئیس دولت کنونی داشتن تخصص مهندسی معکوس در مبارزه با فساد است. رئیسی که پیش از این در قوه قضاییه فعال بوده و با انواع فساد، جرم و کارشکنی بر خورد داشته است تقریبا نسبت به مسیر‌ها و روند‌های فساد در ساختار اجرایی و اداری در کشور آگاه است و همین امر راه مبارزه با فساد، خیانت و کارشکنی را برای وی هموار می‌کند.

در حالیکه شهید رجایی در سال ۶۰ در مقام شامخ معلمی در جایگاه ریاست جمهوری ایستاد و درس مردمی بودن و صدق در عمل به وعده را به مسئولین آموزش داد، امروز رئیسی نیز در مقام یک قاضی در دوره‌ای از بلوغ انقلاب اسلامی پشت میز ریاست جمهوری نشسته است که باید جلوی برخی اعمال ناشاست که موجب نشستن گرد بر چهره انقلاب اسلامی می‌شود ایستاد و راه مبارزه و جلوگیری از وقوع فساد را به شکلی عملی به نمایش گذاشت؛ بنابراین می‌توان گفت هارمونی بین دولت دهه ۶۰ و دولت امروز قابل مشاهده است و آن شکل گیری آن‌ها بر اساس نمودار رشد نظام سیاسی کشور مان است و از قضا هر دو با دولت‌های پیشین خود تفاوت فکری داشته اند.

در حقیقت در دوره‌ای که نظام سیاسی کشورمان در اوان جوانی نیازمند تعلیم وتربیت بود و لازمه الگو سازی در کشور داری و حکمرانی کاملا حس می‌شد معلمی بر سر کارآمد تا حتی با اندک زمان ممکن مهم‌ترین اصول اجرایی را آموزش دهد و به یک الگو تبدیل شود و در ادامه امروز که نظام سیاسی بلوغ خود را تجربه کرده و به چهل سالگی رسیده است قاضی از راه رسیده تا از خط بیرون زدگی را پاک کند و مانع از ادامه رفتار‌های مرضی و فسادآور در نظام سیاسی و ادرای کشور شود، زیرا در این برهه چنین نیازی مطالبه می‌شود.

در واقع این دولت‌ها هر دو برای بقا و دوام این نظام سیاسی که یادگار معمار کبیر انقلاب است لازم و ضروری بوده و هستند یکی برای آموزش الگو و دیگری با هدف مبارزه با از خودبیگانگی برخی افراد که پاشنه آشیل اعتماد و مشروعیت نظام هستند وارد کارزار اجرایی کشور شده اند بنابراین می‌توان گفت هفته‌ترین هفته دولت را پیش رو داریم و امید هست که مجلس با رای اعتماد‌های درست و کارشناسی به شکل گیری دولت گشت ارشادی علیه فساد کمک شایان توجهی را بکند.