جزئیات ثبت‌نام خانه اولی‌ها مشخص شد. دولت تسهیلاتی را برای ثبت‌نام خانه اولی‌ها فراهم کرده است. سامانه طرح ملی مسکن برای ثبت‌نام خانه اولی‌ها آماده است.


به گزارش خبرنگار حوزه مسکن و شهرسازی خبرگزاری آنا، وزارت راه و شهرسازی در راستای کمک به تأمین مسکن، طرح «اقدام ملی تأمین مسکن» را در قالب احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برنامه‌ریزی نموده است. رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در این باره اظهار کرد: تمام افرادی که مسکن اولی هستند و استعلام بند «ج» آن‌ها سبز است، نسبت به ثبت‌نام در سامانه طرح ملی مسکن اقدام کنند.

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی درباره ثبت‌نام جدید برای مسکن بیان کرد: این ثبت‌نام در قالب طرح اقدام ملی و طرح جهش تولید مسکن برای ساخت سالانه یک‌میلیون مسکن است، افرادی که نیاز به مسکن دارند و تاکنون اقدام به ثبت‌نام در سامانه مسکن ملی نکرده‌اند می‌توانند در ثبت‌نام جدید شرکت کنند.

وی ادامه داد: صفحه‌ای برای ثبت‌نام متقاضیان مسکن طراحی‌شده است که به‌زودی باز و متقاضیان فاقد مسکن می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند. جزئیات ثبت‌نام جدید در حال تدوین است که آن‌هم به‌زودی اعلام می‌شود.

محمودزاده تصریح کرد: در ثبت‌نام جدید برای مسکن محدودیتی نداریم و تمام کسانی که فاقد مسکن هستند می‌توانند در این طرح نام‌نویسی کنند.

به گفته محمودزاده، «در قالب طرح اقدام ملی در حال حاضر ۵۳۴ هزار واحد در حال ساخت است که با ثبت‌نام‌های جدید، تولید مسکن در قالب طرح اقدام ملی و طرح ساخت سالانه یک‌میلیون مسکن ادامه پیدا می‌کند.»

از مزایای ارائه تسهیلات وام بانکی به مبلغ ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ میلیون ریال با نرخ ۱۸% با دوره مشارکت مدنی (ساخت) حداکثر دوساله و بازپرداخت تسهیلات در قالب فروش اقساطی به مدت حداکثر ۱۲ سال پرداخت می‌گردد

 

جزئیات ثبت‌نام خانه اولی‌ها برای مسکن در دولت رئیسی

فرم «ج» چیست؟

دو نوع وام مسکن برای متقاضیان وجود دارد؛ وام با سپرده بانکی و وام بدون سپرده بانکی (وام اوراق). دریافت وام اوراق یا همان وام بدون سپرده بانکی، برای هیچ شخصی محدودیتی ندارد؛ اما گرفتن وام با سپرده‌گذاری دارای محدودیت است. یکی از محدودیت‌هایی که برای گرفتن تسهیلات دولتی در حوزه مسکن مانند طرح ملی مسکن وجود دارد استعلام فرم «ج» است. برای بررسی اینکه آیا شما صلاحیت دریافت وام موردنظر را دارید یا خیر، فرم «ج» که مربوط به دریافت تسهیلات دولتی برای مسکن است مورد استعلام قرار می‌گیرد.

استعلام فرم «ج» توسط بانک انجام می‌شود و حداکثر زمان دریافت پاسخ این استعلام ۱ تا ۲ روز کاری است. برای پیگیری استعلام فرم «ج» وام مسکن، بعد از سپری شدن این مدت، می‌توانید به بانک مراجعه کرده و پاسخ استعلام را دریافت کنید.

نکته مهم در خصوص فرایند استعلام، زمان انجام آن است. این کار در پایان دوره سپرده‌گذاری انجام می‌شود؛ یعنی درصورتی‌که از شرایط تعلق گرفتن وام اطلاع نداشته باشید و افتتاح حساب کنید، در پایان مدت سپرده‌گذاری، وام به شما تعلق نمی‌گیرد.

علاوه بر خود متقاضی، همسر متقاضی هم نباید از هیچ‌یک از تسهیلات خرید مسکن (وام‌های سیستم بانکی و طرح‌های دولتی تأمین مسکن)، استفاده کرده باشد.