به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها بی‌مهری واحدهای مسکن در کشور بیداد می‌کنند و متقاضیان این واحدها از بی‌رحمی مسکن مهر حاضر به فروش آن به زیر قیمت هستند ولی متاسفانه هیچ خریداری برای این واحدها وجود ندارد.

براساس این گزارش؛ افزایش بی‌رویه قیمت، عدم وجود کیفیت، نداشتن امکانات زیربنایی و روبنایی، فقدان وجود مدارس، بانک، پاسگاه و مراکز تجاری ... تنها بخش کوچکی از مشکلات واحدهای مسکن مهر به شمار می‌رود.

این گزارش می‌افزاید: ریشه این مشکلات از زمانی آغاز گردید که تعاونی‌ها پا به مسکن مهر گذاشتند و به دلیل عدم نظارت کافی و مدیریت صحیح ریشه این مشکلات قوی‌تر شد.

طبق گزارشات رسیده و اعلام خود مسئولان حضور تعاونی‌ها در مسکن مهر پرند بیشتر بوده و این شهر که عنوان پایتخت مسکن مهر را یدک می‌کشد زیر بار مشکلات تعاونی‌ها کمرش خم شود.

براساس این گزارش؛ افزایش قیمت مسکن مهردر دوره‌های مختلف باعث گردید که بسیاری از متقاضیان واحدهای خود را زیر قیمت به دلالان بفروشند و بتوانند از فروش این واحد بخشی از بدهی و قرض‌های خود را پس دهند.

از سوی دیگر بی‌کفیتی واحدهای مسکن مهر باعث شده بسیاری از متقاضیان از ترک برداشتن و حتی تخریب برخی از قسمت‌های واحدهای خود گلایه می‌کنند.

متاسفانه عدم وجود مدارس و سایر مراکز ازجمله پاسگاه، بانک، کتابخانه باعث شده اکثر متقاضیان این شهرها را ترک و دوباره روی به اجاره‌نشینی بیاورند.

از سوی دیگر عدم تحویل ۷ الی ۸ ساله واحدهای مسکن مهر باعث شده بسیاری از متقاضیان دیگر امیدی به گرفتن واحدهای خود نداشته باشند و حتی برخی از آنها عطای آن را به لقایش بخشیدند.

این در حالی است که احمد اصغر مهر آبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران از بسته شدن پرونده مسکن مهر در سال ۹۵ خبر داد، گفت: در اردیبشهت ماه امسال ۷۰ هزار واحد مسکن مهر در کل کشور افتتاح می‌شود.

وی افزود: یک میلیون و ۴۱۴ هزار واحد نیز افتتاح شده و ۷۰ هزار واحد نیز آماده بهره‌برداری هستند که از هفته اول اردیبهشت ماه امسال تا آغاز ماه مبارک رمضان ادامه می‌یابد البته پیش‌بینی می‌شود به ۱۰۰ هزار واحد نیز برسد.

قائم مقام وزیر و شهرسازی اظهار داشت: مرحله دوم افتتاح واحدهای مسکن مهر در هفته دولت خواهد بود.

با اشاره به اینکه دولت مصوبه‌های مهمی در خصوص مسکن مهر داشته است، گفت: دولت مصوب کرده بود که تأسیسات زیربنایی و زیرساختی واحدهای مسکن مهر از محل آورده مردم و فروش اراضی دولت تأمین شود که با تاکیدات وزیر راه و شهرسازی مقرر شد برای مساعدت به متقاضیان مسکن مهر، اراضی تجاری پردیس به فروش برسد و عایدات اراضی یاد شده برای تکمیل زیرساخت‌ها و خدمات زیربنایی هزینه شود.

به راین اساس؛ به نظر می‌رسد فروش این اراضی نقشی در ایجاد خدمات زیر بنایی و روبنایی نداشته است و اکثر واحدهای مسکن مهر همچنان در بی‌ثمر گذاشتن واحدها باقی مانده‌اند.

همچنین؛ بسیاری از مسئولان و مدیر عامل‌های شهرهای جدید وعده‌های بسیاری از اتمام ساخت واحدهای مسکن مهر تا پایان امسال خبر داده‌اند اما دیده‌ها و گزارشات میدانی چیز دیگری را حکایت می‌کند.

در راستای تحویل ندادن واحدهای مسکن مهر رییس انبوه سازان استان تهران از افزایش مجدد قیمت مسکن مهر برای واحدهای بلند مرتبه خبر داده است، گفت: متاسفانه هزینه‌های بلند مرتبه سازی بسیار زیاد است و این هزینه‌ها جوابگوی دستمزد کارگران و نیز مصالح ساختمانی نیست.

وی اظهار داشت: در حال حاضر نرخ بلندمرتبه‌سازی و صنعتی‌سازی نسبت به سایر پروژه‌ها بیشتر شده است، بنابراین ما به دولت پیشنهاد افزایش نرخ تسهیلات را داده‌ایم.

محتشم یادآور شد: سرمایه‌گذاری اولیه و نیز قیمت تمام شده پروژه‌های بلندمرتبه سازی با ساختمان‌های چهار یا پنج طبقه بسیار متفاوت است، از سوی دیگر قراردادهای مسکن
رییس انبوه سازان استان تهران اظهار داشت: ارقام‌ها و قراردادهایی که در مسکن مهر بوده است به صورت علی‌الحساب بوده و به دلیل نداشتن قطعیت باعث افزایش قیمت شده است.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه نوسانات نرخ ارز نیز باعث افزایش قیمت مصالح ساختمانی شده است و از سوی دیگر با افزایش نرخ تورم نیز شرایط برای افزایش قیمت مسکن مهر فراهم شده است.

در حالی که بسیاری از متقاضیان چشم انتظار تحویل واحدهای خود هستند و به گفته بسیاری از متقاضیان که تا به امروز تمامی اموال خود را به حراج گذاشته‌اند تا شاید سرپناهی داشته باشند خبرمی رسد که تا سال آینده تحویل این واحدها به طول می‌انجامد.