به گزارش پارس به نقل از فارس، حمید فاضلی در پاسخ به اینکه با تغییر نرخ ارز مرجع و افزایش نرخ حدود دو برابری آن از ۱۲۲۶ تومان به ۲۴۷۰ تومان، تکلیف نهاده های دامی وارداتی چه خواهد بود، گفت: چند روزی است واردکنندگان نهاده به دلیل مبهم بودن تصمیم مسئولان و عدم تعیین تکلیف قطعی، نهاده به دامداران و مرغداران نمی دهند.

*مسئولان در باره تغییر نرخ ارز جوابگو نیستند

رئیس اتحادیه سراسری شرکت های تعاونی مرغداری های کشور افزود: طی چند روز گذشته هیچکدام از مسئولان درجه یک را که موضوع افزایش نرخ ارز مرجع و قیمت نهاده ها با آنها مرتبط است را برای پاسخگویی پیدا نکرده ایم.

وی ادامه داد: افزایش حدود دو برابری نرخ ارز مرجع درحالیکه سالانه حدود ۷ میلیون تن نهاده دامی وارد کشور می شود به مفهوم وارد شدن نهاده به دوبرابر قیمت فعلی به کشور است که اگر با همین قیمت تمام شده به تولید کننده داده شود، قیمت محصولات مانند مرغ، گوشت و تخم مرغ را نزدیک به دوبرابر خواهد کرد.

*دولت یارانه به تولیدکننده یا مصرف کننده می دهد؟

فاضلی گفت: دولت باید هرچه سریعتر تصمیم بگیرد که آیا به تولید کننده، مصرف کننده و یا به بانک مرکزی یارانه می دهد.

وی ادامه داد: شایعاتی است مبنی بر اینکه دولت قرار است از واردکنندگان محصولات اساسی و نهاده های دامی که تا دوم تیرماه محصول خود را ترخیص کرده اند مابه التفاوت نرخ ۱۲۲۶ تومان و ۲۴۷۰ تومان بگیرد.

فاضلی گفت: همچنین شایعاتی است مبنی بر اینکه این مابه التفاوت نرخ ارز مرجع قبلی و فعلی از محصول وارداتی شکر انجام شده است.

وی تصریح کرد: به هرحال بانک مرکزی در این زمینه مقصر نیست و براساس قانون بودجه که نرخ ارز را ۲۴۷۰ تومان تعیین کرده است عمل می کند.

رئیس اتحادیه سراسری شرکت های تعاونی مرغداری های کشور تصریح کرد: مسئولانی که قرار بود در مورد تنظیم کالاهای اساسی اقدام کنند باید هر چه زودتر درخصوص افزایش نرخ ارز مرجع و قیمت نهاده های دامی و موضوعات مرتبط با تولیدکنندگان اظهارنظر و تعیین تکلیف کنند.