به گزارش پ ارس به نقل از قانون، حال بعد از گذشت چهار سال از این وقایع و در سالگرد آن زمان، بر آن شدیم تا با یکی از افرادی که حضور هاشمی رفسنجانی را در این نماز عبادی و سیاسی را وحدت آفرین می داند و خواهان حضور دوباره ایشان به عنوان خطیب است، صحبت کنیم. سید رضا اکرمی از اعضای جامعه روحانیت مبارز روی صندلی سین جیم امروز ما نشسته است.

ما: آقای اکرمی شما از طرفداران حضور دوباره آیت الله هاشمی رفسنجانی در پشت تریبون نماز جمعه هستید؟

او: بله همین طور است و مدتی هم این قضیه مطرح بوده است.

ما: خب با توجه به صحبت های شما اگر ایشان آمدند و باز تندروها و افراطیان در سخنرانی و نماز وی اخلال ایجاد کردند دوباره تکلیف چیست؟

او: نه. بعد از اتفاقاتی که در این چند ساله افتاد و تذکراتی که مقام معظم رهبری در رابطه با وقایع قم و حرم امام دادند انشاالله اتفاقی نمی افتد.

ما: حرف شما درست ولی اظهاراتی که امثال آقای حسین الله کرم داشتند، بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری بود. این جریانات خطاب به دکتر روحانی گفتند که اگر سیاست های هاشمی را در پیش بگیری باید منتظر اعتراضات مردمی باشید، نظرتان چیست؟

او: اظهاراتی که این آقا داشته شوخی بوده و شما جدی نگیرید!

ما: اگر جدی شد چی؟

او: نه، در ضمن ببینید ما معتقدیم که میزان حال فعلی افراد است، نمی توانیم بگردیم توی گذشته افراد و هی دنبال نقطه ضعفی بگردیم که آلت دست کنیم و به آن توجه داشته باشیم.

ما: یعنی می فرمایید که آقای هاشمی تغییر کرده است؟

او: اگر آیت الله هاشمی می خواستند اقداماتی را انجام دهند بعد از اینکه صلاحیت ایشان در انتخابات احراز نشد موضع می گرفتند و ایشان بدون سر و صدا پذیرفتند و باید بگویم بزرگ ترین نرمش تاریخ بود که آیت الله هاشمی از خود نشان دادند و اعلام کردند که من احساس کردم برای تقاضای مردم باید به صحنه بیایم ولی الان که به هر دلیلی صلاحیتم احراز نشده است، تکلیف از روی دوش من برداشته شده است.

ما: پس با توجه به این گونه اظهارات جدید آقای هاشمی چرا برخی ها مجددا روی حرف های خود پافشاری می کنند؟

او: به نظر من هر کس که نسبت به آقای هاشمی موضع بد و سوء نظر دارد باید به همین موضع گیری های آیت الله هاشمی نگاه داشته باشد و رویکردش را نسبت به آیت الله هاشمی عوض کند.

ما: اگر عوض نکنند چه؟

او: ببینید باید قبول کرد که این گونه اظهارات تند دیگر در جامعه جایی ندارد و مفید نیست و کسی این گونه رفتار ها را نمی پذیرد. شما می توانید با توجه به روند انتخابات در ایران و نتیجه ای که در آن رقم خورد به این مهم دست پیدا کنید و ببینید که یکی از عواملی که باعث شد آقای روحانی در این کارزار انتخاباتی و سیاسی به پیروزی برسد آن تفکر اعتدال محورش بود و الا آقای روحانی مثل برخی ها ۱۰ سال می شد که کار نکرده بود وی در همین مدت یک ماه به این پیروزی رسید.

ما: حال با توجه به اقبالی که نسبت به حضور ایشان در صحنه سیاست به ویژه تریبون نماز جمعه است آیا ایشان تمایلی به حضور و ایراد خطبه در نماز جمعه را دارند؟

او: والله تا آنجایی که بیان شده و اعلام کرده اند خود آیت الله هاشمی رفسنجانی این داستان را نفی کرده اند.