به گزارش پارس به نقل از مهر، ایران از سه سال گذشته تاکنون چندینی اجرای طرح به منظور خودکفایی از واردات گاز طبیعی از ترکمنستان را دستور کار قرار داده است که بهره برداری از خط لوله شمال و شمالشرق، تکمیل خط لوله سوم سراسری، نصب و راه اندازی چندین تاسیسات تقویت فشار گاز از مهمترین طرح هایی بوده که تاکنون در مدار بهره برداری قرار گرفته است.

بر این اساس در شرایط فعلی راه اندازی بزرگترین طرح ذخیره سازی گاز در منطقه شوریجه و ساخت خط لوله کیاسر – دامغان به طول تقریبی ۱۷۰ کیلومتر از مهمترین طرح های در دست اجرا به منظور خودکفایی و کاهش وابستگی به گاز ترکمنستان است.

از سوی دیگر همزمانب ا اجرای طرح های جدید خودکفایی از واردات گاز ترکمنستان، تهران – عشق آباد سال گذشته به توافقی به منظور تهاتر گاز طبیعی با تجهیزات و ماشین آلات دست یافته اند و ایران قصد دارد به منظور افزایش سهم خود در تجارت جهانی گاز به واردات این حامل انرژی پاک از این کشور همسایه ادامه دهد.

مطابق با اهداف چشم انداز ایران باید ۱۰ درصد از سهم تجارت جهانی گازی را تصاحب کند و تحقق این هدف کلان در گروی افزایش صادرات، سوآپ، ترانزیت و تبادلات گازی با کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده گاز منطقه همچون ترکیه، ترکمنستانف جمهوری آذربایجان، عراق و کشورهای اروپایی است.

سال گذشته ایران در ازای واردات حدود ۱۲ میلیارد مترمکعب گاز از ترکمنستان و جمهوری آذربایجان، هشت میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر کرده بود که عملا تراز تجارت گاز کشور سالانه با چهار میلیارد مترمکعب کسری روبرو شده بود.

از این رو سال ۱۳۹۱ میزان واردات گاز طبیعی ایران از ترکمنستان در مقایسه با سال ۱۳۹۰ کاهشی حدود ۵۰ درصدی را تجربه کرد و این در حالی است که میزان صادرات گاز طبیعی به ترکیه به بالاترین میزان در چند سال اخیر افزایش یافته است.

راه اندازی بزرگترین طرح خودکفایی از گاز ترکمنستان

مسعود سامی وند در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت راه اندازی بزرگترین طرح ذخیره سازی گاز منطقه خاورمیانه در منطقه شوریجه خراسان، گفت: در حال حاضراولین مشعل طرح ذخیره سازی گاز شوریجه روشن شده است ضمن انکه هدف از روشن شدن مشعل های گازی این طرح ذخیره سازی گاز تامین برق توربین و کمپرسورهای تزریق گاز است.

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی با اعلام اینکه از مردادماه سالجاری تزریق گاز به مخزن شوریجه خراسان آغاز خواهد شد، تصریح کرد: در مجموع با راه اندازی فاز اول این پروژه پیش بینی می شود در فصول سرد سال امکان برداشت روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب گاز فراهم شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه حدود ۴۵ تا ۶۰ رئوز آینده هم پالایشگاه این طرح ذخیره سازی گاز راه اندازی خواهد شد، اظهار داشت: یکی از مهمترین اهداف راه اندازی این طرح جدید ذخیره سازی گاز افزایش پایدایر و تامین گاز مطممئن ۶ استان حاشیه دریای خزر و شمالشرقی کشور است.

سامی وند با یادآوری اینکه با بهره برداری از این طرح گازی حتی ایران از واردات گاز طبیعی از کشورهای همسایه شمالشرقی (ترکمنستان) هم به خودکفایی کامل می رسد، تبیین کرد: در شرایط فعلی پیشرفت این طرح گاز در بخش میان دستی و پایین دستی به حدود ۹۵ درصد رسیده است.

به گزارش مهر، کل ظرفیت مخزن ذخیره سازی شوریجه ۴.۸ میلیارد متر مکعب است که در فاز اول ۱۰ میلیون متر مکعب، در فاز دوم ۲۰ میلیون متر مکعب و در فاز سوم ۴۰ میلیون متر مکعب در روز گاز تزریق می شود.

با افتتاح نخستین مخزن ذخیره سازی گاز طبیعی در سراجه قم، در بین ۳۳ کشور دارای این تکنولوژی ایران در جایگاه ۱۹ جهان قرار گرفت و با اجرای سایر طرح ها تا پایان برنامه پنج ساله پنجم توسعه به رتبه ی برتر کشور های دارای تکنولوژی ذخیره سازی توسعه گاز طبیعی خواهد رسید.