به گزارش پارس نیوز، 
در فرهنگ ما ایرانیان روزها و شب‌های خاص بسیاری وجود دارد که در کنار آداب و رسوم دیرینه مردمان این دیار به دلایل مختلفی پاس داشته شده و مورد توجه همگان است، شب یلدا را می‌توان یکی از همین مناسبت های خاص در ایران دانست که امروزه در برخی کشورهای همسایه نیز همچون ایران گرامی داشته شده و مورد توجه قرار گرفته شده است.

یلدا نام آخرین شب پاییز و آغازگر زمستان است از گذشته دور تاکنون رسم بوده که در این شب خانواده هادور هم جمع شده و شروع فصل جدید را جشن می‌گیرند البته می‌توان این شب را بهانه ای برای دور هم جمع شدن هم دانست اما با شرایط اقتصادی موجود کم کم این رسومات در حال کمرنگ شدن است.

یلدا و دورهمی هایش خاطره ای است که در ذهن های کوچک و بزرگ ماندگار است. خاطره ای که برنامه‌های خاص آن در کنار خوراکی‌ها و میوه ها در هم آمیخته می‌شود اما حالا یکی از مهم‌ترین دلایل کمرنگ شدن این آداب و رسوم زیبا کاهش توان خرید مردم و بالارفتن قیمت ها است.

اگر بخواهیم با دوست و فامیل از برنامه هایشان برای این شب سوال کرده و به نوعی تمامی سخنانشان را جمع آوری کنیم تنها به یک نتیجه خواهیم رسید و آن هم این است که همگان تنها از گرانی سخن گفته و از عدم حمایت دولت از مردم و پیشگیری از بالارفتن روزافزون قیمت ها گلایه خواهند کرد.

پای حرف مردم| شیر تو شیر قیمت لبنیات در قم و آشفتگی بازار خشکبار در آستانه شب یلدا

یکی از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در زاهدان اظهار داشت: برای خرید شب یلدا به بازار آمده‌ایم اما قیمت آجیل آنقدر بالا رفته که تصمیم گرفته ایم امسال پسته و آجیل را از سبد شب یلدا حذف کنیم.

عارفی افزود: هر چه به شب یلدا نزدیک‌تر می‌شویم میوه ها قیمت آن‌ها بالاتر می‌رود و قدرت خرید مرم پایین تر می‌آید و ظاهرا قرار است امسال سفره یلدا همه خالی باشد چون با این قیمت‌های بالا میوه و آجیل نمی‌توان مهمانی یلدا را به خوبی برگزار کرد.

قیمت‌های نجومی اقلام برای شب یلدا

آریا نجاری یکی از مشتریان بازار میوه که در حال خرید برای شب یلدا است در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در زاهدان با گلایه از بالارفتن قیمت ها، اظهار کرد: شب یلدا هم دیگر همچون گذشته نیست، قیمت آجیل و میوه تاجایی افزایش یافته که اگر بخواهیم حتی خودمان بدون دعوت میهمان هم این شب را جشن بگیریم باید چیزی در حدود یک میلیون تومان هزینه کنیم.

وی افزود: درست است که ما مردم سیستان و بلوچستان مردمانی با فرهنگ و مهمان نواز هستند اما این را باید بدانیم که شاید مهمانی شب یلدا برای یک شب مصادف با گرسنه ماندن در کل ماه برای خانواده میزبان باشد.

نجاری با اشاره به اینکه با نزدیک به شب یلدا هندوانه از کیلویی دو هزار تومان به یکباره به پنج تا هشت هزار تومان رسیده است تصریح کرد: فرشندگان میوه فروشی هابرای انواع میوه‌ها از جمله پرتقال و انار قیمت های متفاوتی در نظر گرفته اند به طوری که هر کیلوگرم انار تا ده هزار تومان هم به فروش می‌رسد.

نجاری ادامه داد: با این قیمت‌های نجومی در واقع اگر به ساده ترین سفره و پذیرایی هم فکر کنیم نیز خرج بزرگی بر دوش مردم گداشته خواهد شد.

یلدا را نباید برای خودمان سخت کنیم

یکی دیگر از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در زاهدان با گلایه از عدم کنترل قیمت‌ها در سیستان و بلوچستان، اذعان کرد: با توجه به اینکه گرانی در زاهدان به گفته کارشناسان بیش از 42 ئرصد بوده است تنها می توان یک نتیجه گرفت که هیچ نظارتی بر خرید و فروش در استان صورت نمی‌گیرد.

بیکی ادامه داد: با این گرانی و مشکلات مالی دیگر شب یلدایی برای مردم باقی نخواهد ماند مگر اینکه افراد توانمند فامیل در این شب دیگر افراد نیازمند فامیل را به خانه خود دعوت کنند و جشنی ساده بگیرند البته در این شرایط زندگی همان افراد توانمند هم مشکلات خاص خود را دارند.

معاون بازرسی و نظارت رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هم در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در زاهدان اظهار داشت: با توجه به اینکه نوع و کیفیت آجیل‌ها با یکدیگر متفاوت است به همین دلیل نرخ گذاری روی آن‌ها نیر با هم تفاوت دارد.

محمد رفیع سلطان زاده تصریح کرد: کنترل قیمت‌ها از چند روز گذشته در استان افزایش پیدا کرده همچنین برای جلوگیری از هرگونه تخلفی فروشنده‌ها موظف شده اند از برچسب قیمت بر روی اجناس خود استفاده کنند و در صورت عدم همکاری با آن‌ها برخورد جدی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سود انواع میوه‌ها با هم تفاوت دارد گفت: قیمت میوه ها بستگی به درصد سود و نوع میوه دارد که در میدان میوه و تره بار و خرده فروشی ها متفاوت است،

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نزدیک شدن به شب یلدا نظارت‌ها به ویژه در بازار آجیل، شیرینی و میوه تشدید شده و گشت‌های مشترک با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط در صورت مشاهده تخلف با متخلف به طور جدی برخورد خواهند کرد.

یلدا و دورهمی‌هایش را می‌توان با میوه ها و خوراکی ها جلوه بیشتری داد که متاسفانه گرانی‌های اخیر موجب شده بسیاری از بزرگ‌ترها نتوانند هزینه‌های یک دورهمی ساده یلدایی را تامین کنند و در مقابل تقریبا همه قشر برای تامین هزینه‌های این شب دچار زحمت شده اند با این شرایط بهتر است دستگاه‌های مربوطه بیش از پیش بر بازار نظارت کنند تا همه مردم بتوانند جشن شب یلدا را بدون مشکل در کنار خانواده‌های خود برگزار کنند.

گزارش از شبنم پودینه