به گزارش پارس نیوز، 

«حسین اصغری» افزود: مجموع میزان تولید هندوانه در سال زراعی گذشته سه میلیون و 306 هزار و 96 تن در سطح 99 هزار و 332 هکتار بود.
وی تولید و سطح زیرکشت فصل پاییز 97 را برای تولید هندوانه 279 هزار و 978 تن در سطح هشت هزار و 976 هکتار دانست و اظهارداشت: در فصل پاییز این محصول در استان های هرمزگان، خوزستان، ایلام، فارس ، بوشهر، سیستان و بلوچستان کشت می شوند که در بین آنها هرمزگان بیشترین میزان تولید را دارد.
مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت امور زراعی اضافه کرد: بخشی از هندوانه های سردخانه ای نیز به بازار شب یلدا عرضه خواهد شد.
وی تصریح کرد: اکنون بهای هرکیلوگرم هندوانه به طور متوسط در سر مزارع بین 800 تا 1700 تومان است که در میادین میوه و تره بار بین 1000 تا 2500 تومان به فروش می رسد.
اصغری گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی در کشور، برنامه افزایش تولید و کاهش سطح زیرکشت هندوانه در دستور کار داریم تا با استفاده از بذور و نهاده های مناسب بتوانیم تولید این محصول را برای تامین مصرف داخلی داشته باشیم.
به گزارش ایرنا، طبق آمارها تولید هندوانه در فصل پاییز سال 96 بیش از ١٣٧ هزارتن در سطح زیر کشت 4 هزار و ٩٨٧ هکتار بود که بیشتر آن در استان های بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تولید شد.
برای شب یلدای پارسال ١١٠ هزارتن هندوانه به بازار عرضه شد.
شب یلدا به عنوان یکی از سنت های ایرانیان از غروب آفتاب از ۳۰ آذر یعنی آخرین روز پاییز تا طلوع آفتاب در اول ماه دی گفته می شود که در اساطیر ایرانی به عنوان شب پیروزی نور بر ظلمت از آن یاد شده است زیرا سی ام آذر بلندترین شب سال و مصادف با انقلاب زمستانی است و پس از آن به تدریج روزها بلندتر و شب ها کوتاهتر می شود؛ انار و هندوانه از میوه های اصلی آیین های شب یلداست.

انتهای پیام/