به گزارش پارس نیوز، 

جک ما «Jack Ma» موسس علی بابا در تولد ۵۴ سالگی اش اعتراف کرد که سال آینده از سمت خود به عنوان بنیان گذار و مدیرعامل شرکت علی بابا که اکنون ۴۲۰ میلیارد دلار ارزش دارد استعفا خواهد داد.

آقای جک ما پیش از تاسیس علی بابا معلم زبان بوده است که گویی اعلام کرده علاقه دارد دوباره به شغل اولیه خود بازگردد و مانند ثروتمندانی بزرگ، چون بیل گیتس  ثروتش را در امور خیریه خرج کند.

او در خانواده فقیری متولد شده است. در برخی مصاحبه هایش گفته، در مدرسه دانش آموز فعال و کوشایی بوده، اما ده بار در آزمون ورودی دانشگاه هاروارد شرکت می‌کند که هر ده بار شکست می‌خورد، اما امید خود را از دست نمی‌دهد و تصمیم می گیرد در دانشکده چینی ادامه تحصیل دهد که متاسفانه دوبار نیز در آزمون ورودی این دانشکده هم رد می‌شود و در نهایت پس از قبول شدن بالاخره موفق می‌شود در سال ۱۹۸۸ فارغ التحصیل شود و در همان جا به مدت چند سال مشغول به تدریس زبان انگلیسی شود.

جک ما داستان موفقیتش را اینگونه تعریف می‌کند که همه چیر از سفر به آمریکا شروع شد. او در این باره می‌گوید، سال ۱۹۹۵ به کالیفرنیا رفت تا با یک تاجر آمریکایی که به شرکت چینی بدهکار بود تسویه حساب کند. اما این تاجر جک ما را با تنفگ تهدید و سپس او را در عمارتی را به مدت دو روز زندانی کرد. آقای جک ما تصمیم می‌گیرد به تاجر قول شکارت در فعالیت اقتصادی اش بدهد تا بتواند از دستش خلاص شود. جک ما پس از فرار دیگر هیچ سراغی از تاجر نگرفت، اما تا زمانی که آمریکا بود تلاش کرد تا در مورد اینترنت اطلاعات زیادی بدست آورد تا بتواند از این تکنولوژی در چین، جایی که اینترنت هنوز ناشناخته بود استفاده کند.
جک ما در مصاحبه خود بیان می‌کند روزی که به اینترنت وصل شدیم از تمام دوستانم دعوت کردم تا بیایند و لود شدن صفحه را با همدیگر مشاهده کنیم. او همچنین می‌گوید، سه ساعت و نیم منتظر ماندیم تا صفحه‌ای را مشاهده کنیم. هرچند که زیاد طول کشید، اما آن لحظه به خودم افتخار می‌کردم، چون ثابت کردم اینترنت وجود دارد.

تاسیس علی بابا
او پس از آنکه به دنیای اینترنت نفوذ کرد شغل خود را که معلمی بود ترک کرد. پس از آن تصمیم می‌گیرد برای راه اندازی اولین وب سایت تجاری کشور هزار دلار پول قرض بگیرد.

جک با تشکیل یک تیم ۱۸ نفره و سرمایه ۸۰ هزار دلاری، استارتاپ علی بابا را در آپارتمان شخصی اش تأسیس کرد. این کمپانی در قالب وبسایت Alibaba.com محصولاتی که صادرکنندگان در اختیار داشتند را به صورت دسته بندی شده برای خریداران نمایش می‌داد. در همین حال جک ما تصمیم می‌گیرد به گسترش حوزه فعالیت علی بابا بپردازد و سرویس‌هایی مانند Alipay و Taobao را راه اندازی کند. علی بابا همچنین در اکتبر سال ۲۰۰۵ طی شراکتی با یاهو، عملاً بخش چین این کمپانی را در اختیار گرفت و توانست تا پایان سال ۲۰۱۲، مجموع تراکنش‌های مالی آنلاین خود را تقریبا به ۱۵۹ میلیارد دلار برساند.سهام این کمپانی چینی که در زمین فروش آنلاین فعالیت می‌کند گفته می‌شود در بازار بورس ارزش زیادی پیدا کرده است. جک ما در مصاحبه‌ای در مورد همکاری اش با دولت چنین پاسخ داده بود که «عاشق دولت‌ها بشوید، اما با آن‌ها ازدواج نکنید». جک ما تمایل ندارد که دولت در فعالیت‌های تجاری اش دخالتی داشته باشد.