به گزارش پارس نیوز، 

به گزارش منابع خبری در ژانویه سال جاری برخی از رسانه ها از تصمیم چین برای ساخت پایگاه نظامی در منطقه پامیرس کوچک واقع در تنگه دالان واخان افغانستان منتشر کردند.
موسسه لووی استرالیا هم نوشت؛ اگرچه مقامات رسمی چین بلافاصله خبر ساخت پایگاه نظامی در افغانستان را تکذیب کردند اما با توجه به اخبار محلی در شرق افغانستان، چین فعالیت های نظامی خود در این منطقه را از سال 2016 آغاز کرده و به گفته برخی از افراد محلی، در حال حاضر تعدادی از نیروهای نظامی چین در منطقه پامیرس کوچک مستقر هستند.
در چند هفته گذشته نیز این خبر در برخی از روزنامه های منطقه مجددا انتشار یافت و دوباره مقامات چینی استقرار نیروهای خود در افغاستان را تکذیب کردند، درحالیکه برخی از روزنامه های داخلی چین خود اخباری مبنی بر حضور نیروهای نظامی این کشور در راستای توسعه راهبردی پکن برای مقابله با تروریسم در منطقه به انتشار رساندند.
حضور امنیتی نظامی چین در این منطقه در کنار اعزام نیروهای این کشور در سال 2016 چیز جدیدی نیست. برای مثال در نزاع صورت گرفته در منطقه مرزی میان تنگه دالان واخان و شهر خاروغ تاجیکستان در سال 2014، نیروهای امنیتی تاجیکستان بوسیله تسلیحات نظامی خریداری شده از چین دو تن از رهبران داخلی این نزاع را به قتل رساندند.
در هفته جاری برخی از رسانه های داخلی تاجیکستان اخباری مبنی بر همکاری نیروهای امنیتی چین و روسیه با دولت تاجیکستان برای سرکوب مخالفین شهر خاروغ منتشر کردند. شهر خاروغ مرکز استان خودمختار کوهستان بدخشان تاجیکستان است. به گفته این رسانه ها، منافع چین در منطقه مرزی تاجیکستان افغانستان در کنار فروش تسلیحات نظامی، با ارائه خدمات آموزشی دانشگاهی به خانواده های منطقه دالان واخان از سال 2016 آغاز شده است.
دالان واخان باریکه قلمرو در شرق افغانستان است که واخان در افغانستان را به شهرستان خودمختار تاشکورگان تاجیک در چین متصل می‌کند. دالان واخان منطقه حائل میان تاجیکستان و پاکستان است. این دالان از شمال به کوهستان پامیر و از جنوب به کوه‌های قراقروم منتهی می‌شود. طول دالان واخان حدود 350 کیلومتر است و عرض آن از حداقل هشت تا حداکثر 40 کیلومتر تغییر می‌کند. جمعیت ساکن در این منطقه در حدود 12 هزار نفر برآورد شده ‌است.
در سال های اخیر چهار کشور هم مرز منطقه دالان واخان (چین، افغانستان، پاکستان و تاجیکستان) در صدد احیای این منطقه و نقش تاریخی آن به عنوان گذرگاه تجاری فراملی هستند اما انجام این کار مستلزم بهبود شرایط امنیتی و پاکسازی منطقه از حضور قاچاقچیان مواد مخدر و گروه های افراطی تروریستی که به دنبال آسیب رساندن به این منطقه هستند می باشد.
البته چین نیز به بهانه پاکسازی این منطقه در چند ماه اخیر اردوگاهی آموزشی راه اندازی کرده و تعداد یک میلیون شهروند اویغور که اکثر آنان ساکنین مرزی این منطقه از طرف چین هستند را به علت داشتن عقاید افراطی تحت بازداشت قرار داده است. دولت چین از کمک و همکاری ساکنین اویغورها به گروه های پامیریس قرقیزستان در بخش مرزی افغانستان شدیدا هراس دارد.
با توجه به برنامه چین برای توسعه پروژه جاده ابریشم، تنگه دالان واخان در نقطه اصلی تقاطع این پروژه با گذرگاه اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) قرار خواهد گرفت. بندر گوادر نقطه آغازین این گذرگاه است و دالان واخان نقطه ورودی این پروژه به کشور چین خواهد بود. حضور نیروهای نظامی چین در این منطقه نه تنها در راستای امنیت و مبارزه با گروه های تروریستی در نظر گرفته شده است بلکه هدف بلند مدت پکن برای به دست آوردن حضوری پایدار و کنترل اقتصاد و امنیت منطقه از طریق ساخت تاسیسات نظامی و تأمین بودجه پروژه های زیربنایی را فراهم می کند.
آساق**9473**1663**