به گزارش پارس نیوز، 

علی اکبریان نایب رئیس انجمن برنج در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت تولید برنج در سال جاری اظهار کرد: با توجه به شرایط مناسب جوی،امسال ضریب استحصال برنج نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش 4 تا 5 درصدی روبروست.

وی افزود: سال گذشته از 100 کیلو شلتوک ، 51 تا 52 درصد برنج با ده درصد خرده استحصال می شد در حالیکه امسال همان شلتوک با ضریب 55 تا 56 درصد استحصال می شود که این امر بیانگر کیفیت بالای برنج تولیدی است.

اکبریان ادامه داد: با وجود ممنوعیت کشت رتون در برخی مناطق شمالی،اما کشاوران به سبب تامین هزینه های خانوار خود اقدام به کشت کردند که از این رو پیش بینی می شود تولید برنج با احتساب دوباره کشت به 2 میلیون و 300 تا 2 میلیون و 350 هزارتن برسد.

وی نبود حمایت های لازم از سوی دولت را عامل اصلی واردات برنج دانست و افزود: دولت قیمت تضمینی و توافقی را در حدی قرار داده که به هیچ عنوان کشاورزان رغبتی به تحویل محصول خود به دولت ندارند به طوریکه سال گذشته تنها 600 تن برنج از کشاورزان به صورت توافقی خریداری شد.


بیشتر بخوانید: میزان تولید برنج در سال‌های اخیر درجا می‌زند/شوک جدید به بازار برنج در راه است


به گفته اکبریان دولت برای خرید توافقی برنج از کشاورزان شرایط و مقررات سخت گیرانه را اعمال می کند به طوریکه هر برنج کار برای تحویل محصول خود باید نامه از سازمان جهاد کشاورزی استان بیاورد که برنج کاران به سبب بوروکراسی های پیچیده و پایین بودن قیمت خرید نسبت به نرخ بازار حاضر به این امر نیستند،اما جای این سوال مطرح است که آیا دولت از کشاورزان خارج از کشور به همین روش اقدام به خریداری برنج می کند؟

نایب رئیس انجمن برنج خرید توافقی برنج از کارخانه های شالیکوبی را تنها راه حل کاهش واردات و رونق بازار داخل دانست و گفت: این درحالی است که  به سبب سود بالای واردات،راغب به اجرای این امر نیستند.

وی نرخ هر کیلو برنج طارم درجه یک در استان های شمالی را 11 هزار تومان اعلام کرد و گفت: بااحتساب کرایه حمل و سود مغازه دار نباید برنج طارم با نرخ بالاتر از 12 تا 12 هزار و 500 تومان در خرده فروشی های تهران عرضه شود و فروش با نرخ های بالاتر ناشی از کمبود نظارت دستگاه های ذی ربط است.

اکبریان در پایان در پاسخ به این سوال که برخی افراد اظهاراتی مبنی بر احتکار برنج از سوی کشاورزان در انبارها را مطرح می کنند، تصریح کرد: برخی افراد سود جو با مطرح کردن چنین موضوعاتی درصدد سود بیشتر هستند چرا که احتکاری در کار نیست و  تنهاکشاورزان برای گذراندن امرار معاش خانواده خود، برنج تولیدی را به مرور وارد بازار می کند.

انتهای پیام/