به گزارش پارس نیوز، 

بابک عابدینی رئیس اتحادیه صادرات صنعت چاپ  با اشاره به وضعیت فعلی بازار کاغذ اظهار کرد:اگرچه وزیر ارشاد اعلام کرده است که مقداری کاغذ وارد بازار شده و این امر بازار کاغذ را از بحران خارج کرده است، اما ما هنوز نتیجه این کار را ندیده ایم و قیمت کاغذ همچنان بالا است.

وی افزود: امروزه قیمت کاغذ همچون طلا و سکه به قیمت روز محاسبه می‌شود که  جای تعجب ندارد، زیرا کاغذ با دلار و یورو خریداری می‌شود و همه نمی‌توانند برای وارد کردن کاغذ ارز مبادله‌ای بگیرند.

عابدینی ادامه داد: هم‌اکنون مشکل بزرگ ما مقوا است و تا چند وقت دیگر نمی‌توانیم کالا‌ها را بسته‌بندی کنیم چرا که مقوایی برای محصولات غذایی، دارویی و بهداشتی نداریم. امروزه یک کیلو مقوای FBB معروف به ایندربورد (مقوای پشت سفید)حدود ۱۶ هزار تومان است و آن هم در بازار موجود نیست. به همین علت کارخانجات چاپ و بسته بندی امکان تولید و تحویل به موقع سفارشات را ندارند.

رئیس اتحادیه صادرات صنعت چاپ گفت:تمهیدات خیلی بیشتری برای واردات مقوا‌های مورد نیاز به منظور تأمین نیاز صنایع زیر دستی(شرکت های بسته بندی) داریم چرا که مهمتر از رسیدگی به وضعیت کاغذ تحریر است. البته می دانیم که مسئله کاغذ به دلیل مصارف فرهنگی این محصول و کارآیی آن در بسته‌بندی اهمیت بسیاری دارد.

رئیس اتحادیه صادرات صنعت چاپ با بیان اینکه دولت تا به امروز تمهیدات مناسبی برای واردات مواد اولیه مورد نیاز صنایع چاپ و بسته‌بندی در نظر نگرفته است، گفت: ما در داخل هم مشکل داریم مثلا ظرفیت و توانایی تولید مواد پلیمری اولیه تولید فیلم‌های بسته‌بندی که برای چیپس، پفک، شکلات، بسته‌های قرص، سرنگ، تجهیزات پزشکی و لبنیات به کار گرفته می‌شوند را در داخل کشور داریم اما با صدور مجوز صادرات مواد خام پلیمری، انگیزه تولید گرید‌های مورد نیاز داخل توسط واحد‌های پتروشیمی کم شده است و ایجاد سیستم فروش مواد اولیه پتروشیمی در بورس نیز باعث شده است که افرادی که در گذشته خریدار این محصول بوده‌اند و دارای پروانه‌ تولیدکننده نیستند، محصولات را در بورس خریداری کنند بنابراین این محصولات به مقدار مورد نیاز و با قیمت مناسب دست مصرف‌کننده و تولیدکننده فیلم نمی‌رسد و بعضا موادی که کیلویی ۶ تا ۹ هزار تومان در بورس فروخته می‌شود تا بالای ۲۰ هزار تومان در بازار آزاد تهیه می‌شود و سفارش‌هایی که تولید‌کنندگان فیلم‌های بسته‌بندی به بورس می‌دهند، به دستشان نمی‌رسد.

عابدینی ادامه داد:به نظر می‌رسد تمهیدی باید اندیشیده شود که واحد‌های پروانه‌دار تولید فیلم‌های بسته‌بندی بتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را به صورت مستقیم از واحد‌های پتروشیمی خریداری کنند و آن‌ها هم موظف باشند مواد پلیمری را برای بسته‌بندی‌های حیاتی به صورت مستقیم در اختیار تولیدکنندگان فیلم قرار بدهند.

وی گفت:نبود بسته‌بندی مناسب و افزایش چشم‌گیر قیمت محصولات غذایی، دارویی و .. از عواقب اجتناب ناپذیر شرکت‌ها و واحد‌های پتروشیمی از فروش مستقیم مواد پلیمری به صنایع تولیدکننده فیلم و در نهایت عدم امکان عرضه بسته بندی مورد نیاز صنایع زیر دستی(شرکت های بسته بندی) است. امروزه در برخی مواقع بسته‌بندی‌ها از خود کالا گران‌تر تمام می‌شود و خیلی از کارخانه‌هایی که ساشه(کیسه های کوچک یکبار مصرف) برای مصارف خرد محصولات غذایی را دارند باید کارخانه خودشان را تعطیل کنند، زیرا کسی محصولاتشان را به دلیل گرانی قیمت نهایی محصولات نمی خرد.

عابدینی تصریح کرد:با تداوم روند نبود مواد اولیه تولید فیلم بسته‌بندی، گرانی محصولات غذایی و دارویی و تعطیلی کارخانه‌های تولید این محصولات، کارگر‌های زیادی بیکار می‌شوند و هجمه درخواست حقوق بیکاری هم بیشتر می‌شود که این موضوع مشکلات بیشماری را برای سازمان تأمین اجتماعی ایجاد می‌کند. همه این مشکلات به این دلیل به وجود می‌آیند که دولت نمی‌خواهد با شنیدن صدای بخش خصوصی از راهکار‌های پیشنهادی فعالان این بخش مطلع شود.

انتهای پیام/