به گزارش پارس نیوز، 

ابراهیم رزاقی"اقتصاددان" در گفتگو با «پارس»، با انتقاد از عملکرد تیم اقتصادی دولت، گفت: عملکرد دولت یازدهم، عملکرد دولت دوازدهم را تعیین می‌کند، حال معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور در این دوره اضافه شد اما تأثیری در کل حرکت نداشت چرا این مجموعه هیچ اعتقادی به استقلال اقتصادی ندارد ضمن آنکه معاونت اقتصادی هم جنبه تشریفاتی دارد.

وی با بیان اینکه هرچه زمان می‌گذرد به مشکلات افزوده می‌شود، افزود: «آیا مسئولان متوجه نمی‌شوند چه مسیری طی می‌شود؟! پس چرا ادامه می‌دهند؛ آقایانی که در تیم اقتصادی دولت همکاری می‌کنند می‌خواهند درد اقتصادی ملت را درمان کنند یا نه، اصلاً درد این را ندارد و درد دیگری دارند. می‌خواهند با سیاست‌های غلط عده‌ای را ثروتمند کنند تا منافع آن‌ها تأمین شود».

استاد اقتصاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: «بر اساس تجربه‌ای که کشورهای غربی به دست آورده‌اند اقتصاد و کشور را از طریق مالیات اداره می‌کنند اما ما از طریق نفت، البته از منظر بیرون هم باید این‌گونه باشد تا دولت محتاج به نفت باشد و همه‌چیز هم وارد کند در این صورت چه نتیجه‌ای گرفته می‌شود».

رزاقی در پاسخ به سؤال مطرح‌شده، اظهار داشت: «از سوی یک گروه فوق ثروتمند دلالی به وجود می‌آید و از سوی دیگر، عده‌ای هم به احتکار روی می‌آورند این در حالی است که دولت باید مانع فعالیت‌هایی شود که به تولید ضربه وارد می‌کند. همچنین باید به تولید یارانه اختصاص دهد به این دلیل که تولید در ایران و هر کشور دیگر، قطب اقتصاد محسوب می‌شود و باید کمک کرد تا رشد کند».

وی بهترین راهکار را اهمیت دادن به اقتصاد تعاونی دانست و تأکید کرد: «بخش دولتی و خصوصی باید تابع بخش تعاونی باشد؛ دولت هم باید کمک کند چراکه ممکن است بخش خصوصی یا تعاونی با مشکل مواجه شوند و به دلیل کمبود سود یا امکانات نتوانند به‌خوبی ظاهر شوند ازاین‌رو دولت باید وارد شود و امکانات را فراهم کند».

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این مطلب" تفکر تعاونی یعنی «یکی برای همه و همه برای یکی»،"گفت: «اگر این راهکار موردتوجه قرار گیرد کسی در اقتصاد به بی‌راه نمی‌رود اما اکنون شاهد فسادهای اقتصادی هستیم و فساد هم نتیجه الگوی اقتصادی است که پیاده کرده‌اند».

رزاقی در این راستا به فساد صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره و خاطرنشان کرد: «دولت با عاملان فساد برخورد نمی‌کند، نمونه آن همین صندوق فرهنگیان بود، متأسفانه یک مقام بلندپایه اجرایی در مقام توجیه برآمد و مدعی شد، اختلاس نیست بلکه وام‌های معوقه است».

وی با تأکید بر اینکه مجلس و دولت شرایط امروز را فراهم کرده‌اند، تصریح کرد: «نمایندگانی در انتخابات برگزیده شدند که به‌جای آنکه به فکر انتخاب‌کنندگان و مطالبات آن‌ها باشند به فکر حفظ کرسی خودشان هستند؛ چه باید کرد؟».

استاد اقتصاد دانشگاه تهران اضافه کرد: «موارد عظیمی در صداوسیما مشاهده کرده‌ام که افرادی که چهار کلمه حرف به نفع فقرا می‌زدند حذف و برعکس کسانی دعوت می‌شدند که ساعت‌ها حرف می‌زنند اما یک کلمه درباره کوخ‌نشین‌ها نمی‌گویند اگر هم بگویند گونه‌ای سخن می‌گویند تا کوخ‌نشین‌ها به افرادی که می‌توانند کار آن‌ها را دنبال و پیگیری کنند رأی ندهند».

رزاقی با بیان اینکه به اعتقاد بنده کوخ‌نشینان باید متشکل شوند و مطالبات خود را پیگیری کنند، گفت: «باید بگویند شغل داریم اما مشکلات به‌قدری زیاد است که نمی‌توانیم زندگی کنیم البته مسئولان در جریان این مسائل هستند اما اعتنا نمی‌کنند به همین جهت باید این دهک جامعه مجهز شوند و به آن‌ها آگاهی تشکیلاتی داده شود و رسانه در اختیار داشته باشند تا پیگیر مطالباتشان باشند به‌گونه‌ای که دشمنان در این فضا سوءاستفاده نکنند و اخلال در جامعه ایجاد نشود».