به گزارش پارس نیوز، 

چندی پیش دکتر قالیباف در نامه‌ای خطاب به سران سه قوه، راهکارهای عملیاتی را در حوزه برخی از مشکلات اقتصادی از جمله ارز و نقدینگی ارائه نمود. این نامه در ابتدا به‌صورت محرمانه منتشر شد و اطلاعات چندانی از جزئیات آن در دسترس عموم نبود. علیرغم آنکه برخی از مسئولین به راهکارهای عملیاتی و مهم این نامه و ضرورت توجه دولت به آن تأکید داشتند؛ اما دولت برخلاف انتظارها، توجه چندانی به آن نکرد تا نشان دهد که مسائل سیاسی و جناحی بر حل مشکلات کشور اولویت دارد. بااین‌حال گرچه این واکنش به دلیل عملکرد سیاسی دولت و نگاه جناحی به مسائل تا حدودی قابل پیش‌بینی بود؛ اما انتظار بر آن بود که دولت بعد از مطالعه دقیق نامه، نظر خود را بیان کند و در صورت عدم اجرایی بودن راهکارها، به دلایل خود بپردازد. بااین‌حال دکتر قالیباف به فاصله چند روز بعد از ارسال نامه، بنا به صلاحدید و درخواست برخی از مسئولین مبنی بر انتشار کامل نامه، آن را منتشر نمود. بعد از انتشار نامه اظهارنظرهای مختلفی که بعضاً حکایت از محتوای قوی و کاربردی راهکارها داشت، از سوی افراد و جناح‌های مختلف مطرح شد. چنانچه برخی همچون دکتر حسن هانی‌زاده از فعالان سیاسی معتقد است این راهکارها در صورت اجرایی شدن می‌تواند شرایط اقتصادی و معیشتی مردم را بهبود ببخشد.

ازاین‌رو سراغ ایشان رفته‌رفته و نظر او را در رابطه با علل ضرورت توجه دولت به نامه و میزان قابلیت راهکارهای ارائه‌شده پرسیدیم. ایشان در پاسخ به این سؤال گفت: «آقای دکتر قالیباف تصورش این بود که این نامه ابتدای امر به سران سه قوه ارسال شود و امید داشتند که موردتوجه قرار گیرد. متأسفانه در طول مدتی که نامه به سران سه قوه ارسال شد، بازتاب قابل قبولی نداشت. لذا دکتر قالیباف این نامه را منتشر کردند تا حجت را بر همه مسئولان جمهوری اسلامی ایران تمام کرده باشند که امکان برون‌رفت از وضعیت اقتصادی فعلی کشور وجود دارد و اگر استراتژی دکتر قالیباف در مقوله سکه، ارز و اقتصاد اجرایی شود، قطعاً کشور با سرعت خواهد توانست از شرایط فعلی خارج‌شده و به یک عرصه اقتصادی قابل‌قبول برسد».

هانی‌زاده در خصوص محتوای نامه و راهکارهای اقتصادی آن گفت: «به نظر می‌رسد آقای دکتر قالیباف با استفاده از قدرت تفکر بالا و انرژی خاصی که در حل بحران‌های کشور می‌گذارد، توانست یک پرونده اقتصادی قابل‌قبول ارائه دهد و الآن توپ در زمین سران سه قوه است. در حقیقت سران سه قوه مسئول هستند که یک تیم اقتصادی برای اجرایی کردن طرح جدید آقای قالیباف تشکیل دهند و بر اساس راه‌کارهای ایشان شرایط اقتصادی و معیشتی مردم را بهبود بخشند».

هانی زاده در ادامه با انتقاد از بی‌توجهی برخی از مسئولین به نامه و ادعای تبلیغاتی بودن نامه نیز گفت: «متأسفانه مسائل جناحی در بی‌توجهی مسئولان به طرح جدید آقای قالیباف کاملاً مشهود و پررنگ است. ابتدا تصور می‌شد که ممکن است بهبود وضعیت اقتصادی کشور بر اساس طرح دکتر قالیباف یک نوع پروسه تبلیغاتی برای آقای قالیباف باشد. درحالی‌که ایشان فراتر از یک جناح هستند و برای نظام دلسوزی می‌کنند. برای ایشان اهمیتی ندارد که یک سرباز و بسیجی باشد و یا رئیس‌جمهور کشور. در هر پستی باشد برای خدمت به نظام و مردم تلاش می‌کند و هیچ چشم‌داشتی هم از مسئولان برای گرفتن پست و مقام ندارد».

این فعال سیاسی بر ضرورت توجه مسئولین به نامه نیز تأکید و اظهار داشت:« به نظر می‌رسد که سران سه قوه خارج از اختلافات جناحی باید طرح ایشان را موردتوجه داشته باشند. آقای قالیباف در ابتدا مایل نبودند که این طرح دراختیار رسانه‌ها قرار گیرد. اما بعد چون بی‌توجهی صورت گرفت، ناچار شدند علی‌رغم میل باطنی خود این طرح را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند که حجت برای سران سه قوه تمام شود و آقای قالیباف هم مسئولیتی در برابر آنچه الآن اتفاق افتاده و وضعیت اقتصادی موجود نداشته باشند».

هانی‌زاده در ادامه گفت‌وگو گریزی به برخی از مسائل مورد تأکید دکتر قالیباف از جمله بهبود سیستم بانکی داشت و گفت: «در سیاست‌های بانکی متأسفانه دولت‌های گذشته اشتباهات زیادی مرتکب شدند و سیستم بانکی فاقد ابزارهای رقابتی است و نظارتی روی گردش مالی وجود ندارد. به همین دلیل بیشترین اختلاس در سیستم بانکی رخ‌داده است. متأسفانه نظارت دستگاه‌های اجرایی و متولیان امر بر گردش مالی بانک‌ها بسیار ضعیف بوده و بدون اینکه نظارتی بر گردش مالی بانک‌ها و پرداخت وام‌ها به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد، موجب شده برخی افراد سوءاستفاده کنند و دست به اختلاس چند صدمیلیاردی بزنند».

هانی‌زاده به راهکار پیشنهادی دکتر قالیباف پرداخت و گفت: «به نظر می‌رسد طرح آقای دکتر قالیباف باعث شفاف‌سازی در چرخه مالی بانک‌ها و گردش مالی سیستم بانکی و بنیادهای مالی و مؤسسات مالی باشد تا کسی نتواند اختلاس کند. همچنین در موضوع ارزی طرح ایشان طرحی کاملاً به‌روز است و ایشان پس از ماه‌ها مطالعه روی سیستم بازار ارزی کشورها یک پیشنهاد مبتنی بر شرایط مالی داخل ایران شامل شرایط گردش ارز و دادوستد ارزی در بازار ایران طراحی کردند که می‌تواند تثبیت‌کننده قیمت ارز باشد».

این فعال سیاسی در ادامه گفت: «اگر این طرح عملیاتی شود و نهادها و مسئولان در اجرایی شدن طرح دکتر قالیباف کمک کنند، می‌تواند مشکل وضعیت موجود و بحران‌های ارزی را حل کند. مشروط بر اینکه همه نهادها به‌دوراز رقابت جناحی همکاری کنند و مردم نیز همیاری و همکاری نمایند. این طرح بومی‌سازی شده از یک اقتصاد منطقه‌ای و جهانی است که متناسب با شرایط داخلی ایران است».

در پایان گفت‌وگو از حسن هانی‌زاده در خصوص علل تأکید دکتر قالیباف بر سپرده‌گذاران کلان در مدیریت هوشمندانه جریان نقدینگی سؤال شد که ایشان پاسخ داد: «چند عامل باعث شد تا نگرانی‌هایی از سوی سپرده‌گذاران کلان در حوزه‌ی بانکی ایجاد شود. اول نبود سیستم نظارتی و بعد سیاست‌های شفاف و قوانین ثابتی است که برای بانک و گردش مالی در کشور وجود ندارد. گریزگاه‌های زیادی برای افرادی که مالیات پرداخت نمی‌کنند، وجود دارد و متأسفانه قوانینی که تاکنون وضع‌شده چه از سوی دولت و یا مجلس شورای اسلامی مانع فرار مالیاتی نشده است. همچنین سرمایه‌گذاران داخلی نگران این هستند که قوانینی بعداً تصویب شود و سرمایه آن‌ها را از بین ببرد. به همین دلیل یک نوع تردید همیشه برای آن‌ها وجود دارد. سرمایه‌گذاران معمولاً در موارد مختلف بیشتر به دنبال سود آنی و بی‌دردسر هستند و بهترین سود را در بازار مسکن، ارز و خریدوفروش سکه می‌دانند که البته این بازارها کمکی به تولید داخلی و ملی نمی‌کند. اما طرح دکتر قالیباف مبتنی بر استفاده از سرمایه سپرده‌گذاران برای افزایش تولیدات ملی هست».