به گزارش پارس نیوز، 

پس از نوسانات ملایم قیمت سکه طی هفته‌های اخیر، روز گذشته افزایش قابل توجهی در قیمت سکه پدیدار شد و حتی تا رقم دو میلیون و 154 هزار تومان هم بالا رفت.

با این حال پس مدت زمان اندکی قیمت سکه تمام بهار آزادی با کاهش اندکی مواجه شد و قیمت دو میلیون و 139 هزار تومان را به ثبت رساند، قیمتی که نسبت به روز قبل آن (یعنی دو روز پیش) 85 هزار تومان افزایش داشته است.

این در حالی است که قیمت انس جهانی تغییر چندانی نداشته و احتمالا این افزایش قیمت در اثر افزایش قیمت ارز در بازار می‌باشد.

افزایش 85 هزار تومانی سکه طی روز گذشته در شرایطی است که دقیقا یک‌ماه پیش از این، با توجه به اینکه قیمت سکه یک میلیون و 790 هزار تومان بود، حدود 450 هزار تومان افزایش یافته است!

افزایش حدود 450 هزار تومانی سکه در یک ماه اخیر نشان می‌دهد مهم‌ترین دستاوردی که دولت برای خود متصور بود یعنی ثبات بازار؛ عملا از بین رفته است (هرچند این ثبات مدت‌ها پیش و در تلاطمات ارزی سال گذشته هم تحت تاثیر قرار گرفته بود).

با این وجود، اواخر فروردین ماه، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تصریح کرد که بازار داخلی سکه از روال و ثبات نسبی برخوردار شده است اما بازار سنتی طلا و جواهر در رکود به سر می‌برد.

گفتنی است، طی هفته‌های اخیر انواع پیش فروش‌های سکه (یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه و...) متوقف شد، پیش فروش‌هایی که بر اساس آمارهای منتشر شده نزدیک به 11 هزار میلیارد تومان میزان فروش آنها بوده که رقم بالایی محسوب

می‌شود.

ضمن اینکه سکه‌های پیش فروش با سررسید یک ماهه در شرایطی تحویل می‌شود که به دلیل اختلاف حدود ۵۰۰ هزار تومانی از قیمتی که در زمان تحویل پیش فروش اول وجود داشت، سودی نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان برای کل فروش ایجاد کرده بود.

ارقام مطرح شده برای این پیش فروش در شرایطی بود که پیش از آن حراجی‌های سکه هم برگزار می‌شد که البته در فروردین ماه امسال به پایان رسید. دبیرکل بانک مرکزی هم با‌اشاره به اینکه برخی در جلسات حراج سکه قیمت‌سازی می‌کردند، گفته بود: از این رو برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ها، جلسات حراج لغو شد.

به هر حال نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است اینکه سیاست‌های پیش فروش سکه آیا اساسا اقدام مناسبی برای کنترل بازار سکه بود یا خیر؟ اگر این اقدام مناسب بود چرا متوقف شد و اگر منفی بود چرا از ابتدا اجرا شد؟ آیا در پس این سیاست‌ها واقعا تدابیری ارزنده نهفته است یا اینکه این تصمیمات دفعتا و هیجانی اتخاذ می‌شود که اگر اینگونه است نباید مردم را به خاطر خرید فراوان سکه و طلا سرزنش بلکه باید به تجدید نظر اصولی در سیاست‌های پولی بانک مرکزی پرداخت چراکه این سیاست‌ها هستند که به جامعه مخاطب پیام می‌فرستند و به تعبیری خواست عمومی را شکل می‌دهند. اگر سیاست‌ها بر مبنای صحیح و اصولی اتخاذ شده بود نباید مسئولان بانک مرکزی خرید زیاد سکه از سوی مردم را تقبیح می‌کردند زیرا خود به نوعی پیشاپیش پیام انجام آن را به جامعه ارسال کرده بودند.

 


انتهای پیام/