به گزارش پارس نیوز، 

علیقلی ایمانی رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم، اظهار کرد: تا به امروز  بیش از یک میلیون و 500 هزارتن گندم تحویل مراکز خرید شد که تنها مبلغ ناچیزی از مطالبات گندمکاران پرداخت شده است.

به گفته وی، امسال میزان خرید تضمینی گندم با افزایش 10 درصدی به 10.5 میلیون تن خواهد رسید و به این ترتیب تولید افزایش خواهد یافت.

ایمانی با انتقاد از تأخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران، گفت: با توجه به آنکه مسئولان دولتی به سبب تسریع در پرداخت بهای گندمکاران، از افزایش نرخ خرید تضمینی امتناع کردند، اما با گذشت بیش از یک ماه از فصل خرید، پرداخت چندانی صورت نگرفته است.

رئیس بنیاد توانمند سازی ادامه داد: با وجود کاهش میزان بارندگی استفاده از ماشین آلات، بذر، کود مناسب و تلاش کشاورزان تأثیر بسزایی در استمرار خودکفایی گندم به همراه دارد.

وی با اشاره به دغدغه های پیش روی گندمکاران بیان کرد: با توجه به آنکه افزایش نرخ خرید تضمینی و تسریع در پرداخت مطالبات از دغدغه های پیش روی کشاورزان به شمار می رود؛بنابراین با وجود پیگیری های صورت گرفته انتظار می رود که دولت نسبت به اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی 96-97 اقدام کند تا با وجود شرایط سخت تولید، کشاورزان به آینده کشت و کار محصول امیدوار شوند.

رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در پایان تصریح کرد: هم اکنون خرید تضمینی گندم از استان های سیستان و بلوچستان، بوشهر،خوزستان و فارس در حال انجام است که به مرور سایر استان های معتدل و در شهریور مناطق سردسیر وارد پروسه برداشت و تحویل محصول به مراکز خرید خواهند شد.

انتهای پیام/