به گزارش پارس نیوز، 

حسین شیرزاد به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان طرح خرید حمایتی خرما را تشریح کرد.

حسین شیرزاد با اشاره به وضعیت بازار خرما در سال ۱۳۹۶ و کاهش قیمت خرما کشاورزان و لزوم خرید حمایتی این محصول گفت: سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به پشتوانه توان و قدمت بیش از نیم قرن ارائه خدمت تا دورترین نقاط کشور پهناور ایران با قبول مسئولیت درباره خرید حمایتی محصول خرما (خرید محصولات از کشاورزی، ذخیره سازی و عرضه این محصول به مصرف کنندگان نهایی) از طریق شبکه گسترده شرکت‌های تعاونی‌های روستایی و کشاورزی و تشکل‌های بخش کشاورزی با مدیریتی متمرکز در این بستر قدم نهاد تا از این طریق رضایتمندی تولید کنندگان و مصرف کنندگان را فراهم کند.

وی ادامه داد: پس از صدور ابلاغیه خرید حمایتی از سوی وزیر محترم جهاد کشاورزی دستورالعملی توسط دفتر بازرگانی محصولات کشاورزی سازمان مرکزی تهیه و به استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان و سپس جنوب کرمان ابلاغ شد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهار کرد: نوع خرمای خریداری شده مضافتی درجه یک بوده و قیمت خرید این نوع خرما در استان کرمان و سیستان بلوچستان به میانگین وزن مادر کارتن ۸ کیلوگرم به بالا از قرار هر کیلوگرم ۵۵۰۰۰ ریال و در جنوب کرمان با وزن مادر کارتن ۷ کیلوگرم از قرار هر کیلو ۴۵۰۰۰ ریال است.

شیرزاد با بیان اینکه خرید حمایتی خرما از تاریخ ۱۶/۱۱/۱۳۹۶ در استان کرمان آغاز شده میزان خرید حمایتی خرما تا تاریخ ۳۰/۱/۱۳۹۷ به مقدار ۸۵۸۰ تن انجام شده که از این مقدار ۶۶۰۴ تن از استان کرمان ۱۷۱۰ تن از استان سیستان و بلوچستان ۲۶۶ تن از جنوب کرمان خریداری شده، تصریح کرد: خرید حمایتی خرما تا ارتقاء قیمت خرما به نفع کشاورزان و رسیدن به قیمت منصفانه ادامه پیدا خواهد کرد.

این مقام مسئول عنوان کرد: با توجه به حلول ماه مبارک رمضان و لزوم جلوگیری از افزایش بی رویه نرخ خرما در بازار، سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران پس از هماهنگی با ستاد تنظیم بازار کشور به منظور ایجاد تعادل در بازار اقدام به عرضه خرما از طریق تابلوی بورس کالای کشاورزی به قیمت هرکیلو ۶۱۷۵۰ ریال کرد.

وی با اشاره به اینکه از طریق اتحادیه‌های تعاونی روستایی استانی در سطح کشور نسبت به توزیع خرما اقدام شده، بیان کرد: شرکت بازرگانی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی را موظف کردیم تا با اخذ دو حجره در خیابان تختی تهران که مرکز داد و ستد خرمای کشور است نسبت به توزیع خرمای مضافتی درجه یک به صورت نامحدود اقدام کنند.

شیرزاد در پایان افزود: همه کسبه محترم سراسر کشور می‌توانند خرما را به اولویت از تابلوی بورس سپس از اتحادیه تعاونی روستایی استان‌ها و خیابان تختی تهران تهیه و طبق مصویه کارگروه تنظیم بازار کشور با رعایت ضرائب سود مصوب هیات‌عالی نظارت بین ۵ الی ۱۵ درصد زیر قیمت بازار به مردم شریف روزه دار سراسر کشور عرضه کنند.

 

انتهای پیام/