به گزارش پارس نیوز، 

مسعود زندی سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با سوخت گوگرد حاصل از کامیون‌ها و آلودگی‌های مربوط به آن اظهار کرد: وزارت نفت طبق مصوبات سال 95، مکلف به تامین سوخت دیزیلی با گوگرد ppm 50 برای 8 کلانشهر کشور شده بود که بر همین اساس وزارت نفت نسبت به تولید سوخت با استاندارد یورو 4 در 15 شهر کشور اقدام کرد.

وی افزود: بر اساس نمونه‌برداری‌های انجام شده از سوخت‌های تولیدی توسط سازمان حفاظت محیط زیست، مشخص شد که سوخت‌های تولیدی استاندارد یورو 4 ندارند و میزان گوگرد آن‌ها از حد استاندارد 50 ppm نیز بیشتر بوده است.

زندی گفت: سوخت گوگرد در کلانشهری مانند تهران در بسیاری از مواقع در حد استاندارد است، اما در برخی از نمونه‌برداری‌ها این استاندارد کافی نبوده و به بیشتر از حد استاندارد خود رسیده است.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو برای استاندارد شدن سوخت 8 کلانشهر کشور اقدام کرده بود، افزود: شاید سوخت مورد استفاده کامیون‌ها، وسایل نقلیه سنگین و اتوبوس‌های برون شهری در داخل شهر در حد استاندارد باشد، اما بعد از طی مسافتی این سوخت دیگر استاندارد یورو 4 نیست و میزان گوگرد بسیار بالایی دارد که این سوخت باعث آلودگی هوا می شود.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در بسیاری از نقاط کشور، میزان سوخت گوگرد به بیشتر از 7 یا 8 هزار می‌رسد و این میزان استاندارد با میزان آلودگی 8 کلانشهر کشور منطبق نیست.

زندی گفت: در ماده 2 آیین نامه قانون هوای پاک، برای وزارت نفت در رابطه با تولید سوخت با استاندارد یورو 4 تعیین تکلیف خواهد تا بتواند سوخت با استاندارد یورو 4 را در تمام شهرهای کشور تامین کنند.