به گزارش پارس نیوز، 

سعید مومنی روز دوشنبه در نشست مدیران اداره های گاز شهرهای استان خوزستان در سالن کنفرانس شرکت گاز استان افزود:در حال حاضر بخش ناچیزی از تجهیزات پیچیده صنعت گاز کشور از خارج تامین می شود و امسال با تولید ماده 'بودار کردن گاز' در عسلویه که تاکنون از روسیه و فرانسه وارد می شد صنعت گاز کشور یک گام دیگر به خودکفایی و خوداتکایی نزدیک خواهد شد.

وی گفت: با تولید ماده بودار کردن گاز ، ایران به معدود کشورهای تولید کننده این ماده که در صنعت گاز کاربرد فراوان دارد خواهد پیوست.

مدیرگازرسانی شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد :جمهوری اسلامی ایران هم اکنون در حال بومی سازی تجهیزات حساس این صنعت در بخش پالایشگاهی است.

* تولید روزانه 850میلیون متر مکعب گاز درکشور

مدیرگازرسانی شرکت ملی گاز ایران ، تولید روزانه گاز در کشور را 850میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود: امسال با بهره برداری از فازهای پارس جنوبی ، تولید روزانه گاز طبیعی از یک میلیارد متر مکعب خواهد گذشت.

وی با بیان اینکه امسال گازرسانی به همه بخش های مورد نیاز کشور بدون وقفه ادامه می یابد افزود: طبق برنامه شرکت ملی گازز ایران ، امسال 206میلیارد متر مکعب گاز به مشترکان فروخته خواهد شد.

مومنی تاکید کرد امسال به همه نیروگاههای برق کشور گازرسانی می شود که این نقش مهمی در کاهش آلایندگی ها و بهبود شاخص زیست محیطی خواهد داشت.

* در گازرسانی به جایگاه های گاز سی ان جی محدودیت نداریم

مدیرگازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: روزانه 21میلیون متر مکعب گاز برای 2 هزار و 400جایگاه سوخت سی ان جی کشور تامین می شود.

مومنی افزود: در زمینه گازرسانی به جایگاه های سوخت سی ان جی هیچ محدودیتی وجود ندارد و به هر جایگاه جدید که شرکت ملی پخش فراورده های نفتی کشور جانمایی کند گاز آن تامین می شود.

وی گفت:قیمت گاز سی ان جی 60درصد قیمت بنزین است ولی کاهش یا افزایش احتمالی بهای گاز سی ان جی برعهده دولت است.

* ضرورت گاز فرهنگی برای مصرف بهینه گاز

مدیرگازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه بهینه مصرف کردن گاز ، به فرهنگ سازی و نوسازی تجهیزات بخاری ، آبگرمکن منازل و 2 هزارو 600موتورخانه نیاز است افزود: در کنار آن قیمت گاز نیز باید اصلاح شود.

وی گفت: هرچه مصرف گاز بهینه و بهره وری از آن افزایش یابد ، امکان صادرات آن به کشورهای همسایه فراهم می شود.

مومنی به نقش تاثیرگذار رسانه ها در فرهنگ سازی و بهینه سازی مصرف گاز اشاره کرد و افزود: رسانه ها می توانند در راستای اصلاح الگوی مصرف تاثیرگذار باشند.

 

انتهای پیام /