به گزارش پارس نیوز، 

علی ملاشاهی اظهار داشت: ریزگردهای ناشی از طوفان از روز گذشته سبب شد تا غلظت ذرات معلق در هوای زاهدان در شبانه‌روز گذشته به 921 میکروگرم بر مترمکعب یعنی بیش از 6 برابر حد مجاز برسد و در شرایط "بحرانی" قرار گیرد.

رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: در 24 ساعت گذشته حداکثر سرعت باد در زاهدان به 82 کیلومتر بر ساعت رسید. همچنین امروز و فردا نیز باد شدید با سرعت 80 تا 90 کیلومتر بر ساعت شهرهای بزمان، دلگان، نصرت‌آباد تا سفیدابه، خاش و میرجاوه را در برمی‌گیرد و سبب توفان شن و کاهش شدید دید در این مناطق می‌شود.

وی ادامه داد: در سراوان نیز سرعت باد به 75 کیلومتر بر ساعت رسید و دید افقی را در این شهر به 8 کیلومتر کاهش داد.

ملاشاهی با اشاره به تشدید شرایط طوفان در روز جمعه گفت: براساس اخطاریه جوی شماره 2 هواشناسی سیستان و بلوچستان مردم باید در مدت وزش طوفان از فعالیت در فضای باز، تردد در مجاورت ساختمان‌های نیمه‌کاره، فرسوده و درختان خودداری کنند. همچنین متولیان امر نسبت به بازدید فنی تابلوهای بزرگ در سطح شهر اقدام کنند.

احتمال جاری شدن روان‌آب در رودخانه‌های جنوب استان

رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری گفت: در شبانه‌روز گذشته در سه شهر راسک، کنارک و چابهار مه رقیق وجود داشت که سبب شد دید افقی در شهرهای کنارک و چابهار به 4 کیلومتر کاهش یابد. همچنین وزش باد بر روی دریای عمان ارتفاع موج را به 2 متر رساند.

وی از صدور اطلاعیه شماره 8 هواشناسی خبر داد و گفت: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های عددی بعدازظهر امروز و ساعات ابتدایی امشب در ارتفاعات ایرانشهر، دلگان، بزمان تا خاش و در روز جمعه علاوه بر مناطق فوق در ارتفاعات جنوب و شرق استان به ویژه فنوج، نیکشهر، قصرقند، سرباز، سراوان، سیب و سوران و مهرستان شرایط برای رگبار پراکنده، گاهی رعدوبرق و باد شدید لحظه‌ای فراهم است.

ملاشاهی با بیان اینکه اطلاعیه جوی شماره 7 و اخطاریه جوی شماره 2 همچنان اعتبار دارد، ادامه داد: با توجه به رگباری بودن بارش‌ها احتمال جاری شدن رواناب و پرآب شدن موقتی برخی مسیل‌ها وجود دارد.