محمدرضا ملاصالحی مدیرکل اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی در برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبر در خصوص مشکلات دامداران بابت قیمت شیر گفت: صنایع لبنی از چندسال گذشته شیر را به قیمت مصوب خریداری نمی کنند، بنابراین سازمان تعاونی روستایی تلاش کرد تا تعادل عرضه و تقاضا را در بازار برقرار کند  و قیمت ها منطقی شود.

وی افزود:در حال حاضر تا حدودی بازار متعادل شده اما  بخش زیادی از مطالبات دامداران با تاخیر 3 ماهه، هنوز از سوی کارخانجات لبنی پرداخت نشده است.

ملاصالحی تصریح کرد: در 5 سال گذشته قیمتی که مصرف کننده پرداخت می کرد 50 درصد قیمت تمام شده بود که امروز این میزان به حدود 40 درصد رسیده و در نهایت دامدار ضرر می کند.

سید احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور نیز در این خصوص اظهار داشت: قیمت جو نسبت به 4 ماه گذشته رشد 40 درصدی داشته که دلیل آن هم دریافت نکردن ارز مرجع بوده است.

وی با تاکید بر اینکه قیمت شیر باید منطقی و با توجه به هزینه های دامدار تعیین شود گفت: اکنون قیمت هر کیلو شیر 1500 تومان برای گاودار درمی آید و کارخانجات با قیمت 1200 تومان خریداری می کنند که به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد.

مقدسی ادامه داد: با وجود آنکه قیمت در سالهای اخیر رشد داشته، اما در زنجیره تولید تا مصرف حق دامدار نادیده گرفته شده است و از آنجایی که محصولات لبنی را نمی توان مدت طولانی نگاه داشت از این نقطه ضعف سوء استفاده می شود و همه فشارها روی دوش تولیدکننده قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: امروز صادرات لبنیات بسیار پر رونق است، پس درخواست می کنیم بر اساس نرخ مصوب دولت، شیر کارخانجات لبنی از دامداران خریداری شود.

باکری دبیر انجمن صنایع فراورده های لبنی در ارتباط تلفنی با برنامه تصریح کرد: اگر دامدار تنها خود را ببیند، اما زنجیره تولید تا مصرف را لحاظ نکند مشکل ساز می شود.

وی گفت: ما در همان ابتدای طرح پیشنهادی دولت مبنی بر تعیین قیمت 1400 تومانی شیر، مکاتباتی داشتیم که این قیمت در بازار تقاضایی نخواهد داشت و بازار است که قیمت نهایی را تعیین می کند.

باکری ادامه داد: در گذشته دولت با اعطای یارانه از مصرف کننده برای نوشیدن شیر و استفاده از محصولات لبنی حمایت می کرد که در حال حاضر این حمایت ها لغو شده است.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر قیمت ارز در گذشته حدود 800 تومان بود که امروز به بیش از 3500 تومان رسیده است و همه این موارد روی قیمت نهایی لبنیات تاثیر گذاشته است.