سید حسن قاضی‌زاده هاشمی نشست امروز هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در ارتباط با رقابت بخش خصوصی و بخش دولتی در اقتصاد گفت: دولت قصد رقابت با بخش خصوصی را ندارد اما این سیاست به مفهوم آن نیست که رقابت‌های قبلی به صورت کامل متوقف می‌شود، چرا که در برخی حوزه‌ها رقابت دولتی‌  و شبه‌دولتی‌ها با بخش واقعی اقتصاد نهادینه شده است.

وی با ابراز گلایه از عملکرد تولید و صادر کننده بخش خصوصی دارویی کشور برای در اختیار گرفتن بازارهای آسیایی و روسیه تصریح کرد: صنعت دارو در کشور به اندازه‌ای رشد نکرده که بتواند بخش دولتی و شبه دولتی را از رده خارج کرده و وارد بازارهای منطقه‌ای شود و با وجود اینکه  ایران فرصت مناسبی برای حضور در روسیه، عراق و آسیای میانه دارد متأسفانه بخش خصوصی نقش خود را به خوبی ایفا نکرده و سهم صادرات این بخش تنها 50 میلیون دلار است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: دولت به دنبال رقابت منفی با بخش خصوصی نیست ولی در واقعیت این بخش در حوزه سلامت عملکرد خوبی نداشته و از فضای ایجاد شده به خوبی استفاده نکرده است.

وی با اشاره به بیزینس سودآور بخش سلامت در دنیا تصریح کرد: بیزینس جهان در بخش سلامت دو برابر حوزه نفت و گاز است در حالی که در ایران سهم این بخش بسیار ضعیف بوده و سهم بخش خصوصی در این‌ رابطه نزدیک به صفر است،  اما باید توجه داشت که بزرگترین مصرف‌ کننده در حوزه سلامت، دولت بوده  که از 900 بیمارستان، ۵۷۰ واحد موجود را مدیریت می‌کند و سهم  ۸۰ درصدی را در پوشش بیماران در کشور بر عهده دارد.

قاضی‌زاده در این باره ادامه داد: وزارت بهداشت وظیفه تهیه دارو و تجهیزات را با توجه به رعایت کیفیت و ایجاد فضای رقابتی در کشور برعهده دارد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: اگر بنا بر این باشد که وزارت بهداشت برای تامین داروهای بیماری‌های خونی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان در کشور هزینه کند ترجیح بر این است داروهای مشابه با همان برند موجود در کشور ولی با قیمت مناسب‌‌تر از بازارهای جهانی تهیه شود. 

وی با اشاره به تعویق افتادن وصول مطلالبات شرکت‌ها و ارائه‌کنندگان خدمات توسط دولت اظهار کرد: قرار بر این بود که در طرح تحول سلامت، شرکت‌ها و ارائه‌کنندگان خدمات تنها با یک تا دو ماه تأخیر مطالبات خود را دریافت کنند اما اکنون در برخی موارد پرداخت مطالبات از سوی دولت به یک سال هم رسیده و برخی  پزشکان و پرستاران ماه‌هاست حق‌الزحمه خود را دریافت نکرده‌اند.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: در بودجه سال 94 و 95 بدهی‌های شرکت‌‌های بیمه‌ای لحاظ نشده بود که با ارائه اصلاحیه‌ای به مجلس مقرر شد تا  پرداخت بدهی‌ها از 5 هزار میلیارد به 8 هزار میلیارد تومان افزایش یابد که امیدواریم این موضوع در صحن علنی مجلس به تصویب برسد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ازاختصاص هزار میلیارد تومان به بیمه سلامت ایرانیان برای ثبات نسبی اجرای طرح بیمه سلامت در کشور خبر داد وگفت: روز گذشته هزار میلیارد تومان به بیمه سلامت ایرانیان اختصاص یافت که به نظر می‌رسد با اجرای این طرح آرامش نسبی در بخش سلامت ایجاد و ظرف دو ماه آینده مطالبات معوق پرداخت شود.

وی در انتها خاطر نشان کرد: دولت در رایزنی انجام داده با وزارت بهداشت 6 هزار و 800 مطب در مناطق محروم دایر کرده که پزشکان این مطب‌ها به جای حق ویزیت 38 هزار تومانی 3 هزار تومان از بیماران دریافت می‌شود و اجرای این طرح موجب درمان 80 میلیون نفر در کشور شده است.