پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- معاون درمان وزیر بهداشت گفت: ایران با شاخص 1.6 تخت به ازای هزار نفر جمعیت یکی از پایین‌ترین شاخص‌ها را در خاورمیانه به خود اختصاص داده‌ است.

دکتر محمد آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهرا داشت: در حال حاضر 120 هزارتختخواب دولتی وخصوصی در کشور داریم و تقریباً به همان تعداد یعنی 115 هزار هم کمبود تخت داریم که به 53 هزار میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری در این حوزه نیاز است.

وی افزود: روند 30 سال پیش نشان می‌دهد با سرمایه دولتی می‌توان 2 هزار تخت جدید در سال راه‌اندازی کرد.

وی اضافه کرد: سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی که هر دو به پسا تحریم، ثبات سرمایه گذاری، ثبات اقتصادی و گسترش روابط اقتصادی و تجاری ایران با سایر کشورها بستگی دارد، توسعه تخت‌های بیمارستانی را رقم خواهد زد. همچنین پسا تحریم در زمینه تبادلات علمی پزشکی و تبادل دانشجو و استاد با کشورهای توسعه یافته زمینه‌های خیلی خوبی را فراهم می‌کند که امیدواریم در سال‌های آینده شاهد باشیم.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به فرسودگی بیمارستانهای کشور گفت: واقعیت این است که عمر متوسط بیمارستان‌ها 35 سال است و بیش از 80 بیمارستان کشور عمر بیش از 50 سال دارند این یعنی بیمارستان‌ها فرسوده‌اند و به لحاظ فیزیکی و تأسیساتی نیازمند بازسازی هستند. 

آقاجانی افزود: در حال حاضر علاوه بر نوسازی ناوگان تجهیزات پزشکی، دو میلیون متر مربع فضای اقامتی بیماران بازسازی شده است که بزرگ‌ترین طرح بازسازی اماکن دولتی در کشور است که به طور همزمان در 560بیمارستان در تمامی استان‌های کشور آغاز شد. 

وی اضافه کرد: این برنامه حدود 70درصد پیشرفت داشته و امیدواریم بتوانیم سال آینده برنامه توسعه و بازسازی فضاهای فیزیکی بیمارستانی را تمام کنیم. 

معاون درمان وزیر بهداشت به تجهیز جدید بیمارستانها اشاره کرد و گفت: در بخش توزیع تجهیزات جدید و سرمایه‌ای عمده پزشکی تاکنون 9 هزار قلم تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای جدید برای 560 بیمارستان ارسال شده و حدود 15 هزار قلم نیز برای بیمارستان‌های جدیدالاحداث تهیه شده است. 

وی افزود: 77 هزار قلم تجهیزات پزشکی تاکنون در کشور توزیع شده و بیش از 12 هزار یخچال و تلویزیون بین بیمارستان‌ها توزیع کرده‌ایم و 12 هزار و 500 اتاق استراحت پرسنل پرستاری نیز بازسازی و تجهیز شده است. 

وی درخصوص افزایش نیروی انسانی اظهار داشت: در محور نیروی انسانی نیز توانسته‌ایم 9 هزار نیروی پرستاری را جذب کنیم ولی با این حال همچنان مشکل جدی وجود دارد. البته توجه به محورهای دیگر مثل بهداشت و تغذیه نیز رضایتمندی 86 درصد مردم از خدمات بیمارستان‌های وزارت بهداشت را جلب کرده است. 

آقاجانی افزود: در نظرسنجی که خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) در اوایل پاییز 94 انجام داد بالاترین رضایتمندی مردم از دستگاه‌های دولتی مربوط به بیمارستان‌های وزارت بهداشت است. 

وی اضافه کرد: برنامه بعدی ترویج زایمان طبیعی است که رایگان شدن زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی و توسعه بلوک‌های زایمان را مدنظر قرار داد.