محمد حاجی آقاجانی در ارائه گزارش خدمت رسانی معاونت درمان وزارت بهداشت در نوروز 95 اظهار داشت: امسال نیز همچون سال‌های گذشته دستورالعملی با امضای وزیر برای دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز بهداشتی درمانی ارسال شد و برنامه ریزی منسجم تری صورت گرفت.

معاون درمان وزارت بهداشت از اقدامات انجام شده این معاونت در نوروز امسال به راه اندازی سامانه اطلاعاتی موسسات پزشکی اشاره کرد و گفت: این سامانه، اطلاعات موسسات پزشکی را در 550 شهر اعلام کردند.

وی گفت: 10 تیم نظارتی از ستاد وزارت بهداشت به 176 بیمارستان رفتند و 336 پایگاه را بازرسی و نظارت کردند و نکات اصلاحی را نیز در محل اعلام کردند و نسبت به رفع نقص خدمت رسانی اقدام شد.

حاجی آقاجانی در نخستین نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت در سال 95 از دیگر اقدامات انجام شده نوروزی به نظارت 57 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی کشور به تمام مراکز درمانی اشاره کرد.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه 2100 پایگاه اورژانس، 22 بالگرد اورژانس و 18500 نیروی اورژانس در پایگاه‌های پیش بیمارستانی  مشغول به خدمت بودند، افزود: 154 هزار ماموریت اورژانسی  انجام شده است که نسبت به سال گذشته  20 درصد رشد داشته است.

حاجی آقاجانی با اعلام اینکه از مجموع ماموریت‌های انجام شده 33 هزار مورد مربوط به حوادث ترافیکی بوده که به نسبت سال گذشته 24 درصد رشد داشته است، گفت: همچنین از مجموع ماموریت‌های صورت گرفته، 28 هزار ماموریت نیز منجر به انتقال مجروحان حادثه‌های شهرها و جاده‌ای به بیمارستان‌ها بوده است.

وی با ذکر این مطلب که 52 درصد فوتی‌ها در محل حادثه و سرصحنه اتفاق افتاده است، گفت: علت آن شدت حادثه در مقایسه با سطح ایمنی خودروها و جاده‌ها است و از آنجایی که این آمار بالاست نیاز به واکاوی دارد.

به گزارش وزارت بهداشت، حاجی آقاجانی یادآور شد: در این حالت اگر تیم‌های پزشکی هم سر صحنه باشند به علت شدت تصادف کار زیادی نمی‌توان کرد.

معاون درمان وزارت بهداشت از دیگر موارد فوتی به عدم استفاده از کلاه ایمنی، نبستن کمربند، عدم استفاده از صندلی کودک و پایین بودن فرهنگ استفاده از پل عابر پیاده اشاره کرد.

حاجی آقاجانی گفت: بیشترین مجروحین و فوتی‌ها زیر 40 سال است که متاسفانه در سن تولید مثل هستند و مشکلاتی در این خصوص ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه در ایام نوروز 570 بیمارستان وزارت بهداشت به طور کامل و فعال مشغول بودند، افزود: آمار مراجعان به اورژانس‌ها 3 میلیون و 142 هزار نفر بوده است که به علت تعطیلی موسسات و مطب‌های خصوصی بار سنگینی بر دوش  وزارت بهداشت بود.

حاجی آقاجانی  خاطرنشان کرد: از مراجعان به اورژانس، حدود 424 هزار نفر بستری شدند و 207 هزار نفر نیز جراحی شدند.