گزارش بانک مرکزی در هفته منتهی به 20 فروردین 95 نشان از افزایش 31.9 درصدی قیمت حبوبات نسبت به زمان مشابه سال قبل دارد. این افزایش قیمت، و پیش بینی افزایش مصرف حبوبات در یکی دو ماه آینده در ماه مبارک رمضان، با توجه به در پیش نبودن فصل تولید، نگرانی هایی در مردم ایجاد کرده است.

افزایش مصرف غلات و حبوبات در ابتدای ماه مبارک رمضان هر سال باعث افزایش قیمت این کالاها می شود و همین موضوع نگرانی‌ها را بیشتر می کند. با توجه به اینکه تولید امسال حبوبات شامل انواع لوبیا سفید و قرمز و چیتی و نخود اواسط شهریور به بازار می آیند و قیمت های جدید خود را نشان می دهند، در حال حاضر پیش بینی وضعیت بازار در ماه رمضان کار دشواری است.

بنا به گفته فعالان بازار غلات و حبوبات تا چند سال پیش تولیدات داخلی کاملاً جوابگوی بازار داخلی بوده ولی از چند سال پیش تاکنون کمبود در بازار باعث شد که واردات حبوبات آغاز شود و همین موضوع ثبات را در نرخ این کالا از بین برد و نرخ آن روند صعودی زیادی پیدا کرد.

افزایش قابل توجه قیمت حبوبات که منبع غذایی جایگزین گوشت برای تامین پروتئین است، سبب شده است سفره خانوار از این ماده غذایی نیز محروم شود‌. یکی از مهم‌ترین دلایل چند برابر شدن قیمت حبوبات در چهار سال گذشته را خشکسالی‌های شدید و کاهش سطح زیر کشت عنوان می‌کنند‌. بررسی‌های آماری بانک مرکزی نشان می‌دهد حبوبات یکی از اقلامی‌است که رشد قیمت آن در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از 31.9 درصد بوده است‌. علاوه بر افزایش قیمت، مخلوط کردن محصولات با کیفیت با محصولات وارداتی مانند، لپه تانزانیا و استرالیا و عدس کانادا نیز باعث نارضایتی مردم و عدم نظارت بر این بازار است.

حسینی که عمده فروش حبوبات در بازار است در باره حبوبات وارداتی گفت: مثلا لپه ای که بازار را تسخیر کرده و از ترکیه وارد ایران می شود از نخودفرنگی درست شده که به هیچ عنوان مرغوبیت لپه های آذرشهر را که از نخود قهوه ای کردستان به دست می آمد ندارد; لپه هایی هم که از پاکستان وارد می شوند ریز و بی کیفیت هستند در صورتی که یک لپه خوب انحنایی مثل نعلبی دارد و لپه های آن به سمت بالاست.  علی رغم تمام این مسائل کمبود حبوبات باعث واردات این کالا و همچنین افزایش قیمت آن شده است.

یکی از شهروندان هم در این باره گفت: من در ماه مبارک رمضان نذر آش دارم ولی از ترس گران شدن یکباره نخود و لوبیا مانند سال قبل، یکماه مانده به ماه رمضان اقدام به خرید کرده ام؛ شنیده ام که دوباره می خواهد حبوبات در بازار کمیاب و افزایش قیمت داشته باشد. با توجه به آمار بانک مرکزی، قیمت حبوبات در سال 94 نسبت به سال 93، 31.9 درصد رشد کرده که در نخود  48.9 درصد ( 70390 ریال) و لپه نخود 55 درصد( 91390 ریال)  و درعدس 44.4 درصد( 93770) افزایش یافته است. نخود در سال 93، 50840 ریال ، لپه نخود 60840 ریال و عدس 52660 ریال بود.