به گزارش پارس به نقل از تسنیم، عبد المهدی بخشنده در حاشیه نشست خبری وزیر جهاد کشاورزی، در پاسخ به تسنیم درباره طرح ۵ ساله توسعه گندم گفت: امیدواریم این طرح را تا پایان فروردین ماه نهایی کنیم و قسمت عمده آن نهایی شده است. پنج شنبه جلسه ای با حضور وزیر و مسئولان مربوطه برگزار شد قسمت اعظم طرح نهایی شد و حداکثر تا پایان فروردین ماه آن را نهایی و تقدیم دولت خواهیم کرد. وقتی طرح تکمیل شد باید تصویب و پشتیبانی لازم از آن انجام شود، زیرا تهیه طرح به تنهایی کافی نیست زیرا به کود و سم و مکانیزاسیون آن یک مسئله اساسی است که نیاز به پشتیبانی دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگر تسنیم مبنی بر اینکه سازمان حمایت از برگزاری جلساتی در وزارت جهاد برای قیمت نهاده های دامی خبر داده، آیا چنینی موضوعی صحت دارد، بیان کرد: نهاده های دامی در بخش طیور مشخص است و عمده آن ذرت بوده که قیمت آن در شهریور ماه به عنوان قیمت تضمینی مشخص است اما اکثر نهاه دام و طیور را بخش خصوصی وارد می کند و شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان شرکت مکمل ۲۰ الی ۳۰ درصد نیاز داخل را وارد می کند که اگر نوسانات شدیدی در بازار رخ داد با این ذخایر بازار را متعادل کنیم. بنابراین وزارت جهاد به دنبال این نیست که در بازار نهاده دخالت کند.

*تغییر قیمت تضمینی چغندرقند در روز دوشنبه جاری

معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزارت جهاد در مورد قیمت خرید تضمینی اظهار داشت: دولت بر اساس قانون باید قیمت های تصضمینی را تا پایان شهریور ماه اعلام کند و در چند سال گذشته این امر با تأخیر انجام می شد و حتی در بهمن ماه سال بعد اعلام می شد ولی در دولت جدید به موقع اعلام شد و از نظر ما تأثیر مثبتی بر روی روند تولید کشاورزان داشته است.

وی در مورد رضایت از قیم های تضمینی اعلام شده، گفت: قیمت های پیشنهادی وزارت جهاد درصدی بالاتر بود ولی از برخی قیمت ها از جمله گندم راضی هستیم ولی راجع به چغندر قند اندکی قیمت پایین بود و طی جلسه ای که امروز صبح در کمیسیون تخصصی شورای اقتصاد جلسه ای داشت که امیدواریم دوشنبه نهایی شود و مقداری قیمت آن را اصلاح کنیم.

*قیمت تضمینی برنج تغییری نمی کند

وی در پاسخ به تسنیم مبنی بر اینکه تولید کنندگان نسبت به اعلام قیمت تضمینی برخی محصولات از جمله برنج با توجه به اینکه کشت آن دیرتر از سایر محصولات انجام می شود، خاطر نشان کرد: برخی از دوستان به غلط گفتند که قیمت برنج زود اعلام شده است ولی قانون می گوید باید تا پایان شهریور ماه قیمت های تضمینی اعلام شود و قرار نیست قیمت ان تغییر کند و قیمت هایی که تعیین شده قیمت بازار بالاتر است و زارعین برنج تولیدی خود را به دولت نمی فروشند بنابراین مشکلی وجود ندارد و ما نیز خوشحالیم که زارع آزاد است که در بازار محصول را بفروشد و اگر نتوانست بفروشد با قیمت تضمینی که کف قیمت است و دولت اعلام کرده، محصولش را خریداری می کنیم.

*تنظیم بازار سیب و پرتقال از ابتدای ۹۳ با وزارت جهاد است

معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی در مورد قانون انتزاع و تکلیف تنظیم بازار چه می شود، اظهار داشت: وظایف تجارت واردات و صادرات و تعرفه به عهده وزارت جهاد کشاورزی است و اقای سینکی به عنوان قائم مقام تجارت وزارت جهاد منصوب شده و از بین این محصولات کشاورزی تنها سیب و پرتقال برای سال ۹۲ به دلیل اینکه ذخیره سازی آن به عهده وزارت صنعت بوده است به عهده آنها گذاشته شد اما از ابتدای سال ۹۳ مسئولیت این بخش نیز با وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود.

وی با بیان اینکه هیچ اختلافی بین وزارت جهاد و صنعت نیست، بیان کرد: خرید گندم که سال گذشته به عهده وزارت صنعت بود مسئول خرید گندمی که از ۱۵ فروردین ماه به دست می آید به عهده وزارت جهاد کشاورزی است و واردات آن نیز به عهده وزارت جهاد است. از ظرفیت بازرگانی دولتی برای خرید گند استفاده می کنیم. از همین الان قانون در حال اجرا است و پنج شنبه گذشته به استانداران سراسر کشور اعلام کردیم که مسئول راهبری خرید گندم در سال اینده آقای سینکی قائم مقام وزیر است.

مجری خرید که زیر نظر آقای سینکی زاده عمل می کنند، شرکت بازرگانی دولتی و تعاونی روستایی است ولی مسئول خرید اقای سینکی است و در جلسه ما آقای قبادی نیز حضور داشت و برنامه ریزی برای خرید گندم و مانور عملیاتی برای خرید شروع شده و از ۱۰ الی ۱۵ فروردین ماه سال ۹۳ که اولین استانهای جنوبی محصولاتشان به بهره برداری می رسد، بوشهر و برخی شهر های خوزستان همکاران در بازرگانی دولتی و تعاونی روستایی آماده خرید هستند.

به گفته بخشنده، شرکت بازرگانی دولتی زیر نظر وزارت جهاد نمی آید و طبق قانون تا این لحظه زیر نظر وزارت صنعت است اما چون یک شرکت دولتی است و ظرفیت انجام کار دارد از آن به عنوان مباشر خرید گندم استفاده می کنیم.

بخشنده در مورد واردات محصولات کشاورزی از جمله گندم بر اساس قانون انتزاع تصریح کرد: تا یک هفته گذشته یعنی قبل از ابلاغ ایین نامه قانون انتزع، واردات گندم به عهد وزارت صنعت بود، اما از الان تعیین میزان واردات و تعرفه و زمان واردات از اختیارات وزیر جهاد کشاورزی است و برنامه ریزی می کنیم تا واردات بی رویه و وارداتی که در فصل برداشت به ضرر تولید کننده داخل است انجام نشود.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به واردات مازاد برخی محصولات از جمله برنج و شکر امکان ممنوعیت واردات آنها وجود دارد، گفت: باید واردات محصولات مدیریت شود ولی قرار نیست ممنوعیتی در نظر بگیریم بلکه از روش هایی دیگر استفاده می کنیم برای مثال با بررسی هایی که یک ماه گذشته انجام شده به این نتیجه رسیدیم که مقدار شکر در کشور بیش از نیاز است و بر هیمن اساس به سازمان توسعه تجارت و وزارت صنعت نامه نوشتیم تا اطلاع ثانوی ثبت سفارش شکر انجام نشود.

وی گفت: در مورد برنج نیز در حال بررسی هستیم که تولید و پیش بینی تولید سال اینده و میزان نیاز به واردات چه میزان است تا بیش از نیاز اجازه واردات ندهیم، اینکه گفته می شود ۳ برابر نیاز واردات انجام شده اصلاعی ندارم ولی میدانم که بیش از نیاز واردات انجام شده است، و یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن واردات برنج داشتیم و بخشی از این رقم دستور ستاد تدابیر ویژه برای مقابله با تحریم ها بوده است. نیاز برنج کشور به واردات بیش از ۷۰۰ هزار تن نیست و انشالله سال آینده بر این اساس برنامه ریزی می کنیم.