پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- جواد نوائیان رودسری- رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور از مردم خواست برای جلوگیری از هرگونه تخلف، هنگام انعقاد قرارداد خرید، فروش، رهن و اجاره، حتماً کدرهگیری را از مشاور املاک دریافت کنند. به گزارش واحد مرکزی خبر، «حسام عقبایی»، تأکید کرد: مراجعه کنندگان به مشاوران املاک، پیش از هر کاری، به پروانه کسب واحد صنفی توجه کنند و تصویر آن را با فردی که مشاوره می دهد، تطبیق دهند. وی افزود: واحد صنفی مشاوران املاکی که از ارائه کدرهگیری به طرفین قرارداد خودداری کنند، پلمب خواهد شد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با اشاره به این موضوع که کدرهگیری، تضمین قرارداد است، گفت: اگر افراد در دریافت کدرهگیری سهل انگاری کنند، ممکن است یک ملک به چند نفر فروخته شود.

ضرورت دریافت کد رهگیری

برای تمام کسانی که قصد خرید ملک دارند، اطمینان به صحت قرارداد، یک دغدغه جدی است. بسیار پیش آمده که فردی با فروش ملکی به چند نفر، مشکلات عدیده و دردسرهای فراوانی برای آن ها ایجاد کرده است. جلوگیری از چنین سوءاستفاده هایی، نیازمند ایجاد یک نظام جامع، هماهنگ و متمرکز، برای ثبت قراردادهای مربوط به املاک است. الزام به دریافت کدرهگیری در قراردادهای خرید، فروش، رهن و اجاره مسکن، گامی مهم در این مسیر است. هرچند، برای رسیدن به نقطه مطلوب در این عرصه، اجرای «قانون جامع حدنگار(کاداستر) کشور» ضروری به نظر می رسد، اما اعلام کدرهگیری و رصد فعالیت های مشاوران املاک از این طریق، می تواند تا حد زیادی مانع سوءاستفاده های احتمالی شود.

زمینه های قانونی یک الزام

طبق ماده 13 قانون «ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن»، «وزارت بازرگانی موظف است با همکاری وزارتخانه های مسکن و شهرسازی و کشور، تمهیدات لازم برای تعیین صلاحیت دفاتر املاک و مستغلات و نحوه نظارت برعملکرد آن ها را تدوین و به مورد اجرا گذارد.» بر مبنای این ماده قانونی، طرح الزام مشاوران املاک به اخذ کدرهگیری تهیه و اجرا شد. مطابق این طرح، مشاوران املاک موظفند قرارداد مربوط به خرید، فروش، رهن و اجاره مسکن را در سامانه تعیین شده، ثبت کنند و به جای تنظیم قرارداد به صورت دستی، پرینت قرارداد را از سامانه دریافت و به خریدار و فروشنده یا مالک و مستأجر تسلیم کنند. پرینت قرارداد، افزون بر مشخصات و کدملی طرفین و نیز مشخصات مورد معامله، مانند کُدپُستی، دارای کدرهگیری اختصاصی است. مزیت کدرهگیری این است که شما می توانید با مراجعه به سامانه «www.iranamlaak.ir» و وارد کردن کدرهگیری و شماره ملی مالک، از وضعیت خرید و فروش یا رهن و اجاره ملک مطلع شوید.همچنین، می توانید از مزایای استناد قانونی به آن استفاده و از حق خودتان دفاع کنید. قویاً توصیه می کنیم، هنگام عقد قرارداد در دفاتر مشاوران املاک و قبل از نهایی شدن آن، سند مالکیت را با مشخصات مالک تطبیق دهید و از یکی بودن آن ها اطمینان حاصل کنید. با اتخاذ این راهکار و دریافت کدرهگیری از مشاور املاک، احتمال سوءاستفاده به حداقل خواهد رسید.

الزامات دریافت کدرهگیری

پیش از ثبت قرارداد، دریافت کدپُستی مِلک الزامی است. ظاهراً، طبق مقررات، فروشنده یا موجر، باید نسبت به دریافت تأییدیه کُدپُستی از اداره پُست منطقه ای که ملک در آن واقع شده است، اقدام کند. توجه داشته باشید که کُدپُستی درج شده پشت کارت های ملی، با توجه به احتمال تغییر مکان مالک یا سکونت وی در محلی غیر از مکانی که کدپُستی آن پشت کارت ملی درج شده است، در بیشتر مواقع قابل استناد نیست. استفاده از کُدپُستی غیرمعتبر ممکن است بعدها باعث بروز مشکلاتی برای طرفین معامله و زمینه ساز برخی سوءاستفاده ها شود. به محض صدور کدرهگیری برای یک معامله، کُدپُستی ملک مورد معامله، در سامانه سراسری معاملات مسکن که همه آژانس های املاک به آن متصل هستند، ثبت می شود و آن ملک در فهرست املاک فروش رفته قرار می گیرد. در این حالت، صاحب جدید ملک، از نظر سامانه (و همچنین قانون) خریدار ملک خواهدبود. در نتیجه، در هیچ کدام از بنگاه های املاک معتبر سراسر کشور، امکان فروش دوباره  ملک، توسط فروشنده اول، وجود ندارد. این ویژگی باعث جلوگیری از وقوع اتفاقات تلخی می شود که گاه در بازار مسکن به آن ها بر می خوریم؛ اتفاقاتی مانند فروش یک آپارتمان نوساز به چند نفر. ارائه کدرهگیری برای دریافت مفاصاحساب از دارایی، هنگام انتقال سند ملک، ضروری است.