به گزارش پارس ، سیدجلال جلیلی از واردکنندگان و فروشندگان کاغذ تحریر در گفت وگو با فارس در پاسخ به این سوال که قیمت ۸۴ هزار تومانی کنونی کاغذ تحریر واقعی است، اظهار داشت: قیمت کنونی کاغذ تحریر و خرید و فروش ۸۴ هزار تومانی واقعی است و جالب اینکه برای تاجر ضرر هم هست، اگر واردکننده به همین شیوه پیش رود ممکن است به سوی واردات کاغذ گلاسه و مقوا سوق پیدا کند چون سود کاغذ تحریر در حال حاضر اندک است.

* سود کاغذ گلاسه زیاد است/ تقاضای کم برای این گلاسه

وی در ادامه پیرامون چگونگی سود فراوان کاغذ گلاسه عنوان کرد: با توجه به اینکه تقاضا برای این کاغذ کم است و کاغذ گلاسه کمتر وارد کشور می شود، از این رو سود فراوان دارد.

جلیلی در توضیح بیشتر ادامه داد: در حال حاضر یک سوم سال های گذشته هم برای ما بار نمی آید، سرمایه گذارها توان ندارند، حتی اگر کلید بانک ملی را به دست تاجر بدهند نمی تواند جوابگو باشد، هرکسی یک توانی دارد و این توان توسط قوانین دست و پا گیری که وزارت بازرگانی و بانک ها بر سر راه واردکننده قرار داده اند متاسفانه کار را کند کرده است.

* قوانین دست و پا گیر گلاسه و مقوا را در بندرعباس حبس کرد

این واردکننده ضمن پیشنهادی ابراز داشت: یکی از مشکلاتی که دولت سر راه مردم قرار داده همین موارد ذکر شده است، کار ما به شکلی رقابتی است و با دلار قیمت ها بالا و پایین می شود و در کنار این موارد عرضه و تقاضا نیز مهم است، کما اینکه یک ماه پیش گلاسه و مقوا در بندر عباس مانده بود، گمرک و وزارت بازرگانی قانون های دست و پا گیر برای واردکنندگان ایجاد کرده اند که در نهایت اجناس در بندر عباس ماند و نتوانست وارد بازار شود.

وی گفت: مقوای گلاسه ۳۰۰ گرمی و ۲۵۰ گرمی به ۸ هزار تومان و حتی به ۹ هزار تومان رسید؛ از این رو بازار آشفته شد.

* واردات کمتر از تقاضای بازار/ سوق واردکننده به سوی واردات گلاسه

این واردکننده در ادامه با تاکید بر این مهم که وقفه ای میان واردات و درخواست مصرف کننده افتاد و مشکلات فراوانی را باعث شده، اضافه کرد: در گذشته ما از مثلا ۱۰ کشور جنس وارد می کردیم، اما تحریم باعث شده تنها از ۲ یا ۳ کشور کالا وارد کنیم.

جلیلی در پاسخ به اینکه با توجه به سود کاغذ گلاسه فکر می کنید سوق واردکنندگان به این سمت بیشتر شود، افزود: همه واردکنندگان نمی توانند گلاسه وارد کنند، اما تا حدودی این سخن هم مهم است، در حال حاضر سرمایه گذارانی که توان بیشتری دارند سمت واردات گلاسه سوق پیدا می کنند، اما نکته جالب اینکه واردات کمتر از عرضه به بازار است، یعنی اگر کمی درخواست زیاد شود هیچ یک از موجودات جوابگو نخواهد بود.

* یک میلیارد و ۳۵۰ هزار تومان سرمایه لازمه یک سرمایه گذار/ سپرده ۳۵ درصدی در بانک ها

وی گفت: متاسفانه ناشران، انتشاراتی ها، روزنامه ها و مجلات و… عنوان می کنند کارها ضعیف شده است و راندمان کار ۵۰ درصد کاهش را نشان می دهد. این موضوع باید حل شود یا تولید و اقتصاد بهتر شود و یا واردات آرامش پیدا کند.

جلیلی درباره یکی از قوانین دست و پا گیر بیان کرد: اگر یک میلیارد سرمایه گذاری کنیم تا یا تحریر و یا گلاسه وارد کنیم از این میزان باید ۳۵ درصد را در بانک سپرده کنیم، اما مهم این است که ما باید ۳۵۰ میلیون را از کجا بیاوریم، یعنی ما باید یک میلیارد و ۳۵۰ هزار تومان سرمایه گذاری کنیم تا بتوانیم جنسی را وارد کنیم، قبلا با ۱۰ درصد کالا وارد می کردیم همین موضوع باعث شده که واردات کم شود.