به گزارش پارس به نقل از فارس، اگر چه بازار مسکن پس از انتخابات از رکود انتظاری سنگین خارج شده است، اما وضعیت هنوز راضی کننده نیست، میزان معاملات افزایش نیافته است و دلیل آن هم مشخص نبودن آینده بازار مسکن و بی ثباتی قیمت مسکن است.

بنابراین گزارش، این روزها متقاضیان با مراجعه به بنگاه های مسکن همواره این سوالات را می پرسند که چرا بعد از انتخابات ریاست جمهوری هنوز قیمتها مشخص نیست، آیا برای کاهش قیمت منتظر بمانیم یا اینکه برای جلوگیری از ضرر بیشتر سریعتر اقدام به خرید کنیم؟

برای پاسخ به این پرسش ها که آیا قیمت مسکن در یکی دو ماه آینده افزایش یا کاهش خواهد یافت به سراغ برخی از کارشناسان مسکن رفتیم تا نظرات آنها را در این خصوص جویا شویم.

*رهبر: تا مشخص شدن برنامه دولت یازدهم قیمت مسکن تغییری نمی کند

ایرج رهبر رئیس کانون سراسری انبوه سازان در پاسخ به این سؤال که بازار مسکن همچنان در حالت رکود انتظاری مانده آیا قیمت مسکن در ماه های آینده افزایش و یا کاهش می ِ یابد، گفت: قیمت مسکن نه افزایش و نه کاهش می یابد و در همین حالتی که هست باقی می ماند البته تا مشخص شدن وضعیت برنامه ریزی های دولت یازدهم باید صبر کرد.

وی ادامه داد: پس از مشخص شدن وضعیت برنامه اقتصادی دولت یازدهم قیمت مسکن بر روی یک پایه مشخص خواهد ایستاد و قیمت تعیین می شود.

*تولید مسکن و کاهش قیمت مصالح ساختمانی قیمت مسکن را کاهش می دهد

رئیس کانون سراسری انبوه سازان اضافه کرد: افزایش و یا کاهش قیمت مسکن بستگی به برنامه های اقتصادی دولت یازدهم دارد، اگر برنامه تولید مسکن داشته باشد و از افزایش قیمت مصالح ساختمانی جلوگیری کند مطمئنا قیمت مسکن کاهش خواهد یافت.

رهبر خاطر نشان کرد: اگر قیمت مصالح ساختمانی کاهش و تولید مسکن رونق یافت، مطمئنا قیمت مسکن افزایش نخواهد یافت اما اگر این برنامه به هر نحوی اجرا نشود بر روی قیمت ها تأثیر خواهد گذاشت.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان در پاسخ به این سؤال که ایده آل ترین برنامه دولت یازدهم در حوزه مسکن را چه می دانید، گفت: دولت یازدهم که بر سر کار بیاید به این سرعت نمی تواند برای بازار مسکن برنامه ریزی کند و کار درازمدتی را می طلبد.

وی افزود: اگر بخواهیم به این مسئله توجه کنیم باید دولت یازدهم تا یک مدتی برنامه ریزی های خود را اعلام و عملیاتی کند، در آن موقع می توان متوجه شد که چه سرنوشتی برای بازار مسکن رقم خواهد خورد.

رهبر ادامه داد: به عنوان مثال دولت یازدهم باید برنامه های خود را در حوزه مسکن به عینه نشان دهد تا مردم نیز متوجه شوند که دولت برنامه مشخصی برای بخش مسکن دارد.

وی افزود: دولت یازدهم نیز باید همانند دولت نهم و دهم طرح مسکن مهر را باید ادامه دهد چرا که به مردم تعهد دارند واحدهای مسکونی را تحویل متقاضیان بدهند.

وی اظهار داشت: به هر حال دولت جدید برای اینکه نشان دهد در حال تلاش برای ساماندهی بازار مسکن و تولید و رونق ساخت مسکن است باید برنامه ای همانند مسکن مهر داشته باشد که مردم به عینه آن را ببینند و تلاش های دولت را حس کنند.

*بیگدلی: پول های سرگردان جذب تولید نشود، مسکن گران می شود

مجتبی بیگدلی رئیس انجمن کارآفرینان مسکن و ساختمان گفت: بنده حامی دولت جدید هستم اما دولت روحانی هنوز برنامه مشخصی برای بخش مسکن ارائه نداده است.

بیگدلی ادامه داد: در مذاکرات حضوری هم این ضعف را به روحانی گفته ایم اما یک مقدار بخش مسکن و تحلیل هایی که به وی داده شده تحلیل های کاملی نبوده است.

وی اضافه کرد: دولت یازدهم که می خواهد تشکیل شود اولا باید یک وزیر جسور و کاری بر مسند وزارت راه و شهرسازی بیاید چرا که وزارت راه و شهرسازی یک وزارتخانه کارآفرینی است و وزارتخانه ای است که ۹۵ درصد تکالیف این وزارتخانه را بخش خصوصی انجام می دهد.

به گفته وی، پس باید یک وزیری بر سر کار بیاید که ارتباط تنگاتنگی با بخش خصوصی داشته باشد.

بیگدلی با اشاره به اینکه اگر یک وزیر جسور بر سر کار نیاید عقب گرد خواهیم داشت و وعده های دولت یازدهم را نیز زیر سؤال می برد، گفت: آن پول های سرگردانی که به بازار سکه و ارز رفته بودند به بورس آمده اند و به زودی در همین روزهای آتی این نقدینگی سرگردان به بازار ملک و مسکن می آیند.

وی ادامه داد: بنابراین اگر دولت برنامه مشخصی ندهد و شخص توانمندی بر رأس وزارت راه و شهرسازی قرار نگیرد به مشکل خواهیم خورد.

*کنترل نقدینگی از سونامی قیمت مسکن جلوگیری می کند

بیگدلی با بیان اینکه کسی که ۱۵ سال وزیر بوده نباید مجددا وزیر شود و دولت باید از بخش خصوصی برای وزارت راه و شهرسازی استفاده کند، تاکید کرد: اینکه قیمت مسکن در آینده چه می شود باید گفت که یک رکودی همواره بعد از انتخابات بوده است اما نبض این مریض را که بازار بیمار مسکن است را می گیریم، آلارم و علائمی به ما می دهد و آن این است که سرمایه های سرگردان که ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان به بورس هجوم آورده است به بازار مسکن می آید.

وی ادامه داد: اگر دولت برنامه یک و نیم میلیون واحد مسکونی را مورد توجه قرار دهد یک ثباتی در بازار مسکن ایجاد می شود اما به هر حال افزایش قیمت خواهیم داشت و تنها دچار آن سونامی قیمت مسکن نخواهیم شد.

رئیس انجمن کارآفرینان مسکن و ساختمان افزود: دولت اگر برنامه های مشخص در حوزه مسکن و یک وزیر قدرتمند را به عرصه نیاورد و از افرادی که ۱۵ سال وزیر بودند دست نکشد به مشکل می خوریم.

*محکوم به تولید مسکن هستیم

وی با اشاره به اینکه ما محکوم به تولید مسکن هستیم گفت: هیچ دولتی نتوانسته در ۵۰ سال گذشته از افزایش قیمت مسکن جلوگیری کند چرا که اقتصاد کشور با تورم عجین است.

وی افزود: روند افزایش قیمت مسکن همسو با تورم اشکال ندارد اما اگر این روند و چرخه کارآفرینی را تداوم ببخشیم حتما نیاز مسکن را تأمین خواهیم کرد و از افزایش قیمت جهشی مسکن جلوگیری خواهیم کرد.

*سونامی قیمت مسکن در صورت انتخاب یک وزیر ضعیف

وی گفت: بنده احساس خطر می کنم چرا که اگر یک وزیر قدرتمند بر سر کار نیاید و وزیری بر سر کار بیاید که امتحان خود را پس داده است سونامی قیمت مسکن حتما اتفاق خواهد افتاد.

*حاجیان: قیمت مسکن در صورت جمع آوری نقدینگی کاهش می یابد

بابک حاجیان کارشناس مسکن گفت: به هیچ عنوان جواب صریح و مشخص در مورد آینده بازار و قیمت مسکن نمی توان ارائه کرد چرا که باید منتظر مشخص شدن سیاست های دولت روحانی ماند.

وی ادامه داد: اگر دولت یازدهم به سمت مدیریت جمع آوری نقدینگی برود انتظار این است که قیمت مسکن کاهش یابد اما اگر نتواند این کار را انجام دهد نباید چشم انداز خوبی برای کاهش قیمت مسکن انتظار داشت.

وی تاکید کرد: عملکرد دولت نهم و دهم را دیدیم و شرایط کشور را هم می دانیم، دولت یازدهم که نمی تواند در یک شب همه مشکلات راحل کند، بنابراین باید دید آیا رئیس جمهور منتخب مکانیزم های قدرت جمع آوری نقدینگی را دارد.

حاجیان اضافه کرد: اگر دولت یازدهم بتواند نقدینگی ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی را جمع آوری کند و به سمت تولید ببرد حداقل باید ۲ سال روی آن کار کند.

وی گفت: اگر این نقدینگی از بازار سهام به بازار مسکن و یا ارز و سکه برود تفاوتی نخواهد کرد چون نقدینگی هنوز در جامعه روان است پس مهم این است که نقدینگی به بخش تولید کالا و خدمات و حتی مسکن برگردد.

* تردید در کاهش قیمت مسکن طی ۳ ماه آینده

وی ادامه داد: اینکه بگوییم قیمت مسکن در سه ماه آینده کاهش خواهد یافت این طور نیست و دلیلی هم برای آن نمی بینیم چرا که هزینه ساخت مسکن بالا است و باید اذعان شود که هزینه ساخت تنها یکی از مؤلفه های تعیین قیمت مسکن است.

به گفته وی، آنچه که در تعیین قیمت مسکن تأثیر دارد دلایل زیادی دارد چون مسکن فرابخشی است.

حاجیان افزود: اگر دولت بتواند منابع نقدینگی فراوان را به سمت تولید ببرد افرادی که نقدینگی آنها در بازار سهام است سرمایه خود را به سمت تولید خواهند برد، بنابراین بعید است که در یکی یا دو سال آینده دولت آن چنان قدرت و ضمانت اجرایی داشته باشد که بخواهد سریعا در تمام قیمت ها از جمله مسکن تأثیر بگذارد.

به گفته وی، ورود نقدینگی به بازار مسکن بهتر از ورود نقدینگی به بازار ارز و سکه است، چرا که باعث تولید مسکن و پس از آن در پی داشتن اشتغال خواهد بود.