پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- موژان اردانی- قدیم‌ترها شاید سنگینی لحاف و بالش آدم‌ها میزان سرمایه‌‌شان را نشان می‌داد.

در خبر‌ها می‌شنیدیم که پول و طلاست که از بالش این و آن پیدا می‌شود. اما دیگر روزگار اینگونه خلاقیت‌ها برای جمع کردن پول سرآمده. حالا تا کمی جیب‌هایمان سنگینی می‌کند دنبال راهی برای سرمایه‌گذاری می‌گردیم. با نگاهی به آمارهای اعلام‌شده درباره بعضی از بازارهای مالی نکات زیادی دست‌گیرمان می‌شود؛ به‌طور مثال در مورد بازار مسکن با بررسی قیمت هر مترمربع از آن در 6ماه اول سال 93در شهر تهران که از میانگین 4میلیون و200هزار تومان به 4میلیون و 170هزار تومان رسیده متوجه زیان این بازار و میزان ریسک آن خواهیم‌ شد و ممکن است به سراغ آن نرویم. همچنین با آگاهی از بازدهی 5درصدی سرمایه‌گذاری در بانک‌ها در 3ماه اول سال 94می‌توان متوجه میزان امنیت در این روش در شرایط فعلی شد و راحت‌تر تصمیم‌گیری کرد. موارد دیگری که در این مسیر مهم هستند میزان نقد شوندگی پول شما و سرمایه اولیه مورد نیاز برای ورود به این بازار است که در ادامه، آنها را در 5بازار سرمایه‌گذاری معمول در کشور بررسی خواهیم کرد.

طلا

از همین ابتدا سکه و طلا را از هم تفکیک کنید اما درنظر داشته‌باشید که به‌طور کلی قیمت در این روش سرمایه‌گذاری با روند بازار جهانی همراه است. در مورد سکه باید گفت که قیمت آن همواره به میزان عرضه و تقاضای مردم نیز بستگی دارد. اما اگر شما گوش به زنگ باشید می‌توانید زمان مناسب برای خرید و فروش را بیابید. مثلا در بعضی از ماه‌های سال مثل محرم و صفر که میزان تقاضای خرید از طرف مردم کم می‌شود، قیمت طلا کمی کاهش پیدا می‌کند و در ماه‌هایی که با اعیاد و مناسبت‌های زیادی همراه است قیمت طلا شیب افزایشی را طی می‌کند و می‌تواند زمان مناسبی برای فروش باشد. به‌طور کلی بازار طلا دچار نوسان‌های همیشگی است که برای گذر از آنها باید قدرت ریسک‌پذیری داشته‌ باشید. نکته مثبت سرمایه‌گذاری در این بازار این است که شما نیاز نیست حتما اندوخته کلانی داشته ‌باشید تا سراغ آن بروید بلکه می‌توانید با کنارگذاشتن مثلا ۱۰۰ هزار تومان از حقوق ماهانه‌تان در پایان هر چند‌ماه، آن را به یک سکه یا نیم‌سکه تبدیل کنید که البته کارشناسان، خرید سکه کامل را توصیه‌کرده‌اند. در مورد طلا اگر از مصنوعات آن مثل انگشتر و باقی چیزها استفاده می‌کنید هر‌ماه می‌توانید حتی 50هزار تومان ذخیره کنید تا در پایان مثلا 6‌ماه، تکه‌ای طلا خریداری کنید، اما توجه کنید که در این حالت باید هزینه ساخت آن تکه را هم بپردازید و هنگام فروش آن را 5تا 25درصد کمتر از قیمت واقعی بفروشید. به همین دلیل ساده، خرید طلای دست‌دوم پیشنهاد اصولی در این زمینه است. راه دیگر تبدیل پول شما به طلا، خرید شمش است. باید در خرید از عیار شمش مطمئن شوید و کارمزد را هم پایین‌تر از ۲ درصد قبول کنید.

ارز

اگر نگاهی به بازار ارز در سال‌های اخیر بیندازیم متوجه نوسانات زیاد آن خواهیم شد. می‌توان دقیق‌تر گفت که نرخ ارز از سال ۹۰ روزانه افزایش پیدا کرده و این افت‌وخیز تا‌کنون ادامه دارد. این راه برای سرمایه‌گذاری به نسبت بازار طلا شاید امنیت کمتری داشته باشد اما افراد با قدرت ریسک بالا به این بازار وارد می‌شوند و شاید دچار ضرر و زیان هم بشوند. هنگام ورود به این بازار دقت کنید که ابتدا زمان سرمایه‌گذاری خود را از پیش تعیین کنید؛ یعنی درنظر داشته ‌باشید که می‌خواهید دارایی خود را به‌صورت کوتاه‌مدت به این بازار بسپارید یا بلندمدت؟ با این کار در واقع شما میزان توقع خود را از بازار خواهید شناخت. هر چه مدت سرمایه‌گذاری بیشتر باشد ریسک آن کمتر خواهد بود. نکته دیگری که در این راه حائز اهمیت است انتخاب نوع ارز است. در این بازار ارزهایی که روی بورس هستند و مبادلات بیشتری با آنها انجام می‌شود، الزاما بهترین انتخاب نخواهند بود. گاهی ممکن است ارز‌هایی که در حاشیه مبادله می‌شوند منفعت بیشتری برای شما داشته‌ باشند. در چنین بازاری معمولا عامه مردم با بالا رفتن قیمت‌ها وارد بازار می‌شوند و به محض افت قیمت احساس خطر می‌کنند و برای خروج از آن دست به‌کار می‌شوند. تبدیل سرمایه به ارز هم مثل طلا به پس‌انداز زیادی احتیاج ندارد؛ مثلا اگر اندوخته‌ای برابر ۵ تا ۱۰ میلیون تومان هم داشته باشید از نظر مالی برای ورود به این نوع سرمایه‌گذاری آماده هستید. ضمن اینکه این فرصت را دارید تا ارزهای خریداری شده را در شبکه بانکی کشور به‌صورت سپرده ارزی سرمایه‌گذاری کنید.

مسکن

این روش هم مانند خرید و فروش طلا 2جنبه مصرفی و سرمایه‌گذاری دارد و به همین دلیل است که افراد زیادی جذب آن شده‌اند. بازار مسکن همیشه تحت‌تأثیر تحولات سیاسی و اقتصادی بوده‌ اما همیشه به‌عنوان یکی از کم‌ریسک‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری به‌حساب می‌آمده. در 3-2سال اخیر شاهد رکود در این بازار هستیم، این در حالی‌ است که اگر 10سال گذشته را درنظر بگیریم رشد قیمت مسکن بسیار بالا بوده. به‌طور کلی فردی که تصمیم به ورود به این بازار را دارد باید در مرحله اول مقدار بیشتری پس‌انداز داشته با‌شد، علاوه بر آن باید دقت کند که قدرت نقد‌شوندگی در این گزینه در مقایسه با طلا و ارز پایین‌تر است و هر زمان که اراده کند نمی‌تواند ملک یا زمین خود را به پول تبدیل کند، ضمن اینکه هنگام سرمایه‌گذاری در این مسیر باید تحقیقات گسترده‌ای انجام دهد و فاکتور‌هایی مثل کیفیت منطقه‌ای که در آن اقدام به خرید می‌کند، سطح دسترسی آن منطقه به مراکز خرید، اماکن تفریحی- ورزشی و رفت‌وآمد را بررسی کند.

حتی نکته‌هایی مثل موقعیت شغلی در آن منطقه می‌تواند مؤثر باشد؛ محله‌هایی با موقعیت شغلی رو به رشد توانایی بیشتری برای جذب افراد برای اجاره اداری یا مسکونی دارند. توجه کنید که برای خرید مسکن با سرمایه متوسط می‌توانید مناطق اطراف کلانشهرها را هم درنظر بگیرید زیرا قیمت مسکن در این‌شهرها بسیار زیاد است، برای مثال میانگین قیمت هر مترمربع در تهران حدود ۴ میلیون تومان است که این رقم در شهرهای دیگر و اطراف آن پایین‌تر می‌آید.

این قیمت حتی در مناطق مختلف در یک شهر هم متفاوت است؛ قیمت یک آپارتمان 50متری در شمال تهران حدود ۴۰۰ میلیون تومان، در مرکز شهر حدودا ۲۵۰ میلیون تومان و در جنوب آن ۱۳۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است. در این شرایط با احتساب وام مسکن برای خرید ملک در تهران با متراژ مذکور باید حداقل ۱۰۰میلیون تومان پس‌انداز داشته باشید.

بورس

ورود به بازار بورس هم نیازمند ریسک‌پذیری بالایی است زیرا افت و خیز در آن کم نیست و شرایط سیاسی و اقتصادی تأثیر مستقیم روی آن دارد. بورس انواع مختلفی دارد که به 3دسته کلی تقسیم می‌شوند؛ بورس کالا که در آن مثلا شما به جای خرید طلا به‌صورت سکه یا مصنوعات آن می‌توانید سهام آن را خریداری کنید، دسته بعدی بورس ارز است که در کشور ما فعال نیست و دسته آخر که به‌عنوان فعال‌ترین گروه شناخته می‌شود بورس سهام و اوراق بهادار است. برای شروع سرمایه‌گذاری در این بازار توجه کنید که تمام پس‌انداز خود را در مرحله اول وارد نکنید، مثلا با 50درصد از سرمایه خود به سمت این روش قدم بردارید. به علاوه درنظر داشته باشید هنگام خرید سهام، شرکتی را انتخاب کنید که جزو شرکت‌های فعال و معتبر بازار باشد. برای تصمیم‌گیری در این زمینه می‌توانید از کارگزاران بازار بورس کمک بگیرید، ضمن آنکه باید همواره دقت کنید سهامی را خریداری کنید که فروش آن سخت نباشد و میزان نقد‌شوندگی آن بالا باشد. در این بازار هم شما باید از ابتدا برای خودتان مشخص کنید که به‌صورت کوتاه‌مدت یا بلندمدت سرمایه‌گذاری کرده‌اید و از این نکته غافل نشوید که معمولا در این روش هم انتخاب زمان بیشتر، احتمال ضرر و زیان شما را کاهش می‌دهد. برای رصد بازار کافی است روزانه ۱۵ دقیقه با دنبال کردن خبرها از طریق روزنامه و باقی رسانه‌ها از آن مطلع شوید. مراجعه به کارگزاری‌هایی که سرمایه شما را با سود حداقلی تضمینی در بورس به جریان می‌اندازند، بهترین پیشنهاد برای تازه کارهاست.

بانک

خانه اول و آخر بسیاری از ما همین بانک‌ها هستند و چه دلیلی مهم‌تر از اینکه درصد ریسک سرمایه‌گذاری در آنها صفر است. این راه همواره نه بهترین اما مطمئن‌ترین مسیر برای سرمایه‌گذاری است زیرا نوسانات بازارهای دیگر را ندارد. به علاوه میزان بازدهی‌اش از ابتدا مشخص است و ماهانه مبلغ ثابتی را به سرمایه شما اضافه می‌کند. نکته‌ای که در این روش از سرمایه‌گذاری باید در مورد آن هوشیار باشید انتخاب نوع سپرده‌گذاری شما است. مثلا سپرده‌گذاری‌ کوتاه‌مدت عادی که برای آن میزان پول شما حتی تا ۵ هزار تومان هم می‌تواند کم باشد عددی برابر ۱۰ درصد سود سالانه را روزانه به پول شما اضافه می‌کند یا برای سپرده‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه که در آن سرمایه‌ شما بسته به نوع انتخاب‌تان 3، 6 یا ۹‌ماه در اختیار بانک قرار می‌گیرد ، نرخ بازدهی‌ای که شما دریافت می‌کنید به‌ترتیب ۱4، ۱6 یا ۱۸ درصد خواهد بود. در مورد سپرده‌گذاری‌های بلندمدت که زمان آن می‌تواند بین یک تا 5سال متغیر باشد میزان سودی که عاید شما می‌شود برابر ۲۰ درصد سود سالانه است. معمولا گروهی از مردم که پس از سال‌ها کار مقداری پول اندوخته‌اند و دیگر توان کار و فعالیت در بازارها یا کسب و کارهای دیگر در آنها نیست و تحمل ریسک و سر و کله زدن با مستأجر و این قبیل مسائل را نیز ندارند این روش را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند که به شکلی به‌صورت ماهانه از آن درآمدی داشته‌باشند. در کنار این روش‌های گفته شده، سپرده‌گذاری ارزی هم می‌تواند گزینه خوبی باشد که بسته به نوع ارز، نرخ بازدهی آن از ۵ تا 5.7 درصد متغیر است. فقط دقت کنید که در سپرده‌های ارزی، حداقل میزان مبلغ برای سرمایه‌گذاری باید ۱۰۰دلار یا معادل آن باشد. موضوعی که همواره در این راه سرمایه‌گذاری باید آن را مدنظر قرار دهید، انتخاب بانک‌های مجاز و مورد تأیید بانک مرکزی است.

بازارهای سرمایه‌گذاری در 3ماه نخست سال 94

امسال در شرایطی بهار را به پایان رساندیم که اکثر بازارهای مالی دچار رکود بودند اما همچنان سرمایه‌گذاری در بانک‌ها با بازدهی 5درصدی در میان بازارهای دیگر پیشتاز بود. پس از آن بازار سهام با بازدهی 2درصدی در رتبه بعدی در این سه‌ماهه قرار گرفت. همچنین سرمایه‌گذاری در بازار ارز و سکه به‌ترتیب با زیان‌های 1/1و 6.2 در رده‌های بعدی قرار گرفتند. در مورد بازار مسکن هم کاهش معاملات در خرید و فروش و اجاره نشانگر رکود در این بازار بود.