به گزارش پارس به نقل از فارس، میثم رادپور کارشناس بازار سکه و ارز در پاسخ به سؤال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه دلیل افزایش قیمت سکه و ارز چیست گفت: اگر کمی به گذشته برگردیم می بینیم که بعد از تأثیر اخبار سیاسی بر نرخ دلار این ارز به نرخ کمتر از ۲۹۰۰ تومان رضایت نداد و در چند ماه اخیر حول این قیمت در گردش بود.

وی افزود: بنابراین پس از رخدادهای اقتصادی و انعکاس اخبار خوشبینانه بالاخره قیمت دلار به حدود ۳ هزار تومان رسید و این مسئله حاکی از آن است که دلار و بازار تمایل به کاهش بیشتر قیمت این ارز ندارند.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: اگر به دلار به عنوان یک کالا در اقتصاد کلان نگاه شود می بینیم که بعد از ریزش قیمت، به دلیل عدم کاهش تورم و کاهش قیمت کالاهای دیگر این کالاها هم در مقابل افت قیمت مقاومت کرد.

رادپور گفت: محرک اصلی نرخ دلار اگر آن را به عنوان یک کالا در نظر بگیریم تورم است و بنابراین پس از تأثیر انعکاس همه اخبار مثبت دیگر از یک اندازه ای پایین تر نمی رود و اقتصاد روال عادی خود را طی می کند و باید به قیمت هایی که بازار تعیین می کند برگردد.

وی افزود: در قیمت دلار شب عید یک سری عوامل مانند تقاضای ارز مسافرتی و خرید برخی سرمایه داران به قصد سود بردن در سال آینده تأثیرگذار است.

این کارشناس بازار ارز و سکه اظهار داشت: بازار تمام خوشبینی هایش را در نرخ دلار منعکس کرده و یک سری از این خوشبینی ها به خاطر توافقاتی بود که هنوز در به ثمر رسیدن آن شک و تردید وجود دارد.

رادپور تصریح کرد: عملکرد دولت در خصوص تعیین قیمت دلار و ارز مبادله ای نشان داده که دولت با قیمت دلار مشکلی ندارد و نمی خواهد قیمت را از آنچه که هست پایین تر بیاورد.

وی افزود: اگر محیط آرام باشد نرخ ارز آزاد و مبادله ای به هم نزدیک می شوند در حالیکه این اتفاق تاکنون به دلیل نگرانی های اقتصادی موجود و عملکرد دولت هنوز مشاهده نشده و نرخ ارز آزاد و مبادله ای هنوز یکی نشده است.

این کارشناس بازار ارز و سکه اظهار داشت: برای سال آینده انتظار ندارم که روند دلار نزولی شود و یا ثابت بماند همچنین دولت تمایلی به کاهش قیمت ارز ندارد که البته تصمیمی درست است.

رادپور تصریح کرد: سرمایه گذاران همواره برای سرمایه گذاری بازارهای موازی با هم را مقایسه می کنند و بازاری با شرایط مناسب تر را برای انتخاب می کنند، بنابراین سرمایه گذاران در بازار های مختلف سکه و ارز، بازار سهام، املاک و مستغلات و… همواره بهترین و پرسودترین را انتخاب می کنند.

وی افزود: وضعیت بازار سهام رضایت بخش نیست و پس از ریزش جدی سرمایه گذاران دیگر تمایلی به سرمایه گذاری در این بخش را ندارند.

کارشناس بازار سکه و ارز اظهار داشت: در کنار وضعیت نامناسب بازار سهام بازار ملک در رکود است و این عوامل باعث خروج نقدینگی از این بازارها و سرازیر شدن آن به بازارهای مثل ارز و سکه می شود.

رادپور اظهار داشت: حتی اگر بخشی از سرمایه های موجود در بازارهای دیگر به بازارهای موازی منتقل شود این موضوع قابل احساس است و تأثیر خود را می گذارد.

وی افزود: بازار ارز در در چند ماه گذشته ۲۰ درصد نزولی بوده و بازار سهام حدود ۶۰ درصد صعودی بوده و این بازار بعد از صعود کاملا ریزش داشت در حالیکه بازار ارز در همان حالت اول خود مانده بنابراین همین موضوع بازار ارز را به رقیبی برای بازار سهام تبدیل می کند.

این کارشناس بازار ارز و سکه اظهار داشت: وقتی عملکرد بازاری خوب و کم ریسک باشد نقدینگی از بازارهای ناامن به سمت بازارهای امن منتقل می شود.

رادپور به سه عامل افزایش قیمت سکه و ارز اشاره کرد و گفت: عدم تمایل دولت برای کاهش قیمت دلار (از لحاظ اقتصادی این تصمیم به نفع کشور است و مانع کاهش صادرات و افزایش واردات می شود) ، عملکرد بازارهای موازی (با توجه به رکود بازار سهام و مسکن از بازار طلا و ارز می توان به عنوان بازاری مناسب برای سرمایه گذاری یاد کرد) و اثر فصلی و افزایش تقاضای دلار مسافرتی می توانند سه عامل تأثیرگذار بر افزایش قیمت سکه و دلار باشند.

وی افزود: بنابراین تا زمانی که تورم مثبت است انتظار افزایش قیمت همه جنس ها وجود دارد، همچنین خوشبینی بازار نسبت به آینده توافقات هسته ای یک مقدار کم شده و این هم بر روی افزایش قیمت ها تأثیرگذار است.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا جنگ احتمالی روسیه و اوکراین بر روی افزایش قیمت سکه و ارز مؤثر بوده است، گفت: روسیه یک عامل تأثیرگذار بر سیاست های جهانی و به دلیل اینکه ارز معتبری دارد وقتی یک آشفتگی در اقتصاد مهمی رخ می دهد این ناامنی به نفع طلا تمام می شود.

رادپور گفت: آشفتگی در هر اقتصاد بزرگ و مطرحی در جهان در نهایت به نفع طلا می شود همانطور که قبلا هم تجربه شده و بحران اقتصادی چند وقت اخیر کاملا بر روی این فلز زرد تأثیرگذار بود.

وی افزود: مطمئنا در زمان جنگ مردم پول هایشان را به طلا تبدیل می کنند و روسیه نیز از این موضوع مستثنی نیست و قطعا با شرایط پیش آمده اقدام برای خرید طلا افزایش می یابد و همین موضوع هم می تواند بر افزایش قیمت سکه و ارز تأثیرگذار باشد.