به گزارش پارس به نقل از فارس، امیر حسین طیبی با ارائه تحلیلی از وضعیت فعلی شاخص بورس و اینکه چه آینده ای را باید برای آن متصور بود، اظهار داشت: در چند سال گذشته قیمت دلار تغییرات بسیار داشته و در نهایت حدودا ٣٠٠ درصد افزایش داشت مشابه همین افزایش قیمت را در طلا، مواد غذایی، مسکن، خودرو و سایر بازار ها شاهد بودیم اما یکی از بازارهایی که در این میان از کمترین رشد برخوردار شد بازار سهام بود.

وی ادامه داد: بورس ایران با توجه به تغییرات سال های گذشته باید بیشترین رشد را در بین گروه های سرمایه گذاری تجربه می کرد چون هنگامی که کالاها در یک کشور افزایش قیمت پیدا می کنند بورس آن کشور با نسبت بیشتری رشد می کند که این تورم برای کشورهای در حال توسعه ای مانند کشور ما باید اتفاق بیافتد.

این فعال بازار سهام با تأکید بر اینکه متاسفانه با توجه به عدم ارزیابی درست قیمت شرکت ها و یا قدیمی بودن قیمت گذاری آنها بیشتر شرکت های بورسی ارزش بسیار بالاتری از قیمت کنونی شان دارند، گفت: برای مثال یک شرکت بانکی ١٢ سال پیش ارزش گذاری شده و هم اکنون هم تجدید ارزیابی دارایی هایش صورت نگرفته و قیمت سهم آن نیز بسیار کمتر از ارزشش است.

طیبی افزود: این اتفاق در مورد کل بازار سرمایه نیز صادق است که این خود نشان از کف بودن قیمت ها و شاخص دارد؛ حال با بررسی های بیشتر متوجه می شویم هر روز حجم بسیاری از سرمایه ها و نقدینگی جامعه در حال ورود به بازار سرمایه است که این امر مصداق بارز رونق گرفتن اقتصاد کشور و جمع آوری نقدینگی جامعه و هدایت صحیح آن است.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب، خاطرنشان کرد: ما باید به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم که از ارکان مهم اقتصاد مقاومتی کنترل تورم و نقدینگی جامعه و حمایت از تولید کنندگان داخل و عدم وابستگی به صادرات و خود کفایی است.

وی ادامه داد: این امر با حمایت از بازار سرمایه و جمع آوری نقدینگی جامعه و هدایت آن به بازار سرمایه که موجب شکوفایی صنعت و تولید کشور است، میسر خواهد شد.

این فعال بازار سهام با اشاره به اینکه با برداشتن تحریم ها و آزاد کردن پول های بلوکه شده ایران در کشورهای خارجی مقدار قابل توجهی نقدینگی که به صورت ارزی نیز هست، به کشورمان بازمی گردد، تأکید کرد: این میزان نقدینگی جایگاهی بهتر از بازار سرمایه ندارند، چون اولا اگر وارد بازار های دیگر شوند تورم ایجاد کرده دوما بهترین و کم ریسکترین بازار در حال حاضر بازار سرمایه است؛ همچنین تاثیرهای دیگر برداشتن تحریم ها صادرات بسیار زیاد است که عاید شرکت های مختلف از جمله پتروشیمی ها، پالایشگاهی ها، معدنی ها، فلزاتی ها، محصولات شیمیایی، بانکی ها، خودروسازی ها، سیمانی ها، قندی ها و. . می شود.

وی گفت: این سلسه اقدامات به معنی سودآور شدن بیشتر آن ها شده و تاثیر بسزایی در بالا رفتن شاخص خواهد داشت.

طیبی رشد اقتصادی سال گذشته را مورد اشاره قرار داد و افزود: رشد اقتصادی کشور در سال گذشته وضعیت نامناسبی داشت که دولت تدبیر و امید اذعان دارد ما رشد اقتصادی کشور را به حالت مثبت می رسانیم که این امر به طور قطع برای بالا رفتن رشد اقتصادی نیاز به حمایت از بازار سرمایه ای جذاب و کم ریسک تر کردن آن دارد.

وی ادامه داد: با بررسی ها صورت گرفته یکی از بهترین بازارهای در حال رشد در بلندمدت و کم ریسک، بازار بورس ایران است که موجب شده تا سرمایه گذاران خارجی نیز در خواست جذب در بازار را ارائه کنند.

وی با اشاره به دلایلی که موجب روند صعودی شاخص بورس می شود، گفت: نکته دیگری که موجب بالارفتن شاخص می شود خروج سرمایه ها از بازار دلار و سکه و مسکن و ورود آنها به بازار سرمایه است که از ابتدای سال جاری تا کنون مشهود است؛ بنابراین با تداوم آن این روند افزایشی ادامه دار بوده و بسیار امید بخش است.

وی در پایان درباره روند شاخص در آینده گفت: بطور کلی کارشناسان شاخص را در بلند مدت صعودی و سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت را پرسود می بینند.